Kreatyna – Skutki uboczne

Kreatyna to suplement diety często stosowany przez sportowców w celu poprawy wydajności mięśni. Przyjmowanie kreatyny jest często kojarzone z negatywnym wpływem na jądra, dlatego w tym artykule chcielibyśmy przedstawić kilka badań i omówić ich wyniki.

Poniżej przedstawiamy efekty i skutki uboczne działania kreatyny na organizm, a w szczególności na jądra. Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania dotyczące raka jąder, poziomu testosteronu, impotencji i innych dolegliwości rzekomo związanych z kreatyną.

Jak działa kreatyna?

Kreatyna jest nośnikiem energii, który transportuje adenozynotrójfosforan (ATP). Mięśnie potrzebują ATP do pracy, ale substancja ta jest szybko zużywana. Zapasy ATP są często wyczerpywane podczas intensywnego wysiłku, a mięśnie ulegają zmęczeniu. Kreatyna zapewnia przekształcenie ADP, wytwarzanego podczas skurczu, w ATP. Jest ona przenoszona do mięśni i w ten sposób powstaje nowa energia.

Ten sposób działania kreatyny wyjaśnia również, dlaczego ten suplement jest odpowiedni tylko do krótkotrwałej pracy mięśni. ATP jest potrzebne tylko podczas aktywności mięśni, co sprawia, że jest to skuteczny suplement podczas ćwiczeń. Bez ćwiczeń nie da się uzyskać mięśni ani siły, nawet jeśli przyjmuje się duże ilości kreatyny.

Działanie uboczne kreatyny na jądra i inne układy narządów: Co musisz wiedzieć

W kolejnych krótkich rozdziałach wyjaśniamy działanie i skutki uboczne kreatyny na jądra i inne układy narządów. Wyjaśniamy również, dla kogo przyjmowanie kreatyny jest przydatne, a dla kogo może być niebezpieczne.

Efekty ogólne

Ogólnie rzecz biorąc, kreatyna jest stosowana w celu zapewnienia mięśniom większej ilości energii. Dzięki temu użytkownicy mają większe możliwości. Kreatyna przekształca się w fosforan kreatyny, który przenosi adenozynotrójfosforan do mięśni. U sportowców wykazano, że przyjmowanie kreatyny może poprawić pracę mięśni wytwarzających siłę/szybkie skurcze, zwłaszcza w górnych partiach ciała.

Sprawność poznawcza

Istnieją również osoby, które nie są w stanie samodzielnie wytwarzać kreatyny z powodu choroby lub wad wrodzonych. W tym kontekście wykazano, że osoby te często cierpią na zaburzenia psychiczne. Istnieją również artykuły donoszące, że osoby zdrowe mają ogólnie lepsze samopoczucie. Oprócz tych, którzy zostali dotknięci chorobą, są też “niereagujący”.

Nie reagują one na kreatynę, nawet jeśli jest ona przyjmowana zewnętrznie, ponieważ ich organizm jej nie wchłania. Mięśnie nie reagują na kreatynę, więc nie można osiągnąć pożądanych wyników sportowych. Ci “niereagujący” mają jednak często znacznie wyższy poziom naturalnej kreatyny.

Poziom testosteronu

W kilku badaniach analizowano wpływ kreatyny na poziom testosteronu. W dwóch badaniach wykazano wzrost poziomu testosteronu po zażyciu kreatyny, natomiast dziewięć badań zaprzecza tej teorii.

  • Crowe i wsp. 3 gramy przez 6 tygodni
  • Hoffmann i wsp. 10,5 g w ciągu 10 tygodni
  • Eijnde i wsp. 20 gramów w ciągu 8 dni
  • Arazi i wsp. 20 gramów w ciągu 1 tygodnia
  • Vatani i wsp. 20 gramów w ciągu 6 dni
  • van der Merwe i wsp. 25 gramów (w ciągu 1 tygodnia), a następnie 5 gramów w ciągu 3 tygodni.
Przeczytaj również:  DMSO – Co to? Opinie oraz stosowanie i właściwości

Mięśnie

Po podaniu kreatyny mięśnie widocznie się powiększają, ponieważ kreatyna wiąże wodę i gromadzi się w komórkach mięśniowych. Dlatego objętość mięśni widocznie się zwiększa, ale sama masa mięśniowa nie wzrasta. Jest to często niepożądany efekt uboczny, zwłaszcza u sportowców/biegaczy, ponieważ zwiększa się również masa ciała.

