Magnez na bóle mięśni

Obolałe mięśnie – kto ich nie zna? U wielu osób występuje regularnie podczas lub po każdej aktywności sportowej, u innych tylko wtedy, gdy nie ćwiczyli przez dłuższy czas lub nie rozciągnęli się odpowiednio. Niektórzy ludzie uwielbiają ten szczególny ból, inni oczywiście chcieliby, aby nie istniał.

Jednak oprócz przyczyn, większość ludzi chce wiedzieć, jak jak najszybciej pozbyć się bólu lub jak uniknąć go następnym razem. Tak jak zagadkowy może wydawać się ten temat, tak samo zastanawiająca jest skuteczność różnych metod leczenia. W tym przewodniku przedstawiamy różne metody leczenia i wyjaśniamy, co naprawdę pomaga w walce z bólem mięśni.

Czym jest ból mięśni?

Terminu tego używa się do opisania urazu tkanki mięśniowej. Małe rozdarcia powstają we włóknach mięśniowych, np. na skutek przeciążenia. W tych łzach gromadzi się woda. Powoduje to zapalenie mięśnia i związany z tym ból. Ból ten nazywany jest “bolesnością mięśni”.

Jakie są skutki obolałych mięśni?

Obolałe mięśnie nie są zazwyczaj szkodliwe dla zdrowia, dlatego nie mają poważnych konsekwencji. Jeśli nie podejmie się leczenia, większość dolegliwości bólowych ustąpi samoistnie w ciągu tygodnia. Jeśli tak nie jest, należy udać się do lekarza, ponieważ ból mięśni może mieć także inne poważne przyczyny.

Jakie są objawy obolałych mięśni?

Zjawisko to może mieć bardzo różny wpływ na różne osoby. Przede wszystkim należy pamiętać, że bolące mięśnie mogą wystąpić tylko po ćwiczeniach.

Na przykład, jeśli cały dzień leżałeś w łóżku i prawie w ogóle się nie ruszałeś, szanse na wystąpienie bolesności mięśni są bardzo małe. Jeśli ćwiczyłeś i uważasz, że cierpisz na bolesność mięśni, możesz doświadczyć następujących objawów:

  • łagodny obrzęk
  • silny ból w kończynach
  • Mięśnie są wrażliwe na nacisk
  • Bezruch (w porównaniu z poprzednim stanem)
  • Mięśnie są wrażliwe na rozciąganie

Co powoduje ból mięśni?

Ból mięśni jest spowodowany nadużywaniem lub wykonywaniem nieprzyzwyczajonych ruchów. W trakcie tego procesu może dojść do rozpadu włókien mięśniowych. Prowadzi to do gromadzenia się wody w mięśniu i powoduje jego obrzęk. Mięsień ulega zapaleniu. Gdy mięsień jest rozciągnięty, pojawia się ból. Jest to tzw. bolesność mięśni.

Przeczytaj również:  Szczeć pospolita – Właściwości i przeciwwskazania. Działanie i zastosowanie.

Co robić z bolącymi mięśniami?

Istnieją niezliczone teorie na temat tego, co można zrobić, aby złagodzić ból spowodowany obolałymi mięśniami. Niektórzy nalegają na stosowanie określonych metod, inni sceptycznie podchodzą do wszelkich sugestii. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na pięć często zadawanych pytań dotyczących uśmierzania bólu:

Czy sport pomaga w walce z bólem mięśni?

Zależy to w dużej mierze od rodzaju sportu, ale nie. Podobnie jak w przypadku rozciągania, sport może nasilać ból. Zwłaszcza trening siłowy może być bardzo niebezpieczny w przypadku bólu. Dlatego lepiej jest dobrze wypocząć i dać mięśniom czas na regenerację. Jeśli chcesz nadal ćwiczyć i utrzymać swoją rutynę, zalecamy zmianę ukierunkowania treningu.

Rzadko zdarza się, aby po ćwiczeniach bolały mięśnie całego ciała. Często są to tylko ręce, nogi lub brzuch. Jeśli nogi są bardzo obolałe, podczas następnej sesji treningowej można skupić się na ramionach. Dzięki temu nie trzeba przerywać treningu i nie dochodzi do nadmiernego obciążenia mięśni.

Czy rozciąganie pomaga w walce z bólem mięśni?

