Lekkostrawne śniadanie

Często można usłyszeć z ust dietetyków i lekarzy, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, którego pod żadnym pozorem nie powinniśmy pomijać. Jesteśmy przekonani, że podobne słowa powtarzała również twoja babcia i rodzice, nie wypuszczając cię z domu bez porządnego posiłku, ciepłego napoju, a pewnie także bez kanapek na drugie śniadanie. Czy faktycznie bez śniadania nie można się obejść? A jeśli powtarzane jak mantra utarte frazesy „śniadanie jest najważniejsze” są faktycznie prawdziwe, to dlaczego jest ono tak ważne? Co wpływa na jego wartość i z czego powinno się składać, aby dać nam energię na cały dzień, jednocześnie nie obciążając naszego organizmu? Zachęcamy do lektury! Z poniższego artykułu dowiesz się dlaczego warto po przebudzeniu zjeść śniadanie, dlaczego powinno być lekkostrawne i z czego powinno się składać. Nie zabranie również propozycji na proste, ale także pożywne śniadania, które dadzą ci kopa do działania.

Dlaczego śniadanie jest ważne?

Śniadanie jest pierwszą okazją dla człowieka, aby nabrał sił na cały nadchodzący, pełen wyzwań dzień. Niestety wielu z nas często pomija śniadanie. Dzieje się tak z wielu powodów. Najczęściej można wskazać tu brak czasu i pośpiech, w którym na co dzień funkcjonujemy. Niejednokrotnie czas, który powinien być przeznaczony na posiłek przeznaczamy na przedłużoną drzemkę albo pomagamy dzieciom spakować się do szkoły, zapominając o sobie i o swoich podstawowych potrzebach. W natłoku obowiązków nie czujemy głodu i wybiegamy z domu z pustym żołądkiem.

Pośpiech to jednak nie jedyna przyczyna. Czasem śniadanie pomijane jest z powodu braku apetytu. Rano, kiedy jesteśmy zaspani, nasz organizm nie wysyła jeszcze sygnałów o głodzie do mózgu, a skoro w brzuchu nie burczy, to odkładamy śniadanie na później, co często oznacza, że pierwszym posiłkiem, który spożywamy jest lunch. Niestety wciąż wiele osób rozpoczyna dzień od kawy, rezygnując z posiłku. To duży błąd. Rano, po przebudzeniu, organizm sam wydziela odpowiednie ilości hormonów, które naturalnie nas pobudzają – nie zachęcamy do rezygnacji z kawy, ale nie powinna ona zastępować śniadania. Ponadto pierwszą filiżankę warto zaplanować najwcześniej 2 godziny po przebudzeniu – w ten sposób nie zaburzysz naturalnego rytmu działania organizmu.

Niechęć do śniadań może wynikać również z awersji do produktów śniadaniowych. Popularna jajecznica i owsianka mają swoich zwolenników, ale jeśli do nich nie należysz, to pamiętaj, że kategoryzowanie produktów na śniadaniowe, te na obiad i na kolację, nie ma żadnego naukowego uzasadnienia. Na śniadanie możesz więc zjeść to, co zechcesz i na co masz ochotę– w dalszej części dowiesz się, dlaczego warto wybierać produkty lekkostrawne i znajdziesz przepisy.

Przeczytaj również:  Dieta 3d - Co jeść a czego unikać? Właściwości

Znaczenie lekkostrawnego śniadania

Dobre, pełnowartościowe śniadanie lekkostrawne to inwestycja w lepsze zdrowie. Pomijanie śniadania i spożywanie tylko lekkiego lunchu sprawi, że twój poziom energii spadnie i poczujesz, że jedziesz na oparach. Pomijanie śniadania zwiększa również prawdopodobieństwo, że będziemy obżerać się podczas obiadu i podjadać niezdrowe przekąski do wieczora. To nie tylko pozbawia organizm potrzebnych mu składników odżywczych, ale także energii do wzrostu sił, na przykład do uprawiania sportów. Nawet jeśli jesteś na diecie odchudzającej, lekkostrawne śniadanie powinno być więc podstawą – bez niego nie będziesz miał siły na aktywność i poprawę formy.

Poranny posiłek wpływa także pobudzająco na metabolizm. Jedząc śniadanie, wysyłasz swojemu organizmowi, że w ciągu dnia będziesz dostarczać mu kalorii, których nie powinno zabraknąć, a metabolizm przyspiesza. Kiedy pomijasz śniadanie, Twój organizm otrzymuje wiadomość, że musi oszczędzać, a nie spalać kalorie – efekt jest odwrotny, a my mamy nieco większą skłonność do tycia.