Ponadto nagromadzona woda zwiększa ciśnienie w komórkach, co zwiększa ryzyko urazów. Wydaje się jednak, że kreatyna przeciwdziała uszkodzeniom mięśni. Dlatego może mieć pozytywny wpływ na mięśnie w przypadku ich kontuzji lub nadmiernej eksploatacji. W jednym z badań stwierdzono również, że poprawia elastyczność i zmniejsza bolesność mięśni po ćwiczeniach.

Rozkład/degradacja oksydacyjna

W innym badaniu wykazano również, że kreatyna zmniejsza degradację oksydacyjną DNA i lipidów.

Jaki wpływ ma kreatyna na jądra?

Poniżej omówimy bardziej szczegółowo wpływ kreatyny na jądra i ogólny efekt jej działania. Omówimy również pożądany i niepożądany wpływ na inne narządy.

Kreatyna występuje fizjologicznie we wszystkich częściach ciała ludzkiego, w tym w jądrach. Wynika z tego jasno, że kreatyna zawsze będzie miała wpływ na organizm ludzki i jądra. Jednak około 5% kreatyny jest przechowywane w jądrach, mózgu i sercu, podczas gdy większość znajduje się w mięśniach. Kreatyna nie jest jednak bezpośrednio zaangażowana w ten proces w tym sensie, że wywiera specyficzny wpływ na jądra.

Co dzieje się z jądrami po odstawieniu kreatyny?

Powszechnie słyszane założenie, że odstawienie kreatyny ma negatywne skutki, nie zostało udowodnione klinicznie. Idea ta idzie w parze z poglądem, że kreatyna jest sterydem anabolicznym, który wpływa na poziom testosteronu. Po przyjęciu tych sterydów poziom testosteronu wzrasta na stałe, a organizm przestaje produkować własny testosteron.

Ze względu na zaprzestanie wytwarzania testosteronu, po zaprzestaniu stosowania produktów organizm może nie być w stanie samodzielnie wytwarzać testosteronu. Jednak ta “impotencja” nie ma nic wspólnego z kreatyną. Podczas przyjmowania kreatyny organizm może również przestać wytwarzać własną kreatynę.

Nie stanowi to problemu, o ile jej ilość w organizmie jest wystarczająca, gdy jest regularnie spożywana. W przypadku całkowitego zaprzestania przyjmowania kreatyny, organizm sam dostosuje się i ponownie zacznie produkować wystarczającą ilość kreatyny.

Jaką dawkę kreatyny powinienem przyjmować?

Kreatyna pochodzi głównie z pożywienia, np. z ryb i mięsa, a nasz organizm wytwarza jej około 1-2 gramów dziennie. Organizm może zmagazynować do 5 gramów dziennie, a nadmiar jest rozkładany przez nerki. W takim przypadku dawkę kreatyny należy przyjmować bezpośrednio po przebudzeniu lub przed ćwiczeniami.

Większość konsumentów przyjmuje kreatynę przez około 3-6 miesięcy. Zalecana ilość to 3 gramy dziennie, choć dokładniejszy wzór dawkowania to 0,03 grama na kilogram masy ciała. Regularne przyjmowanie preparatu jest niezbędne, ponieważ tylko w ten sposób można stale uzupełniać zapasy kreatyny.

Kiedy i dla kogo jest przydatna kreatyna?

Przyjmowanie kreatyny ma sens dla wszystkich rodzajów sportowców. Zarówno dla sportowców, którzy chcą efektywnie budować mięśnie, jak i dla sportowców siłowych, którzy chcą zwiększyć swoją maksymalną siłę. Kreatyna jest również idealna dla kulturystów, ponieważ widocznie zwiększa masę mięśniową przy jednoczesnym zatrzymywaniu wody. Wegetarianie i weganie często mogą odnieść korzyści z przyjmowania kreatyny ze względu na swoją dietę.

