Czy pikolinian chromu skutecznie odchudza?

Pikolinian chromu, to związek chemiczny, który zawiera w sobie pochodną chromu i kwas pikolinowy. Jest to suplement powszechnie stosowany w walce z nadmiarem tkanki tłuszczowej, ale ma także wiele innych zastosowań, o których warto wspomnieć.

Czym jest Pikolinian chromu?

Pikolinian chromu, to nic innego jak trójwartościowy pierwiastek chromu z kwasem pikolinowym. Chrom odpowiada za szereg procesów metabolicznych w naszym organizmie, a w zestawieniu z kwasem pikolinowym – jego przyswajanie jest znacznie lepsze. W naszym organizmie znajdziemy niewielkie ilości mikroelementu, jakim jest chrom. Będzie to ok. 6 mg, ponieważ nie odkłada się on w tkankach, a dalej wydalany jest wraz z moczem. Ważnym jest zatem, by samemu zadbać o dostarczenie go wraz z pożywieniem.

Chrom – jego działanie i właściwości

Chrom jest pierwiastkiem istotnym dla zachowania prawidłowych funkcji metabolicznych. Jego niedobór może mieć istotny wpływ na nasze zdrowie, choć należy pamiętać, że także w nadmiarze potrafi być dla nas szkodliwy. Na jego niedobór szczególnie narażeni jesteśmy, uprawiając sport lub stosując wysokowęglowodanową dietę, ale do jego wypłukiwania przyczynia się także stres.
Ważne właściwości chromu, to między innymi transport białek do komórek naszego ciała i synteza kwasów tłuszczowych. Pikolinian chromu poprawia funkcje układu krwionośnego, podnosząc poziom “dobrego” cholesterolu – HDL, a obniżając ten “zły” – LDL.

Wykazano także pozytywny wpływ chromu na układ kostny, ponieważ zmniejsza on wydalanie wapnia z organizmu. Może także zapobiegać osteoporozie.

Przeczytaj również:  Cellulit wodny a cellulit tłuszczowy – Jak odróżnić?

Pikolinian chromu a regulacja poziomu cukru

Chrom ma istotne znaczenie w procesie przemiany glukozy. Jest częścią tzw. czynnika tolerancji glukozy, inaczej GTF, który to działa regulująco na poziom cukru w naszej krwi, uwrażliwiając tkanki na jego działanie. GTF uwalniane jest do krwiobiegu w momencie wzrostu stężenia glukozy w naszym organizmie, a chrom powoduje, iż nie dochodzi do nagłego jej spadku w krótkim czasie po posiłku. Dzięki temu, nie odczuwamy ssania w żołądku i osłabienia. Jest to zatem mikroelement, który sprawdzi się osobom cierpiącym na cukrzycę typu II, mogąc obniżać poziom insuliny. Przed rozpoczęciem suplementacji, należy to jednak skonsultować z lekarzem.

Pikolinian chromu a wpływ na odchudzanie

Pikolinian chromu jest powszechnie stosowany w produktach wspomagających spalanie tkanki tłuszczowej. Chrom z racji wpływu na poziom glukozy, reguluje nasz apetyt i zmniejsza łaknienie, szczególnie to na słodkie produkty. Ma także inne dobroczynne właściwości, a mianowicie przyspiesza przemianę materii, co jest ułatwieniem w walce z nadmiarem kilogramów. Traktujmy go jednak jako jeden z elementów, który może pomóc nam w odchudzaniu, nie zapominając o innych ważnych kwestiach, tj. odpowiednia dieta i ćwiczenia.


Ranking produktów na Odchudzanie - Lipiec 2022 r.

Czym są tabletki na odchudzanie oraz analiza.

Ostatnia aktualizacja rankingu: 05.07.2022

W czym znajdziemy Pikolinian chromu? Dieta i suplementacja

Chrom, to pierwiastek, który otacza nas zewsząd. Znajdziemy go w wodzie, powietrzu czy glebie. Może występować w różnych stopniach utlenienia, jednak te uważane za najtrwalsze, to Chrom III oraz Chrom VI. Ten znajdujący się w pożywieniu, to tzw. Chrom III, czyli w III stopniu utlenienia. Tylko ten jest dla nas interesującym, z racji tego, że Chrom na VI stopniu utlenienia jest toksyczny dla człowieka.

