Brak uczucia sytości – 5 wskazówek

Brak uczucia sytości – wiele osób zna ten problem. Nawet gdy ich żołądek jest już więcej niż pełny, czują, że nie mogą przestać jeść. Jedzą więcej niż potrzebują. Przyczyny tego problemu mogą być bardzo różne.

Jednak konsekwencje, z otyłością i nierzadko poważnymi chorobami, są mniej więcej takie same dla prawie wszystkich. Większość osób dotkniętych brakiem uczucia pełności wstydzi się tego i niechętnie mówi o swoim problemie.

Ani z bliskim powiernikiem, ani z lekarzem. Dlatego zebraliśmy dla Ciebie w tym przewodniku wszystkie ważne informacje i pomocne wskazówki na ten temat i pokazujemy, co możesz zrobić, jeśli nie czujesz się najedzony.

Co robić, jeśli nie czujesz się najedzony?

W tym przewodniku zebraliśmy dla Ciebie serię zaleceń, które mogą Ci pomóc, gdy nie czujesz się najedzony. Poniższe wskazówki zostały wypróbowane przez wiele osób i są powszechnie zalecane jako skuteczne remedium na brak sytości.

Produkty na sytość

Kapsułki sytości są suplementem diety i mogą pomóc Ci, gdy nie czujesz się najedzony. Przyjmuje się je przed posiłkiem, popijając dużą ilością płynu, najlepiej wody, aby w naturalny sposób wywołać uczucie sytości.

Składniki te w kontakcie z wodą zwiększają swoją objętość. Pęcznieją i w ten sposób wypełniają żołądek jak posiłek, nie przyjmując przy tym wielu kalorii. Ponieważ żołądek jest już częściowo wypełniony, jest w nim mniej miejsca na więcej jedzenia. Osoby, które nie czują się najedzone, mogą w naturalny sposób zmniejszyć ilość jedzenia, a tym samym ilość spożywanych kalorii.

Szybki efekt i dobra tolerancja kapsułek na sytość zdejmuje z Twoich barków duży ciężar. To sprawia, że dla większości ludzi o wiele łatwiej jest wdrożyć wszystkie inne wskazówki i zalecenia, aby nie czuć się sytym. Z tego powodu kapsułki nasycające znajdują się na szczycie naszej listy zalecanych środków przeciwko brakowi uczucia sytości.


Ranking produktów na Odchudzanie - Styczeń 2022 r.

Czym są tabletki na odchudzanie oraz analiza.

Ostatnia aktualizacja rankingu: 26.01.2022

Pij wystarczająco dużo

Wiele osób po prostu nie pije wystarczająco dużo. To również może być powodem braku uczucia sytości. Dorośli powinni pić około 1,5 litra płynów, najlepiej czystej wody, każdego dnia. Mimo, że całkowite zapotrzebowanie na płyny jest wyższe, duża część jest pokrywana przez wodę zawartą w pożywieniu.

Wypicie szklanki wody na krótko przed posiłkiem może pomóc Ci szybciej poczuć się sytym. Ten sam efekt można osiągnąć na przykład za pomocą klarownego bulionu jako przystawki. Czysty bulion warzywny lub drobiowy zawiera tylko kilka kalorii, ale wypełnia żołądek.

Czasami pragnienie jest po prostu mylone z głodem, tak że nie czujesz się najedzony. Spróbuj kiedyś. Wypij szklankę wody, kiedy wydaje Ci się, że jesteś głodny. Zazwyczaj uczucie głodu znika natychmiast.

Jedz świadomie, gdy nie czujesz się najedzony

Świadome jedzenie jest jedną z najważniejszych rzeczy, które należy zrobić, gdy nie czujemy się najedzeni. Świadome jedzenie oznacza koncentrowanie się na każdym posiłku. Na przykład, wyłączając telewizor w domu lub odchodząc od biurka w pracy i jedząc posiłek w stołówce.

Nie spiesz się z każdym posiłkiem. Zawsze rób łyki pomiędzy nimi i odkładaj sztućce po każdym kęsie. Ponieważ naturalne uczucie sytości pojawia się samoistnie po około 20 minutach, zjesz mniej, a i tak będziesz syty.