Przeczytaj również:  Rokitnik – Opinie i właściwości. Cena i gdzie kupić?

Kreatyna jest również szczególnie przydatna podczas rekonwalescencji po urazach, ponieważ wspomaga gojenie złamanych kości. Ponieważ kreatyna zapobiega także rozpadowi mięśni, jest zalecana także osobom starszym. W przypadku rozpoczynającej się choroby nerek kreatynę należy stosować ostrożnie, w dawce nie większej niż 3 gramy na dobę.

Na co należy zwrócić uwagę podczas przyjmowania kreatyny?

Kreatynę należy przyjmować razem z sokami owocowymi, ponieważ szybciej uwalniają one kreatynę do organizmu. Łączenie kreatyny z alkoholem lub kawą zmniejsza działanie suplementu diety i nie jest zalecane. Ważne jest również, aby podczas przyjmowania kreatyny pić dużo wody.

Dzieje się tak dlatego, że kreatyna powoduje, że mięśnie pobierają wodę z organizmu. Tylko w ten sposób można wyrównać gospodarkę wodną i rozłożyć substancję przez nerki. Pamiętaj także o przyjmowaniu kreatyny przed treningiem. W jednym z badań wykazano, że przyjmowanie kreatyny po treningu nie ma większego wpływu na siłę mięśni niż sam trening.

Ważne jest również sprawdzenie jakości kreatyny. Kreatyna pochodząca od tanich, nieznanych dostawców może być wzbogacona o zakazane składniki, a nawet substancje szkodliwe. Najlepszy jest konwencjonalny monohydrat kreatyny, ponieważ jest on niemal w 100% dostępny dla organizmu.

Inne formy kreatyny są droższe i zawierają mniej kreatyny. Jeśli u pacjenta przeprowadzono badania nerek, powinien on poinformować lekarza o przyjmowanej kreatynie, ponieważ podwyższony poziom kreatyny może wskazywać na zaburzenia czynności nerek.

Najważniejsze fakty w skrócie

Kreatyna jest związkiem węgla i azotu, który naturalnie występuje w dużych ilościach w organizmie każdego człowieka. Jest on wytwarzany w wątrobie, nerkach lub trzustce i magazynowany w mięśniach. Więcej niż 5 gramów dziennie jest rozkładane przez nerki.

Kreatyny stosowanej jako suplement diety nie należy mylić ze sterydami anabolicznymi, takimi jak androstenedion. Są one często nielegalne i zaburzają poziom testosteronu jako hormonu. W kilku badaniach nad kreatyną wykazano, że nie ma ona wpływu na jądra. Nie zaobserwowano raka jąder, zwiększenia stężenia testosteronu ani możliwej impotencji.

Jaka jest alternatywa dla kreatyny?

Organizm wytwarza kreatynę w sposób naturalny. Ilość ta wynosi około 1-2 gramów dziennie. Jest to ilość wystarczająca do samodzielnego spożycia, dlatego nie jest konieczne przyjmowanie kreatyny z pożywieniem lub w postaci tabletek. Jeśli jednak chcesz przyjmować kreatynę w formie pokarmu, poniżej znajduje się tabela pokazująca, które produkty spożywcze zawierają ile kreatyny na 100 gramów:

  • Dorsz 706 miligramów
  • Śledź bałtycki 578 miligramów
  • Wołowina 506 miligramów
  • Jagnięcina 405 miligramów
  • Wieprzowina 333 miligramy
  • Kurczak 328 miligramów

Jak wynika z tabeli, głównym źródłem kreatyny są ryby i mięso. Dobrej jakości mięso, które zawiera niewiele tkanki łącznej, jest szczególnie bogate w kreatynę. Wołowina, śledź i dorsz zawierają najwięcej kreatyny na 100 gramów.

Jakie są dokładne skutki uboczne działania kreatyny na jądra?