Korzyści z lekkostrawnego śniadania

Bardzo często analizując odżywianie, patrzymy na korzyści długoterminowe. Chcemy lepiej się odżywiać, by zapobiegać chorobom cywilizacyjnym, jak cukrzyca, podwyższony cholesterol, czy choroby serca, albo również po to, by stracić kilka kilogramów. Zapominamy jednak, że to co jemy, oddziałuje na nas przede wszystkim w krótkim terminie. Jakie pozytywne oddziaływanie może mieć na nas spożycie rano lekkiego śniadania?

  • Więcej energii do działania
  • Poczucie sytości, bez obciążenia – czujemy się lekko
  • Dobra koncentracja i jasny umysł
  • Lepszy sen, który daje wypoczynek po całym dniu aktywności
  • Pozytywny nastrój, optymistyczne nastawienie do życia i lepsza kontrola nad własnymi emocjami

Jakie są zasady przyrządzania śniadania lekkostrawnego?

Ogranicz spożycie błonnika i produktów, które mogły by działać wzdymająco. Owoce i warzywa powinny być obrane ze skórki, a twarde ich elementy, łącznie z pestkami usunięte. Dzięki temu łatwiej będzie je strawić, a organizm przyswoi większą ilość substancji odżywczych. Również potrawy smażone i wędzone dłużej zalegają w układzie pokarmowym, przez co nie są wskazane.

W diecie lekkostrawnej produkty są duszone i gotowane w wodzie bądź na parze – odradzane natomiast jest smażenie. Przede wszystkim redukujemy więc ilość przyjmowanego tłuszczu.

Aby ułatwić trawienie, postaraj się jeść w spokoju i przeżuwać dokładnie każdy kęs. Wiemy że o poranku nie jest to łatwe, szczególnie jeśli spieszysz się do pracy, ale gwarantujemy, że zaplanowanie czasu na posiłek zaprocentuje w ciągu dnia.

Jak wybierać produkty na lekkostrawne śniadanie?

Aby dążyć do lepszej wersji samego siebie, musisz rzucić sobie wyzwanie! Wszystko zaczyna się od pozytywnego nastawienia, które napędza do działania. Twoje ciało szybko poczuje różnicę, a ty nie będziesz chciał wrócić do starych nawyków.

Przeczytaj również:  Dieta ketogeniczna – Opinie oraz jadłospis i efekty. Co jeść?

Wbrew utartym przekonaniom, lekkie śniadanie nie znaczy, że będziesz chodził cały dzień głodny. To, że na talerzu nie znajdą się klasyczne jajka na bekonie z fasolką w sosie i kilka kromek pieczywa z masłem, nie jest wcale złą informacją. Jedząc lekko, możesz czuć się nasycony nawet przez kilka godzin. Sztuka polega na dobieraniu produktów w odpowiedni sposób. Nie bez znaczenia jest indeks glikemiczny składników naszego śniadania. Indeks glikemiczny informuje nas, jak szybko po spożyciu danego produktu występuje wzrost poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie, wyrzut insuliny przez trzustkę.

Im wolniejszy będzie wzrost poziomu cukru, tym dłużej będziemy odczuwać niepohamowanego głodu i sięgać po dodatkowe przekąski.

Jak więc komponować posiłki? Skorzystaj z naszych pomysłów na zdrowie, pożywne i przede wszystkim lekkie śniadania!

Lekkostrawne śniadanie – przepisy

Tosty z awokado

Tosty z awokado to super szybkie, proste i lekkie śniadanie na słono. Wykorzystaj delikatne pieczywo pszenne i posmaruj je dojrzałym puree z awokado. Wybieraj awokado odmiany Haas, które idealnie nadaje się do sparowania pieczywa. Zmieszaj miąższ z odrobiną soku z cytryny lub limonki oraz solą i pieprzem. Dodaj szczyptę płatków czerwonej papryki lub ostrego sosu. Dodatkowo tost możesz podać z jajkiem w jego najbardziej lekkostrawnej wersji – a więc jajkiem na miękko.

Lekki koktajl bananowy

Do misy blendera włóż jednego dojrzałego banana, a także wsyp garść dowolnych orzechów: nerkowców, włoskich lub laskowych. Dodaj dwie łyżki płatków owsianych oraz szklankę zimnego mleka. Całość wymieszaj aż do uzyskania gładkiej konsystencji. Możesz także dodać garść szpinaku i pół pomarańczy – w ten sposób wzbogacisz swój koktajl w dodatkowe składniki odżywcze. Nie obawiaj się – szpinak nie będzie mocno wyczuwalny, nada koktajlowi jedynie intrygującego zielonego koloru.

Jogurt z owocami

Jogurt to kolejny łatwo przyswajalny sposób na dostarczenie organizmowi węglowodanów i białka z samego rana. Wybierz jogurt naturalny, bez dodatku cukru. Dodaj do niego garść muesli i pokrojonego banana lub inne owoce, na przykład jagodowe. Jeśli pełnotłusty jogurt to za dużo dla twojego żołądka z samego rana, spróbuj o obniżonej zawartości tłuszczu lub bez tłuszczu.