Jeśli jednak jesteś rozproszony, często nie czujesz się najedzony, ponieważ nie widzisz, co i ile jesz. Z powodu rozproszenia uwagi, naturalny sygnał sytości nie jest rejestrowany przez mózg lub jest rejestrowany z opóźnieniem. W rezultacie praktycznie zawsze zjadasz więcej niż potrzebujesz, a i tak nie czujesz się najedzony.

Przeczytaj również:  Ćwiczenia w domu - Trening w domu ze sprzętem i bez.

Mniejsze talerze

Mniejsze talerze to także sprawdzony trik psychologiczny, kiedy nie chcesz czuć się najedzony. Mniejszy talerz sprawia, że posiłek wydaje się większy. To oszukuje twój mózg. Twój mózg wierzy, że zjesz duży posiłek, ponieważ twoje oczy widzą dobrze wypełniony talerz.

W rezultacie jedzą mniej, a mimo to czują się syci. Często można nawet sprawić, że nie zjedzą całego posiłku i nadal nie będą miały problemu z brakiem uczucia sytości.

Jak odróżnić apetyt od głodu

Brak poczucia sytości może być związany z myleniem apetytu z głodem. Po posiłku jesteś zwykle najedzony przez około trzy do czterech godzin. W tym czasie zazwyczaj nie odczuwa się głodu.

Apetyt oznacza jednak, że mimo iż nie jesteś głodny, a Twój organizm jest odpowiednio zaopatrzony, odczuwasz chęć na określone pokarmy. Chęć zjedzenia czegoś w szczególności może być wywołana na przykład przez bodźce wzrokowe, takie jak reklama telewizyjna, zdjęcie w czasopiśmie czy ciastka prezentowane w witrynie cukierni.

Powody, dla których nie czujesz się już najedzony

Istnieje kilka powodów, dla których możesz nie czuć się najedzony po posiłku. Problem ten często pojawia się w dłuższym okresie czasu i nierzadko jest spowodowany własnymi zachowaniami żywieniowymi. W poniższych sekcjach zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze przyczyny braku poczucia sytości.

Szybkie i nieświadome jedzenie

Jedzenie nieświadomie, np. podczas pracy lub oglądania telewizji, może prowadzić do braku uczucia sytości. Podczas jedzenia należy w miarę możliwości unikać rozpraszania uwagi i skupić się na posiłku. Oczywiście, nie ma nic złego w prowadzeniu ożywionej rozmowy.

Jak tylko jedzenie dostanie się do żołądka, żołądek wytwarza substancje, które są rejestrowane przez mózg. Po około 20 minutach zwykle pojawia się uczucie sytości. Ale to, czy w ciągu tych 20 minut zjemy jedną czy trzy porcje, nie ma znaczenia.

Ktoś, kto je powoli, czuje się tak samo syty po 20 minutach, jak ktoś, kto je szybko i dłużej. Dlatego należy zawsze cieszyć się posiłkami w czasie wolnym i poświęcać im wystarczająco dużo czasu.

Brak uczucia sytości z powodu braku składników odżywczych

Fakt, że nie czujesz się najedzony, może mieć związek z tym, co jesz. Twoje ciało jest bardzo wrażliwe na to, jak się odżywiasz. Trzy najważniejsze dla organizmu składniki odżywcze to węglowodany, białka i tłuszcze. To właśnie z tych składników odżywczych Twój organizm czerpie energię.

Powinny być one zawarte w każdym posiłku. Jeśli np. tłuszcz jest odstawiony na dłuższy czas, może to prowadzić do tego, że mimo dużych posiłków nie osiągniemy uczucia sytości. Po prostu Twój organizm potrzebuje tłuszczu do pewnych procesów metabolicznych.

To samo może się zdarzyć, jeśli w ramach diety low-carb przez dłuższy czas nie będziesz spożywać węglowodanów. Nawet wtedy możesz nie czuć się najedzony. Zrównoważona dieta zawierająca wystarczającą ilość wszystkich ważnych składników odżywczych jest niezbędna dla dobrego samopoczucia i zdrowia.

Duży żołądek

Jeśli codziennie jesz za dużo, bo nie masz uczucia sytości, z czasem powiększysz sobie żołądek. Duży żołądek może naturalnie wchłonąć więcej niż żołądek normalnej wielkości. W związku z tym dłużej trwa, zanim żołądek wyśle do mózgu sygnał, że jest najedzony i pojawi się uczucie, że zjadł wystarczająco dużo.

