Arginina – Co to? Opinie oraz właściwości i skutki uboczne

Arginina jest jednym z pierwszych wymienianych suplementów diety, jeśli chodzi o wydajność fizyczną. Ponieważ należy do aminokwasów półniezbędnych, często podkreśla się jego przydatność. Jednak niektóre głosy ostrzegają przed przyjmowaniem tej substancji i uważają ją za niebezpieczną.

W tym artykule wyjaśniono, czym dokładnie jest ten aminokwas, dlaczego jest ważny, jaki wpływ wywiera na organizm po spożyciu oraz w jaki sposób i kiedy arginina może być dla nas niebezpieczna.

Arginina jest niebezpieczna: co powinniśmy wiedzieć?

Arginina jest ważną częścią naszego życia, ale ciągle pojawiają się pytania na ten temat, dlatego tutaj zbadaliśmy, zebraliśmy i szczegółowo odpowiedzieliśmy na najczęściej zadawane pytania dotyczące tej substancji i tego, czy może być ona dla Ciebie niebezpieczna.

Dlaczego arginina jest ważna dla organizmu?

Arginina jest aminokwasem o wysokiej zawartości azotu. W związku z tym odpowiada za produkcję tlenku azotu w organizmie. Tlenek azotu rozszerza i rozluźnia naczynia krwionośne, umożliwiając przepływ większej ilości krwi przez żyły i obniżając ciśnienie krwi.

Zmniejsza to ryzyko powstawania zakrzepów krwi w organizmie i chroni przed stanami zapalnymi w naczyniach krwionośnych. Niewystarczający przepływ krwi może prowadzić do wielu zaburzeń w organizmie, w tym chorób układu krążenia, nadciśnienia tętniczego i zaburzeń erekcji.

Co to jest arginina?

Ta szczególna substancja, znana pod techniczną nazwą L-arginina, jest aminokwasem białkotwórczym. Aminokwasy są składnikami budulcowymi organizmu, które podtrzymują życie. Razem tworzą one białka – budulec tkanek, narządów i kości. Substancja ta występuje naturalnie w nasionach, orzechach i większości mięs.

Wraz z histydyną, arginina jest jednym z aminokwasów półniezbędnych dla człowieka. Organizm potrzebuje go więc tylko w ograniczonych ilościach. Organizm może sam wytwarzać ten aminokwas, ale zazwyczaj w niewystarczających ilościach, dlatego ważne jest uzupełnianie tej substancji w pożywieniu. Normalna dieta mieszana dostarcza organizmowi średnio około 5 g tej substancji dziennie.

Czy arginina może zwiększyć potencję?

Suplement ten jest często zalecany w przypadku zaburzeń erekcji, ponieważ prawidłowy przepływ krwi do penisa jest podstawowym warunkiem erekcji, a substancja ta zwiększa przepływ krwi. Szczególnie w połączeniu z sosną lub korą sosnową, dodatkowa dawka argininy znacznie poprawia erekcję u mężczyzn z zaburzeniami erekcji.

Istnieją dowody na to, że połączenie aminokwasu i kory sosnowej nie tylko poprawia erekcję u mężczyzn z zaburzeniami erekcji, ale także jakość spermy. Spożywanie tych dwóch produktów znacznie zwiększa stężenie spermy.

Aminokwas ten może zatem poprawić męską potencję i zoptymalizować jakość nasienia oraz funkcje erekcyjne. Należy jednak zaznaczyć, że ma on jedynie działanie fizjologiczne/fizyczne. Zaburzenia erekcji to zwykle problem psychologiczny, na który przyjmowanie substancji nie ma wpływu.

Czy przyjmowanie argininy przez kobiety jest niebezpieczne?

Suplementy z argininą są przyjmowane głównie przez mężczyzn, ale przyjmowanie argininy przez kobiety nie jest niebezpieczne. Ponieważ kobiety, podobnie jak mężczyźni, wytwarzają ten aminokwas w sposób naturalny, przyjmowanie odpowiednich suplementów jest dla nich nie tylko bardzo bezpieczne, ale mogą one również liczyć na wiele konkretnych korzyści.

Substancja ta może na przykład pomóc kobietom z wahaniami nastroju i problemami menstruacyjnymi. Pomaga również przy wahaniach hormonalnych, dlatego jest często stosowany w okresie ciąży, menopauzy oraz podczas przechodzenia z pigułek hormonalnych na naturalne środki antykoncepcyjne.

Substancja ta może być również stosowana w połączeniu z innymi aminokwasami w celu zapobiegania suchości pochwy u kobiet. Nie wystąpiły żadne powikłania ani działania niepożądane.

Czy przedawkowanie argininy jest niebezpieczne?

W większości przypadków przedawkowanie argininy jest całkiem nieszkodliwe. W normalnych warunkach organizm może przetworzyć zwiększone ilości substancji lub po prostu je wydalić. Substancja ta jest zatem na ogół bardzo dobrze tolerowana. W bardzo rzadkich przypadkach przedawkowanie tego aminokwasu może jednak powodować problemy.

W dużych ilościach może powodować osłabienie, mdłości, bóle głowy i biegunkę. Z toksykologicznego punktu widzenia aminokwas ten jest jednak niebezpieczny tylko w bardzo, bardzo dużych dawkach, a przedawkowanie jest właściwie nieszkodliwe.

Czy przyjmowanie zbyt dużej ilości argininy jest niebezpieczne?