Niekoniecznie. Wiele osób zaleca, aby zawsze rozciągać się po ćwiczeniach, zwłaszcza jeśli odczuwasz ból. Może to być jednak ryzykowne, ponieważ włókna mięśniowe ulegają rozerwaniu pod wpływem bólu. Dlatego rozciąganie może zwiększyć nacisk na łzy i spowodować dalsze uszkodzenie mięśni lub nawet pogorszenie ich stanu.

Nie należy jednak zapominać o wykonywaniu ćwiczeń rozciągających podczas pierwszej sesji treningowej. Należy wiedzieć, że samo rozciąganie nie musi mieć pozytywnego wpływu na bolesność mięśni.

Czy ciepło pomaga w walce z bolącymi mięśniami?

Ciepło jest doskonałym środkiem na obolałe mięśnie. Podobnie jak masaż, ciepło zwiększa przepływ krwi do ciała. Dzięki temu mięśnie mogą się rozluźnić i lepiej zregenerować. Ciepło można wykorzystać w formie gorącej kąpieli, poduszek grzewczych lub sauny.

Czy masaże pomagają w łagodzeniu bólu?

Tak, to prawda. Masaż poprawia krążenie krwi. W ten sposób tkanka mięśniowa otrzymuje więcej energii, dzięki czemu może się szybciej regenerować. Ponadto masaż może mieć działanie przeciwzapalne. Masaż wykonywany podczas ćwiczeń może nawet zapobiegać bolesności mięśni.

Czy magnez może pomóc w łagodzeniu bólu mięśni?

Magnez może zdecydowanie pomóc w walce z bolącymi mięśniami. Jak już wspomniano, ból jest spowodowany niewielkimi przerwami we włóknach mięśniowych. Celem leczenia jest zatem jak najszybsze wyleczenie łez. Magnez może odgrywać ważną rolę w tym względzie, ponieważ wspomaga odbudowę tkanki mięśniowej. Magnez nie łagodzi bezpośrednio bólu i nie ma bezpośredniego wpływu na bóle mięśni.

Przeczytaj również:  Niedobór miedzi

Magnez może jednak pomóc w łagodzeniu bolesności mięśni. Ponadto badania wykazały, że kreatyna i magnez zmniejszają odpowiedni ból w ciągu pierwszych trzech dni po wysiłku fizycznym. Zaobserwowano znaczne zmniejszenie markerów zapalnych w mięśniach.

Czym jest magnez?

Magnez jest metalem ziem alkalicznych, powszechnie występującym w minerałach i roślinach. Magnez jest szczególnie ważny dla ludzi, ponieważ odgrywa istotną rolę w budowie mięśni i innych procesach zachodzących w organizmie.

Minerał ten jest szczególnie ważny dla sportowców, ponieważ wspomaga funkcjonowanie nerwów i mięśni oraz może zapobiegać bolesności mięśni. Ponadto magnez wyraźnie zwiększa wydajność pracy mięśni.
Objawy niedoboru magnezu mogą obejmować nerwowość, zmęczenie, osłabienie, skurcze mięśni, napięcie mięśniowe lub bóle głowy.

Jak magnez działa na bóle mięśni?

Magnez jest ważnym składnikiem mineralnym dla sportowców, ponieważ stymuluje naprawę włókien mięśniowych. Z tego względu łzy we włóknach mięśniowych mogą goić się szybciej niż bez magnezu, co może prowadzić do szybszej regeneracji i zmniejszenia bólu spowodowanego bolesnością mięśni.

Co zrobić z bólem mięśni: 3 wskazówki, które pomogą z magnezem

Wskazówka 1: Magnez przed ćwiczeniami

Podczas uprawiania sportu wiele składników mineralnych, zwłaszcza magnezu, jest traconych wraz z potem. Aby to zrekompensować, można przyjmować magnez przed uprawianiem sportu, np. w postaci wody mineralnej lub tabletek musujących. Nie eliminuje to całkowicie ani nie zapobiega bólom mięśni, ale jest bardzo pomocne. Innym środkiem na obolałe mięśnie jest MSM, który omówimy osobno w innym poście.

Wskazówka 2: Stosuj maść magnezową

Maść magnezową można kupić w wielu aptekach lub sklepach internetowych. Chociaż skuteczność maści magnezowej w zwalczaniu bólu jest jeszcze stosunkowo mało udowodniona, można stwierdzić, że pomaga ona w łagodzeniu bólu. Chociaż efekt może być niewielki i różny u różnych osób, maści magnezowe mogą pomóc w gojeniu bolesnych, naderwanych włókien mięśniowych w bolących mięśniach.