Dzieje się tak dlatego, że duży żołądek jest już bardzo rozciągnięty i potrzeba dużego posiłku, aby jeszcze bardziej rozciągnąć żołądek, dzięki czemu wytwarzane są hormony sytości. Dlatego duży żołądek może być również przyczyną tego, że ludzie nie czują się najedzeni lub czują się najedzeni dopiero pod koniec posiłku.

Mniejsze posiłki, które nie wypełniają żołądka w takim stopniu, sprawiają, że żołądek ponownie staje się mniejszy. Mniejszy żołądek oznacza, że szybciej poczujesz się najedzony.

Brak uczucia pełności po zastosowaniu diety

Większość diet opiera się na deficycie kalorycznym, aby zmusić organizm do wykorzystania własnych rezerw tłuszczu. Wiele diet jest również bardzo jednostronną formą żywienia, jak np. dieta kapuściana. Ponieważ jednak nasz organizm potrzebuje wszystkich składników odżywczych do utrzymania wszystkich procesów metabolicznych, diety często prowadzą do tego, że po pewnym czasie nie ma już uczucia sytości.

Jest to sposób organizmu na zasygnalizowanie, że brakuje mu pewnych składników odżywczych. Podstawowy problem z dietami polega na tym, że u osób, które często zmieniają sposób odżywiania i próbują różnych diet, metabolizm w końcu zostaje wyprowadzony z równowagi. W rezultacie uczucie głodu wzrasta z czasem, ponieważ sygnały sytości do mózgu są nieobecne i dlatego nie można wywołać uczucia sytości.

Przeczytaj również:  Aplikacje do liczenia kalorii - jakie są najlepsze? Analiza i opinie

Choroby

Czasami choroby mogą być przyczyną tego, że uczucie pełności już nie występuje. Należą do nich nadczynność tarczycy lub niewrażliwość na hormony sytości produkowane przez komórki tłuszczowe i żołądek. Ponadto, niektóre leki i środki farmaceutyczne, takie jak kannabinoidy, mogą powodować u osób dotkniętych tym problemem uczucie ciągłego głodu.

Zdecydowanie należy porozmawiać z lekarzem, jeśli po przyjęciu nowego leku nie czujesz się już najedzona lub jeśli uważasz, że przyczyną może być jakaś dolegliwość.

Wskazówki dotyczące naturalnego uczucia pełności

Jeśli nie czujesz się najedzony po posiłku, możesz wypróbować poniższe wskazówki, aby pozbyć się tego problemu w sposób trwały i naturalny. Porady te zostały wypróbowane przez wiele osób i w wielu przypadkach prowadzą do trwałej poprawy w łagodny sposób.

Obejć się bez gotowych produktów spożywczych

Jeśli nie masz już uczucia sytości, zdecydowanie powinieneś unikać gotowych dań. Większość produktów gotowych do spożycia – czy to w puszkach, czy w mrożonkach – zawiera zbyt dużo cukru, zbyt dużo soli i wzmacniaczy smaku. Zwłaszcza wzmacniacze smaku cieszą się wątpliwą reputacją.

Z jednej strony służą do poprawy smaku gotowych produktów wytwarzanych z gorszych surowców, a z drugiej strony wiadomo, że wpływają na mózg.

Jednym z dobrze znanych, ale mało zbadanych skutków stosowania wzmacniaczy smaku jest to, że uniemożliwiają one na przykład niektórym ludziom odczuwanie sytości. Wzmacniacze smaku ukryte są w deklaracji składników pod nazwami takimi jak glutaminian sodu czy ekstrakt drożdżowy.

Regularne spożywanie posiłków bez uczucia sytości

Większość osób, które nie doświadczają uczucia sytości, je bardzo nieregularnie i zazwyczaj nieświadomie. Jeśli obciążenie pracą nie pozwala na przerwę, posiłki są często pomijane. Jednak regularne spożywanie posiłków może pomóc w naturalny sposób przywrócić uczucie sytości. Ważne jest również robienie małych przerw podczas posiłków.