Placuszki z banana

Wypróbuj przepis na lekkie placuszki śniadaniowe. Do ich przygotowania potrzebujesz dojrzałego banana, najlepiej jeśli będzie on miał już lekko przyciemnioną skórkę, jajko, łyżkę płatków owsianych, 2 łyżki mąki pszennej i odrobinę proszku do pieczenia. Zblenduj wszystkie składniki tak, by osiągnąć gładką jednolitą masę. Wylewaj partiami na patelnię przeznaczoną do naleśników i przykryj. Po 4 minutach pieczenia na małym ogniu możesz zdjąć beztłuszczowe placuszki i udekorować borówkami amerykańskimi lub odrobiną dżemu truskawkowego.

Przeczytaj również:  Piramida zdrowego żywienia - Co to jest i jak aktualnie wygląda?

Wiosenne kanapki

Do przygotowania lekkostrawnych kanapek wybierz pieczywo pszenne lub pszenno-żytnie. Kromki możesz posmarować lekkim serkiem z dodatkiem ziół, a następnie położyć plasterek drobiowej szynki. Udekoruj kanapki plasterkami rzodkiewki oraz szczypiorkiem. Smacznego!

Zdrowa owsianka

Kolejnym pomysłem na lekkie śniadanie jest owsianka z masłem orzechowym i bananem. Użyj ¼ szklanki płatków owsianych i dodaj ½ szklanki wody. Uwaga: Zawsze stosuj stosunek 1:2 dla owsa do wody. Następnie dodaj pół banana, łyżkę masła orzechowego, posyp cynamonem i dodaj szczyptę soli. Następnie włóż wszystko do kuchenki mikrofalowej na 1,5 do dwóch minut na wysokim mocy. Zamieszaj płatki owsiane, aby rozdrobnić banana i dodaj masło orzechowe. Następnie posyp ugotowaną owsiankę orzeszkami ziemnymi, nasionami chia i mielonym. Na koniec użyj mleka bez laktozy lub zwykłego mleka migdałowego, a otrzymasz świetne i proste śniadanie, również w wersji wegańskiej.

Lekkostrawna zupa śniadaniowa z kasza jaglaną

Kto powiedział że zupy są zarezerwowane tylko na obiad? Kasza jaglana pochodząca z prosa jest fantastyczną bazą do przepisów śniadaniowych. Seler, marchewkę i pietruszkę umyj, obierz i pokrój w kostkę. Posiekaj drobno również cebule. Wrzuć wszystko do garnka i zalej bulionem. Następnie zagotuj i dodaj ziele angielskie. Wywar powinieneś gotować na wolnym ogniu przez około 30 minut. Na koniec dodaj ugotowaną wcześniej kasze jaglaną. Jeśli chcesz by posiłek był jeszcze zdrowszy, ugotuj kaszę poprzedniego dnia i schłodź ją w lodówce. W ten sposób obniżysz dodatkowo jej IG i sprawisz że posiłek będzie bardziej sycący. Dopraw zupę pieprzem i solą. Zrezygnuj natomiast z dodatku śmietany – dzięki temu warzywne śniadanie będzie lekkostrawne i doda ci energii na cały dzień.

Kanapki z tuńczykiem

Na lekkostrawne śniadanie możesz przygotować także kanapki z tuńczykiem. Wykorzystaj produkt z puszki w sosie własnym, rezygnują z wersji w oleju. Wymieszaj tuńczyka rozgniatając go z dwoma łyżkami jogurtu naturalnego i dopraw do smaku pieprzem oraz solą. Możesz także dodać świeżą posiekaną pietruszkę, która nada paście wyrazu. Nałóż pastę na kromki chleba ze słonecznikiem. Możesz także dodać liście roszponki lub młodej sałaty masłowej.

Lekkie śniadanie nie oznacza, że musi być ono nudne i monotonne. Niezależnie od tego, czy chcesz wypróbować lekkostrawnych śniadań z powodów zdrowotnych, czy dla lepszego samopoczucia, możesz skorzystać z naszych propozycji. Kilka z nich na pewno przypadnie ci do gustu, a wtedy przekonasz się o licznych korzyściach, które można osiągnąć spożywając rano lekkie posiłki. Nie zapominaj jednak, że to, że śniadanie jest zdrowe i lekkie, nie oznacza wcale, że możesz zjeść dowolną ilość. Jak zawsze wskazany jest umiar i nawet lekkostrawne śniadanie w zbyt dużej porcji sprawi, że będziesz czuć się ciężko, a z czasem pojawią się nadmiarowe kilogramy.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.