Wskazówka 3: Włącz magnez do swojej diety

Oprócz regularnych treningów dieta jest ważnym elementem codziennej rutyny każdego sportowca. Jeśli sportowcy źle się odżywiają, nawet najcięższy trening nie przyniesie widocznych rezultatów, a bolesność mięśni będzie występować częściej. Oczywiście, wiele różnych składników odżywczych jest ważnych dla sportowców. Jednym z nich jest magnez, ponieważ przyczynia się on do budowy mięśni.

Magnez można włączyć do diety na wiele różnych sposobów. Najprostszym sposobem jest spożywanie pokarmów zawierających magnez przed przyjęciem tabletek lub suplementów.

  • Orzechy, nasiona i pestki: Nerkowce, orzeszki ziemne, nasiona chia, migdały, nasiona słonecznika.
  • Ziarna: amarantus, gryka, płatki owsiane, quinoa, brązowy ryż, otręby pszenne.
  • Owoce i warzywa: awokado, banan, malina, kiwi, kalarepa, brukiew, burak.
  • Rośliny strączkowe: groch, ciecierzyca, fasola, soja.
Przeczytaj również:  Veniselle krem – opinie, skład, cena, gdzie kupić?

Regularne spożywanie jednego lub kilku z tych produktów może pomóc w utrzymaniu odpowiedniego poziomu magnezu, a tym samym w skuteczniejszym zmniejszaniu i zwalczaniu bólu.

Wszystkie ważne dane

Istnieje wiele różnych sposobów eliminowania i zapobiegania bólom mięśni i ich objawom. Jednak przed zastosowaniem danej metody należy upewnić się, że będzie ona szybko i skutecznie przeciwdziałać bólom mięśni.

Magnez jest jednym z najważniejszych minerałów w naszym organizmie, który wzmacnia włókna mięśniowe i leczy ich naderwanie.

Ten ważny minerał znajduje się w wielu różnych produktach spożywczych. Jeśli stosujesz zdrową i zrównoważoną dietę, zazwyczaj masz wystarczającą podaż tej substancji.

W jakiej postaci można przyjmować magnez?

Magnez można przyjmować na kilka sposobów, w tym w celu leczenia skutków bólu mięśni. Poniższa lista zawiera krótki przegląd:

  • Żywność/ dieta: Jest to najzdrowszy sposób przyjmowania magnezu, ponieważ minerał ten jest przyjmowany w sposób naturalny.
  • Maść magnezowa: Można ją nakładać na obszar ciała dotknięty chorobą. Jednak jego skuteczność nie została jeszcze jednoznacznie potwierdzona naukowo, dlatego też nie jest znane jego dokładne działanie.
  • Tabletki: Tabletki są bardzo praktyczne, jeśli chcesz szybko zażyć magnez. Istnieje jednak pewne ryzyko przedawkowania, które należy oczywiście wziąć pod uwagę.

W zależności od stopnia aktywności sportowej i indywidualnego zapotrzebowania, każdy musi sam zdecydować, w jakiej formie dawkowania chce przyjmować magnez.

Czy można przyjmować magnez, aby zapobiec bólom mięśni?

Magnez pomaga w odbudowie włókien mięśniowych, ale nie może być stosowany w celu zapobiegania bolesności mięśni. Aby zapobiec takim objawom, znacznie skuteczniejsze są dłuższe ćwiczenia rozgrzewające i krótkie masaże podczas ćwiczeń.

Wniosek

Osoby, które regularnie ćwiczą, zapewne dobrze znają problem bolących mięśni. Zazwyczaj nie da się go całkowicie uniknąć, ale można sprawić, by ból był bardziej znośny. Dlatego przed każdym ćwiczeniem należy się dobrze rozciągnąć, a po nim wykonywać ćwiczenia rozciągające. Podczas ćwiczeń można od czasu do czasu masować napięte mięśnie, aby zmniejszyć ryzyko.

Ponadto po ćwiczeniach należy zawsze pić dużo wody mineralnej, aby uzupełnić minerały utracone w wyniku pocenia się. Do tego celu zwykle wystarcza woda mineralna, ale jeśli uważasz, że straciłeś zbyt wiele minerałów, możesz od czasu do czasu przyjmować napoje dla sportowców (izotoniczne) lub tabletki z magnezem.

Ogólnie rzecz biorąc, w przypadku bólu najważniejszy jest odpoczynek i nieobciążanie organizmu. Wiele metod, takich jak ogrzewanie, masaż czy magnez, może pomóc, ale oczywiście nie ma “cudownego leku” na bolące mięśnie.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.