Na przykład, odkładając sztućce po każdym kęsie. To znacznie zmniejsza spożycie kalorii w czasie, który normalnie jest potrzebny, aby poczuć się sytym po 20 minutach. Regularne, zdrowe posiłki pomagają utrzymać poziom cukru we krwi z dala od jazdy na rollercoasterze. Jeśli poziom glukozy we krwi spada szybko, zwykle prowadzi to do zachcianek żywieniowych, a ludzie nie czują się syci.

Unikaj przekąsek między posiłkami

Jedną z przyczyn braku uczucia sytości może być spożywanie zbyt wielu posiłków. Przez długi czas zalecano spożywanie nie trzech, ale co najmniej pięciu posiłków w ciągu dnia. Oprócz głównych posiłków rano. W porze lunchu i wieczorem należy spożywać mniejsze posiłki, aby rozłożyć spożycie kalorii na cały dzień i utrzymać metabolizm w ciągłym ruchu.

Zalecenie to było szczególnie ważne dla osób z cukrzycą, aby uniknąć silnych wahań poziomu cukru we krwi. Jednak nowe odkrycia naukowe i badania doprowadziły do ponownego przemyślenia tej kwestii. Dziś wiadomo, że dłuższe przerwy między posiłkami odpowiadają naszemu naturalnemu sposobowi odżywiania się i mogą zapobiegać powstawaniu uczucia sytości.

Różnica między napadami głodu a zachciankami

Osoby, które nie doświadczają uczucia sytości, często nie potrafią odróżnić głodu od zachcianek. Kiedy organizm ludzki pragnie składników odżywczych, wyraża się to jako głód. Uczuciu głodu towarzyszy zwykle uczucie burczenia w brzuchu.

W skrajnych przypadkach głód może objawiać się również w postaci bólów głowy lub drżenia rąk. Jeśli jesteś naprawdę głodny, w zasadzie każde jedzenie wystarczy, aby zaspokoić ten głód. Dla Twojego ciała nie ma znaczenia, co jesz. Najważniejsze jest to, że Twoje ciało otrzymuje kalorie i składniki odżywcze, których potrzebuje. Objawy ustępują wtedy natychmiast.

Jednak, są pragnienia dla niektórych pokarmów, takich jak słodycze, hamburgera lub niektórych tłustych pokarmów. Te zachcianki mogą być przyczyną braku uczucia sytości i są często spowodowane niskim poziomem cukru we krwi. Zachcianki mogą pojawić się niezależnie od tego, czy dana osoba ostatnio jadła, czy nie.

Jednak zachcianki są szczególnie częste po spożyciu pokarmów lub napojów zawierających duże ilości cukru. Po spożyciu dużej ilości cukru w krótkim czasie, na przykład soku owocowego, poziom cukru we krwi szybko wzrasta w bardzo krótkim czasie, a następnie równie szybko spada. Zachcianki są wynikiem

Przeczytaj również:  Ćwiczenia na schudnięcie

Najczęściej zadawane pytania

Podczas opracowywania tego przewodnika na temat uczucia sytości natknęliśmy się na szereg pytań, które wciąż zadawane są przez osoby cierpiące z tego powodu. W poniższej sekcji zebraliśmy dla Ciebie 5 najważniejszych pytań z naszego punktu widzenia, wraz z najlepszymi odpowiedziami.

Brak uczucia sytości podczas stresu?

Stres z pewnością może sprzyjać uczuciu braku sytości, nawet po dużym posiłku. Hormony, które są uwalniane przez organizm w sytuacjach stresowych, mogą tłumić uczucie sytości. Sygnały z żołądka i komórek tłuszczowych nie docierają wtedy do mózgu. To dlatego wiele osób je więcej niż zwykle, gdy są zestresowane.

Mają tendencję do jedzenia więcej słodkich i tłustych potraw. W ten sposób spożycie kalorii zwiększa się jeszcze bardziej niż to konieczne. Oprócz stresu, niepokoju, złości, smutku czy napięcia w pracy lub w życiu prywatnym, przyczyną niezdrowej relacji z jedzeniem i braku poczucia sytości może być również niepokój.

Jeżeli uważasz że twój styl życia jest przyczyną braku sytości, znajdź czynniki które powodują ten problem.

Kiedy należy zgłosić się do lekarza?