Przeczytaj również:  Historia otyłości – Otyłość w czasach historycznych

Jeśli zechcemy podnieść poziom chromu, warto jest zwrócić uwagę na to, co jemy. Wartości chromu w pożywieniu nie są kolosalne, raczej niewielkie, jednak nasz organizm nie ma ogromnego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Wystarczy zaopatrzyć się w kilka produktów spożywczych, wśród których warto wymienić:

  • Drożdże
  • Kakao i czekoladę gorzką
  • Produkty zbożowe i kasze, np. chleb żytni razowy, kasza gryczana
  • Mięso i ryby, np. schab, ryba wędzona, łosoś wędzony
  • Owoce i warzywa, np. szpinak, brokuły, pomidory, jabłka

Chrom – objawy i konsekwencje jego niedoboru

Niedobór chromu w organizmie nie jest częsty i zazwyczaj przyczynia się do niego źle zbilansowana dieta; bogata w przetworzoną żywność, zaś uboga w niezbędne dla nas białko. Niedostateczna ilość chromu źle wpływa na nasz metabolizm. Z racji tego, że chrom reguluje gospodarkę węglowodanową, jego niedobór może przyczyniać się do powstawania chorób metabolicznych, tj. insulinooporność czy hiperinsulinemia, a także zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Braki chromu obserwuje się u osób starszych, narażonych na przewlekły stres lub u sportowców. Warto dodać, że wchłanianie chromu utrudniają fityniany, które zawarte są choćby w roślinach strączkowych. Cynk i żelazo również nie są tutaj sprzymierzeńcami.

Objawy, które mogą wskazywać na niedobór chromu, to, m.in. przewlekłe zmęczenie czy drażliwość. Możemy też odczuwać zwiększony apetyt na słodycze. O niedoborze tego pierwiastka informują nas także zaburzenia neurologiczne, tj. neuropatia, która jest stanem chorobowym spowodowanym przez uszkodzenie nerwów, a objawiać się może, np. poprzez zaburzenia czucia lub przeszywające nerwobóle.

Chrom – objawy i konsekwencje jego nadmiaru

Chrom w zbyt dużej ilości staje się dla nas toksyną, powodując mutacje genetyczne i wpływając na uszkodzenia narządów wewnętrznych. Badania wskazują, iż jego nadmiar może przyczyniać się do rozwoju niektórych nowotworów. Działa on również niekorzystnie na wchłanianie cynku i żelaza. Warto więc uważać na jego podaż, zgodnie z zasadą “co za dużo, to niezdrowo”.

Przeczytaj również:  Ketomorin - Opinie i analiza produktu na odchudzanie

Objawy, które mogą świadczyć o nadmiarze chromu są nieswoiste. Ze względu na to, że nadmiarowy poziom chromu wpływa negatywnie na wchłanianie żelaza, może skutkować to anemią, wobec czego dokuczać nam mogą związane z tym objawy, tj. bóle głowy, osłabienie, bladość powłok skórnych.

Dzienne zapotrzebowanie na chrom i jego normy laboratoryjne

Dzienne zapotrzebowanie na chrom wynosi 35 μg/dzień u mężczyzn i 25 μg/dzień u kobiet. Za jego dawkę bezpieczną uznaje się wartość pomiędzy 50 a 200 μg. W przypadku osób, które zmagają się z zaburzeniami tolerancji glukozy, wartości te będą wyższe.

Poziom chromu możemy z łatwością sprawdzić podczas rutynowych badań laboratoryjnych. Badanie polega na pobraniu krwi żylnej i nie wymaga od nas szczególnych przygotowań. Normy wynoszą(w zależności od laboratorium), ok.: 1,5-4,7 nmol/l.

W jakiej formie przyjmować chrom?

Chrom znajdziemy w formie organicznej i nieorganicznej. Jego najlepiej przyswajalną formą, jest forma organiczna, np. Pikolinian chromu, który zresztą jest częstym składnikiem suplementów diety. Znajdziemy go w postaci tabletek i kapsułek, a co wybierzemy, to zależy tylko od naszych upodobań.

Zapotrzebowanie na chrom powinniśmy zaspokoić, stosując odpowiednią dietę, np. korzystając ze wskazówek wymienionych wyżej. W tym wypadku, nie ma potrzeby by sięgać po dodatkowe produkty, które zawierają ten pierwiastek.

Jeśli jednak zdecydujemy się na suplementację, koniecznie zwróćmy uwagę na zawartość chromu w danym produkcie i nie przekraczajmy Referencyjnej Wartości Spożycia(RWS).

Zanim rozpoczniemy uzupełnianie chromu na własną rękę, skonsultujmy się z lekarzem. Pamiętajmy, że suplementacja nie zastąpi nam prawidłowo zbilansowanej diety.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.