Czy picie wody z cytryną odchudza?

Szklanka wody z cytryną, to dla niektórych z nas już poranny rytuał. Koniecznie na czczo, najlepiej zaraz po przebudzeniu. Zewsząd słyszy się nie tylko o odchudzających właściwościach tej mikstury, ale również jej korzystnym wpływie na nasze zdrowie. Jej przygotowanie zajmuje nam dosłownie minutę, więc chętnie korzystamy z dobroczynnych właściwości tejże lemoniady. Czy jednak warto? Co kryje w sobie ta niepozorna szklanka wody z cytryną?

Woda z cytryną – dlaczego warto ją pić?

Woda i sok z cytryny, to połączenie niezbyt wymagające, a większość z nas znajdzie te produkty w lodówce lub kupi naprędce w sklepie za rogiem. Chętnie zatem sięgamy po tę miksturę o poranku, bo nie ma prostszego przepisu, niż właśnie ten; na przegotowaną wodę z kilkoma kropelkami soku z cytryny. Ile słyszy się dzisiaj o dobrodziejstwach płynących z regularnego stosowania tego napoju, wielu z nas wie, choć nie każdy zastanawia się nad tym – co w tym takiego się kryje? Przecież to tylko dwa składniki, w dodatku tanie i powszechnie dostępne.

Okazuje się, że wypicie szklanki wody z cytryną, może przyczynić się do poprawy naszego samopoczucia. To już powinno stawiać ją wysoko, nawet o wiele wyżej nad poranną kawą. Szczególnie, jeśli wstaniemy akurat lewą nogą. Wypicie jednej szklanki wody z sokiem z cytryny, może dodać nam energii na nadchodzący dzień, a to wszystko dlatego, że cytryna zawiera w sobie cenne składniki odżywcze.

Woda z cytryną na czczo, to również świetny sposób na zakwaszenie organizmu. Wydawać by się mogło, że owoc ten, z racji swojego kwaśnego smaku, jest produktem mogącym przyczyniać się do zakwaszenia organizmu. Nic bardziej mylnego, bo to właśnie on pomoże nam uporać się z uciążliwymi dolegliwościami, wynikającymi z utraty równowagi kwasowo-zasadowej, tj. bóle głowy czy przewlekłe zmęczenie. Cytryna działa alkalizująca, to znaczy, że wyrównuje pH i wspiera odkwaszanie organizmu, jak zresztą wszystkie owoce cytrusowe.

Przeczytaj również:  Ćwiczenia na pośladki w domu i na siłowni

Jeszcze jedną z właściwości tego napoju jest lepsze nawodnienie organizmu. Woda jest nam absolutnie niezbędna na co dzień, a gdybyśmy połączyli ją z cytryną, będzie znacznie lepiej spełniała swoje zadanie. Po pierwsze, cytryna równa się elektrolity. Dzięki tej mieszance, nasze pragnienie zostanie ugaszone dużo szybciej, a co następuję, nie będziemy odczuwali go z powrotem tak prędko. Zatem w razie nagłego pragnienia, szczególnie w letnim sezonie, zamiast po słodki napój, sięgnijmy po wodę z cytryną. Ta domowa lemoniada nas orzeźwi i odpowiednio nawodni.

Woda z cytryną wpływa korzystnie na procesy trawienia. Wypijana na czczo, stymuluje układ trawienny, wspomagając perystaltykę jelit. Dobrze sprawdzi się u osób, które uskarżają się na problemy z zaparciami. Napój ten pobudza także produkcję żółci, co zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych, ale ma również dobroczynny wpływ na wątrobę i pomaga jej w pozbyciu się toksycznych substancji.

Czy picie wody z cytryną ma wpływ na odchudzanie?

Popularnym stwierdzeniem jest, jakoby szklanka wody z cytryną miała wpływ na odchudzanie. Teorii na ten temat jest kilka, a jedna z nich głosi, że składniki odżywcze zawarte w cytrynie, mają wpływ na utratę masy ciała.

Okazuje się, że może być to prawdą, choć nie jest do końca tak, że samo picie wody z cytryną magicznie nas odchudzi. Pomóc nam może natomiast w pohamowaniu apetytu, dając uczucie sytości, dzięki zawartym w cytrynie pektynom. Twierdzi się, że szczególnie skórka z cytryny potrafi tutaj zdziałać cuda, z racji większej zawartości substancji odżywczych, wystarczy zetrzeć jej odrobinę do wody, a nasze starania powinny w końcu zostać zauważone.

Przeczytaj również:  Jak szybko schudnąć? Sposoby na odchudzanie

Wypijając szklankę ciepłej wody z cytryną przed jedzeniem, obniżymy indeks glikemiczny naszego posiłku i utrzymamy poziom cukru w normie przez dłuższy czas. Ma to niebagatelny wpływ w trakcie odchudzania, ponieważ wahający się poziom cukru, kończy się często podjadaniem, a to zdecydowanie nie pomaga w pozbyciu się zbędnych kilogramów.


Ranking produktów na Odchudzanie - Lipiec 2022 r.

Czym są tabletki na odchudzanie oraz analiza.

Ostatnia aktualizacja rankingu: 05.07.2022

Co zawiera woda z cytryną? Witaminy i ich właściwości

Cytryna znana jest nade wszystko jako źródło witaminy C. Dzięki dużej zawartości tego składnika, działa antybakteryjnie, jest również świetnym przeciwutleniaczem. Wspomaga nas w walce z chorobotwórczymi patogenami, wzmacnia odporność i zmniejsza stany zapalne. Witamina C działa także na stan naszej skóry, wpływając na poziom kolagenu. Spożywając więc co rano wodę z cytryną, możemy zauważyć zmniejszenie przebarwień na skórze i poprawę jej elastyczności.

Dzięki zawartości rutyny, szklanka wody z cytryną zadba o kondycję naczyń krwionośnych. Rutyna wpływa na poprawę ich elastyczności, zapobiega także pękaniu naczynek.

Następnym składnikiem, który warto wymienić, jest potas. Cytrusy są całkiem bogate w ten właśnie pierwiastek.To potas dba o zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej, choć ma także wiele innych istotnych właściwości. Warto wspomnieć, że ten makroelement jest niezbędny w procesie budowy naszych mięśni i reguluje pracę układu nerwowego.

Innym ze związków jakie znajdziemy w cytrynie, są polifenole. Działają one przeciwutleniająco, to znaczy – przyczyniają się do spowolnienia procesów starzenia. Zmniejszają ilość zmarszczek, a nawet zapobiegają ich powstawaniu. Dzięki nim, skóra jest lepiej nawilżona i promienna, a to tylko część pozytywów.

Polifenole mają za zadanie zadbać o pracę naszego mózgu; poprawiają koncentrację i polepszają pamięć. Ich działanie antyoksydacyjne może być również profilaktyczne w kontekście chorób nowotworowych, których powstawaniu mają zapobiegać. Wykazują się także funkcją przeciwzapalną.

Przeczytaj również:  Ozempic

Czy regularne stosowanie wody z cytryną może mieć skutki uboczne?

Jak powszechnie wiadomo, wszystko w nadmiarze może być szkodliwe. Czy tyczy się to również wody z cytryną? Otóż, okazuje się, że jej nadużywanie, może powodować niewielkie szkody w naszym organizmie. Natomiast, o ile pozostaniemy przy jednej szklance na czczo, nic nie powinno nam dolegać.

Jedną z konsekwencji spożywania zbyt dużej ilości wody z cytryną, może być zgaga. Uczucie pieczenia za mostkiem, palenia w gardle, chyba większość z nas wie o czym mowa. Zdarzyło się nam, choćby raz, doświadczyć tego nieprzyjemnego uczucia. Być może sprawcą był zbyt tłusty posiłek, a może właśnie za duża szklanka wody z cytryną! Kwas octowy zawarty w cytrynie, może powodować owe przykre dolegliwości. Szczególnie uważać powinniśmy, kiedy zmagamy się z refluksem żołądkowo-przełykowym. Kwasy żołądkowe cofając się do przełyku, mogą przyczyniać się do powstania nadżerek.

Innym ze skutków ubocznych jest kwasowa erozja szkliwa. Poza nieprzyjemnymi doznaniami, na które skazani będziemy, sięgając po zimne lub gorące napoje, nasze uzębienie będzie też słabsze i bardziej narażone na choroby, tj. próchnica, a w konsekwencji nawet utrata zębów. Nie bagatelizujmy więc ich nadwrażliwości, bo sprawa nie jest błaha. A wodę z sokiem z cytryny pijmy przez słomkę, dla ostrożności.

Paradoksalnie, woda z cytryną może nas odwodnić. Wszystko to przez moczopędne działanie witaminy C. Jeśli wypijemy zbyt dużo tego trunku, dodając przy tym więcej soku z cytryny niżeli wody, efekt może być odwrotny od zamierzonego, a mianowicie – zamiast odczuwać ulgę, będziemy odczuwać jeszcze większe pragnienie. Pamiętajmy zatem o odpowiednich proporcjach, wtedy odwodnienie grozić nam nie powinno.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.