Jeśli od dłuższego czasu nie czujesz się najedzony, nawet po zjedzeniu dużych posiłków, zawsze powinieneś porozmawiać o tym z lekarzem. Jeśli środki zalecane w tym przewodniku nie przyniosą oczekiwanego rezultatu i uważasz, że przyczyną problemu nie są warunki życia, powinieneś porozmawiać o tym z lekarzem.

Tylko lekarz może spojrzeć na Twój problem z medycznego punktu widzenia i stwierdzić, dlaczego nie czujesz się najedzona. Przyczyną mogą być na przykład niektóre leki lub choroba organiczna. Jeśli Twój lekarz zna się na holistycznych metodach leczenia, z pewnością może polecić Ci pokarmy, które pomogą Ci, gdy nie czujesz głodu.

Brak uczucia sytości z powodu diety wegańskiej?

Dla zdrowego człowieka rodzaj diety nie ma znaczenia, jeśli nie ma uczucia sytości. Bezmięsna, zbilansowana dieta wegańska zazwyczaj prowadzi do uczucia sytości tak samo jak dieta zawierająca mięso czy dieta wegetariańska. W diecie wegańskiej ważne jest, aby organizmowi dostarczać wystarczającą ilość białka, mimo że nie jemy mięsa ani produktów pochodzenia zwierzęcego.

W przypadku dużego niedoboru białka, osiągnięcie uczucia sytości może być niemożliwe nawet przy stosowaniu diety wegańskiej. Ogólnie rzecz biorąc, dieta, czy to wegańska, czy z dodatkiem mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, powinna być w każdym przypadku zbilansowana. Niezależnie od preferowanego sposobu odżywiania, organizmowi należy dostarczać wszystkie niezbędne do życia składniki odżywcze, witaminy i minerały w odpowiednich ilościach.

Czy brak uczucia pełności jest niebezpieczny u dzieci?

Jeśli dzieci nie mają uczucia sytości mimo odpowiedniego odżywiania, należy to zdecydowanie skonsultować z lekarzem. Przyczyną tego może być niedobór leptyny. Jeśli hormon ten nie jest produkowany w wystarczających ilościach, dzieci nie czują się syte i jedzą zbyt dużo. Dzieci nadal jedzą naturalnie, kiedy są głodne, a nie o określonych porach.

Jeśli dzieci są zmuszane do jedzenia w młodym wieku, nawet jeśli nie czują głodu, może to doprowadzić do tego, że z czasem przestaną czuć się najedzone. Takie wymuszone zachowania żywieniowe mogą prowadzić do poważnej otyłości już we wczesnym dzieciństwie.

Czy w okresie menopauzy występuje brak uczucia sytości?

W okresie menopauzy dochodzi do zasadniczej zmiany hormonalnej. Ze względu na zmiany hormonalne, kobiety mogą nie odczuwać w tym czasie uczucia pełności. Jeśli uważasz, że menopauza jest przyczyną i powodem braku poczucia sytości, powinnaś porozmawiać z lekarzem o możliwych rozwiązaniach.

Jednak po zakończeniu menopauzy, naturalne uczucie pełności powinno powrócić. Jeśli tak nie jest, należy również porozmawiać o tym z lekarzem.

Analiza braku sytości

Brak poczucia sytości nie jest nieuchronnym losem. Jeśli przyczyną jest choroba, zazwyczaj można ją leczyć i zaradzić jej skutkom. W większości przypadków jednak to nawyki żywieniowe i styl życia danej osoby są powodem, dla którego po prostu nie czuje się ona najedzona.

Stres, częsta zmiana diety czy zbyt szybkie i nieświadome jedzenie to tylko niektóre z możliwych przyczyn ciągłego uczucia głodu. Jeśli uda się wykluczyć chorobę jako przyczynę, nasze zalecenia i wskazówki mogą pomóc mu lub jej powrócić do normalnego uczucia pełności. Prezentowane kapsułki na sytość mogą również w istotny sposób przyczynić się do tego, że uczucie sytości nie będzie już dla Ciebie problemem w przyszłości. Więcej na temat braku uczucia sytości można odnaleźć pod adresem https://medlineplus.gov/ency/article/003127.htm oraz na stronie https://www.webmd.com/diet/features/satiety-new-diet-weapon#1 na której opublikowano inne rozwiązania problemu braku sytości oraz badania i inne właściwości.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.