Kreatyna jest uważana za dobrze przebadany suplement diety. Jednak wiele badań nie jest jednoznacznych i wykazało jedynie możliwy związek między kreatyną a niektórymi chorobami. Ogólnie rzecz biorąc, 3-5 gramów dziennie jest bezpieczne w perspektywie krótko- i długoterminowej.

Przeczytaj również:  Jak obniżyć cukier? Domowe sposoby i alternatywy cukru

Jednak u niektórych osób lub w przypadku przedawkowania mogą wystąpić działania niepożądane, takie jak ból brzucha, biegunka lub wymioty. Jeśli spożycie wody jest zbyt małe, mogą wystąpić napady drgawek lub skurcze.

Nerki

Często uważa się, że przyjmowanie kreatyny ma negatywny wpływ na nerki, które są odpowiedzialne za rozkładanie kreatyny. Jednak w krótkoterminowym badaniu z zastosowaniem zalecanych dawek kreatyny (badanie międzynarodowe) nie stwierdzono negatywnego wpływu na czynność nerek.

W innym, kolejnym badaniu z udziałem sportowców płci męskiej i żeńskiej, naukowcy doszli do wniosku, że kreatyna nie ma wpływu na nerki, wątrobę ani ogólny stan zdrowia.

Testosteron

Pytaniu, czy kreatyna ma działanie uboczne na jądra, często towarzyszy pytanie o zmiany w poziomie testosteronu. Nie ma jednak dowodów na to, że kreatyna ma jakikolwiek wpływ na poziom testosteronu lub potencję. Kreatyna jest często mylona z innymi (być może nielegalnymi) suplementami, które wpływają na hormony.

Sterydy często powodują skutki uboczne, takie jak impotencja lub pogorszenie jakości spermy. Kreatyna ma jednak zupełnie inną strukturę. Kreatyna nie jest hormonem, dlatego nie ma dowodów na to, że kreatyna może powodować impotencję.

Jądra

W badaniu przeprowadzonym na Uniwersytecie Yale wzięło udział 365 mężczyzn z rakiem jąder, aby sprawdzić, czy przyjmowanie suplementów może powodować raka jąder. W badaniu stwierdzono, że około 20% pacjentów przyjmowało jeden lub więcej suplementów. Zwiększone ryzyko było szczególnie duże u mężczyzn poniżej 25 roku życia.

Badanie nie było jednak w stanie udowodnić związku przyczynowego między kreatyną a rakiem jąder, zwłaszcza że suplementy zawierały także wiele innych substancji. Stosowane suplementy dla mięśni obejmowały białko w proszku i androstenedion.

Androstenedion to nielegalny steryd i hormon płciowy, który jest chemicznie podobny do testosteronu, ale ma zupełnie inny wpływ na organizm niż kreatyna. Ponieważ steryd jest klasyfikowany jako suplement diety, reprezentatywność badania jest wątpliwa.

Z kolei w jednym z badań wykazano, że kreatyna nie wpływa na wytwarzanie HCA u zdrowych ochotników. Wiadomo, że aminy heterocykliczne mogą powodować raka. Dotyczy to zarówno niskich, jak i wysokich dawek kreatyny. Można zatem stwierdzić, że nie jest znany bezpośredni związek między kreatyną a rakiem.

Podsumowanie

Obawy, że kreatyna ma negatywny wpływ na jądra, nie są poparte badaniami. Chociaż pojedyncze badania to potwierdzają, często stosowano w nich inne suplementy diety. Inne badania wykazują jednak, że kreatyna nie ma wpływu na jądra w postaci raka jąder, podwyższonego poziomu testosteronu lub obniżonej potencji.

Założenie to wynika często z mylenia ich z innymi substancjami, takimi jak sterydy. Nie występują one jednak naturalnie w organizmie i, podobnie jak hormony, mają różny wpływ na poszczególne narządy. Kreatyna jest legalnym i nieszkodliwym suplementem diety, dlatego należy ją odróżnić od nielegalnych produktów wspomagających budowę mięśni.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.