Ponieważ arginina jest wytwarzana przez sam organizm, nie należy spodziewać się nietolerancji lub alergii na dodatkową dawkę argininy. Podczas stosowania tej substancji mogą jednak wystąpić niewielkie działania niepożądane, ale nie są one niebezpieczne.

Jednak osoby, które już mają niskie ciśnienie krwi lub przyjmują leki przeciwzakrzepowe lub przeciwnadciśnieniowe, powinny zachować szczególną ostrożność. W takich przypadkach dodatkowe przyjmowanie substancji może być bardzo niebezpieczne, ponieważ znacznie nasila działanie leku.

W jaki sposób dodatkowe spożycie argininy wpływa na serce i ciśnienie krwi?

Przyjmowanie tej substancji prowadzi do wytwarzania tlenku azotu, który w umiarkowanych ilościach chroni serce przed uszkodzeniem komórek. Innymi słowy, w umiarkowanych ilościach, suplementacja argininą rzeczywiście ma pozytywny wpływ na serce.

Dlatego dodatkowe spożycie tego aminokwasu może mieć pozytywny wpływ na ciśnienie krwi. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Soochow wykazało na przykład, że dodatkowe spożycie tej substancji może znacząco obniżyć skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi.

Czy arginina może pomóc w utracie wagi?

Przyjmowanie dodatkowej ilości argininy jako suplementu diety ma nie tylko pozytywny wpływ na zdrowie, ale także na utratę wagi. Aminokwas ten zwiększa wydajność metaboliczną organizmu, co prowadzi do mniejszego odkładania się tłuszczu.

Ponadto substancja ta ma wspomagać utratę wagi i związane z tym zmniejszenie odkładania się tkanki tłuszczowej, a także budowę mięśni. Na przykład badanie przeprowadzone przez Syracuse University wykazało, że dodatkowe spożycie argininy znacząco wspomaga i poprawia budowę mięśni.


Ranking produktów na Odchudzanie - Wrzesień 2022 r.

Czym są tabletki na odchudzanie oraz analiza.

Ostatnia aktualizacja rankingu: 30.09.2022

Czy spożywanie argininy jest rakotwórcze?

Sama substancja nie jest rakotwórcza. Może jednak sprzyjać rozwojowi nowotworów. Substancja ta może sprzyjać rozwojowi nowotworów. Dzieje się tak dlatego, że niektóre guzy nie są w stanie same go wytwarzać, choć potrzebują go do wzrostu. Przykładem tego jest rak wątroby i niektóre rodzaje białaczki.

Ponieważ jednak guzy te potrzebują argininy do wzrostu, jej niedobór oznacza również koniec danego typu nowotworu. W badaniu z 2016 r. wykazano, że przyjmowanie różnych enzymów, takich jak arginaza, może mieć działanie przeciwnowotworowe, ponieważ enzymy te przekształcają aminokwas i pozbawiają guzy źródła wzrostu.

Jakie są możliwe skutki uboczne stosowania argininy?

Normalne dawki argininy mają niewiele działań niepożądanych. Sportowcy, którzy spożywają mniej niż 100 g dziennie, nie powinni się tym szczególnie przejmować. W badaniu przeprowadzonym przez Uniwersytet Koreański wskaźnik działań niepożądanych wyniósł 8,3%. Żadne z tych działań niepożądanych nie było jednak poważne.

Jeśli w wyniku przyjmowania tej substancji wystąpią działania niepożądane, zazwyczaj nie są one bardzo poważne. Bardzo rzadko mogą wystąpić: ból brzucha, nudności, biegunka i wzdęcia.

Najważniejsze fakty w skrócie

Przyjmowanie argininy może zwiększyć potencję poprzez poprawę zarówno funkcji erekcji, jak i jakości spermy. Ponadto przyjmowanie tej substancji może pomóc w utracie wagi i budowie mięśni.

Przyjmowanie tej substancji jako suplementu diety zwykle nie powoduje skutków ubocznych i jest uważane za bardzo bezpieczne. Substancja ta jest niebezpieczna tylko w połączeniu z lekami obniżającymi ciśnienie krwi lub przeciwnadciśnieniowymi.

Substancja ta jest półniezbędnym aminokwasem. Organizm sam wytwarza ten aminokwas, ale często w ilościach niewystarczających do zaspokojenia potrzeb, dlatego konieczne może być dostarczenie go z zewnątrz poprzez pożywienie.

Nasz wniosek

Zasadniczo arginina i dodatkowe przyjmowanie tej substancji jako suplementu diety nie są niebezpieczne. Aminokwas ten jest wytwarzany przez sam organizm i dlatego może być przez niego łatwo przetwarzany. Wręcz przeciwnie, przyjmowanie tej substancji może mieć bardzo pozytywny wpływ na różne funkcje organizmu, takie jak siła, potencja i budowa mięśni.

Jednak osoby z niskim ciśnieniem krwi lub osoby przyjmujące leki rozrzedzające krew lub obniżające ciśnienie krwi powinny uważać, aby nie spożywać tego aminokwasu w nadmiarze i skonsultować się z lekarzem przed jego zażyciem, ponieważ arginina może nasilić działanie leków i zaszkodzić zdrowiu.

Inne dane na temat argininy dostępne są pod adresem https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-l-arginine/art-20364681 oraz na https://www.webmd.com/heart/arginine-heart-benefits-and-side-effects pod którym opublikowano dane oraz badania i inne szczegóły.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany