Niedobór witaminy D

Niedobór witaminy D może mieć poważne konsekwencje. W tym artykule wyjaśniono, jaką rolę odgrywa witamina D w naszym organizmie i dlaczego powinniśmy ją regularnie przyjmować. Dowiesz się także, jak niedobór witaminy D wpływa na Ciebie, zwłaszcza na Twoje ciało i umysł.

Ponadto poniżej przedstawiono kilka sposobów ochrony przed niedoborem, a także zalety i wady każdego z nich. Zobaczysz, że dość łatwo jest uniknąć niedoboru witaminy D.

Co to jest witamina D?

Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i zajmuje w niej szczególne miejsce. Większość witaminy D jest wytwarzana przez organizm i tylko niewielka jej część jest wchłaniana z pożywienia. Witamina D jest więc również “specjalną” witaminą, ponieważ jest w rzeczywistości hormonem. Rozkład spożycia witaminy D wygląda mniej więcej tak:

  • 80 % do 90 %: Większość z nich jest wchłaniana przez skórę, a to właśnie wtedy ciało jest wystawione na działanie promieni słonecznych. Nie trzeba robić wiele, ponieważ jeśli przebywa się na słońcu przez 15 minut dziennie, potrzeby są już zaspokojone. Pre-witamina D3 jest wytwarzana w wątrobie i nerkach, a następnie przekształcana w witaminę D3, która wspomaga wiele procesów metabolicznych w organizmie.
  • 10-20 %: Tylko około jednej piątej zapotrzebowania na witaminę D jest wchłaniane z pożywienia. Najlepszymi pokarmami do przyswajania tej witaminy są łosoś, masło i jaja. Ponieważ światło słoneczne jest zawsze nieco słabsze w miesiącach zimowych, zasoby witaminy D w organizmie są w tych miesiącach szczególnie zagrożone, a niedobór witaminy D jest w tym czasie bardziej prawdopodobny.

Najważniejsze fakty w skrócie

  • Witamina D to specjalna witamina, która jest wchłaniana i wytwarzana głównie przez światło słoneczne. Niedobór witaminy D może wystąpić, jeśli nie wystawiasz się zbytnio na działanie promieni słonecznych lub jeśli w zimie słońce nie świeci zbyt często.
  • Istnieje wiele sposobów na zwiększenie poziomu witaminy D. Czy to w sposób naturalny, poprzez suplementy, czy też poprzez terapię. Najważniejsze jest, aby poziom witaminy D we krwi był prawidłowy.
  • Niedobór może mieć ogromny wpływ na organizm i, co gorsza, na psychikę. Na przykład osławiona depresja zimowa jest skrajnym przypadkiem niedoboru witaminy D.

Co powinieneś wiedzieć o niedoborze witaminy D

Niedobór witaminy D może mieć bardzo różne skutki, ponieważ nie wszyscy ludzie reagują na jej niedobór w taki sam sposób. Niemniej jednak, istnieje wiele objawów niedoboru witaminy D, z których niektóre są rozproszone. Niedobór witaminy D może wpływać na nas na dwa sposoby:

  • Wpływ na psychikę
  • Wpływ na organizm

Poniżej opisano szczegółowo objawy, które mogą wystąpić, oraz stopień ich nasilenia:

Wpływ na psychikę

Skutki niedoboru witaminy D nie ograniczają się do ciała, ale mogą również powodować problemy psychologiczne. Niedobór witaminy D może również prowadzić do poważnych problemów, takich jak depresja.

Depresja

Niedobór witaminy D, tzw. witaminy słońca, może mieć ogromny wpływ na samopoczucie. Naukowcy wykazali, że witamina D wspomaga uwalnianie hormonów takich jak serotonina i dopamina, które sprawiają, że czujesz się szczęśliwy. Szczególnie w miesiącach zimowych fakt ten może prowadzić do wahań nastroju i tzw. Dlatego właśnie zimą należy zwrócić uwagę na zawartość witaminy D w diecie.

Wpływ na nasze ciało

Istnieje wiele wczesnych objawów, które mogą świadczyć o niedoborze witaminy D. Niektóre z nich są tak rozproszone, że często nie są kojarzone z niedoborem witamin. Jednak więcej informacji na ich temat można znaleźć tutaj. Poniższe objawy nie zawsze są związane z niedoborem witaminy D, ale brak witaminy D jest częstym czynnikiem w tym przypadku.

Rak piersi

Przeanalizowano dane z National Health and Nutrition Examination Survey w celu sprawdzenia hipotezy, że witamina D może zmniejszać ryzyko raka piersi dzięki ekspozycji na słońce, diecie i suplementom.

Dane te potwierdzają hipotezę, że światło słoneczne i spożycie witaminy D w diecie zmniejszają ryzyko raka piersi, dlatego osoby ze stanem przedcukrzycowym powinny zdecydowanie unikać niedoboru witaminy D.

Choroba Alzheimera

Eksperci nie są zgodni co do tego, czy witamina D rzeczywiście zapobiega chorobie Alzheimera i utracie pamięci. Pewne jest natomiast, że poziom witaminy D poprawia pamięć wraz z wiekiem, dlatego właśnie w tym obszarze należy szczególnie zapobiegać jej niedoborom. Stwierdzono również, że promieniowanie UV (w wyniku którego w organizmie wytwarzana jest witamina D) ma pozytywny wpływ na pamięć i chroni przed tymi chorobami.

Stwardnienie rozsiane

Badania wykazały również, że witamina D zapobiega chorobom autoimmunologicznym, takim jak stwardnienie rozsiane. Wynika to również z osłabienia układu odpornościowego. Przy niedoborze witaminy D wiele bakterii i wirusów może łatwiej zaatakować organizm, przez co jest on bardziej podatny na poważne choroby.

Wypadanie włosów

Chociaż niektóre badania sugerują bezpośredni związek między niedoborem witaminy D a wypadaniem włosów, opublikowano niewiele badań. Można jednak bezpiecznie stwierdzić, że odpowiednia podaż witaminy D może zapobiegać wypadaniu włosów.

Zmęczenie

Eksperci stwierdzili, że poziom witaminy D we krwi, który oficjalnie uważa się za zdrowy, jest nadal zbyt niski. Wiele osób, zwłaszcza kobiet, szybko zapada na chroniczne zmęczenie z powodu niskiego poziomu witaminy D lub z powodu jej niedoboru we krwi.

Gorsze gojenie się ran

Badania wykazały, że witamina D nie tylko wspomaga układ odpornościowy, ale także aktywnie wspiera szybsze gojenie się ran. Dlatego niedobór witaminy D prowadzi do wolniejszego gojenia się ran i ogólnie ograniczonej zdolności do regeneracji.

Częste infekcje

Witamina D wspomaga i reguluje pracę układu odpornościowego. Niedobór witaminy D może ułatwić bakteriom i wirusom przedostanie się do organizmu, zwłaszcza przez drogi oddechowe. Na przykład częste infekcje, takie jak zapalenie oskrzeli lub zapalenie płuc, są często spowodowane niedoborem witaminy D. Wykazano, że uczestnicy badania, którzy przyjmowali witaminę D, mieli o 37% mniej ciężkich ataków astmy.

Inne objawy, które mogą być spowodowane niedoborem witaminy D, to m.in.

Należą do nich trudności z koncentracją, zaburzenia snu, bóle głowy, zaburzenia rytmu serca oraz słabe, porowate kości. Niedobór witaminy D nie tylko wpływa na układ odpornościowy, ale także na koncentrację i układ sercowo-naczyniowy.

Jakie są przyczyny niedoboru witaminy D?

Zalecane dzienne spożycie witaminy D wynosi około 20 mikrogramów na dobę. Oczywiście, jest to tylko dość abstrakcyjna liczba, z którą na początku nie można wiele zrobić. Jednak wystarczająca ekspozycja na słońce powinna już pokryć zapotrzebowanie na witaminę D. Brak światła słonecznego jest najczęstszą przyczyną objawów spowodowanych niedoborem witaminy D.

W naszym kraju liczba osób z niedoborem witaminy D jest dość wysoka ze względu na styl życia, w którym więcej czasu spędza się w pomieszczeniach niż na świeżym powietrzu. Jeśli nie spędzasz wystarczająco dużo czasu na słońcu, Twój organizm nie jest w stanie wytworzyć wystarczającej ilości witaminy D i musisz polegać na diecie lub suplementach jako źródłach witaminy D. Objawy niedoboru mogą jednak wystąpić również w zimie z powodu braku światła słonecznego. Inne przyczyny niedoboru witaminy D mogą obejmować:

  • Niedożywienie
  • Leki, takie jak leki przeciwpadaczkowe
  • Zwiększone zapotrzebowanie, np. u kobiet w ciąży lub dzieci
  • Słabe wchłanianie w jelitach lub zwiększone wydalanie przez nerki

Co robić w przypadku niedoboru witaminy D?

Jeśli podejrzewasz u siebie niedobór witaminy D, możesz wykonać kilka testów, aby potwierdzić swoje podejrzenia. Istnieją już testy, które można wykonać w domu, aby sprawdzić poziom witaminy D we krwi.

Jeśli jednak chcesz mieć pewność, że rzeczywiście cierpisz na niedobór witaminy D spowodowany brakiem światła słonecznego, powinieneś udać się do lekarza, który może potwierdzić lub obalić Twoje podejrzenia.

Jeśli rzeczywiście cierpisz na niedobór witaminy D, istnieją trzy główne sposoby na przywrócenie i wzmocnienie Twojego zdrowia. W tym rozdziale dowiesz się, co kryje się za tymi metodami leczenia i która z nich jest najlepsza dla Ciebie.

  • Leczenie terapią witaminą D
  • Leczenie metodami naturalnymi i środkami zaradczymi
  • Leczenie za pomocą suplementów diety, takich jak tabletki lub leki
  • Leczenie farmakologiczne niedoboru witaminy D

Leczenie niedoboru witaminy D jest zalecane tylko wtedy, gdy lekarz zdiagnozował ostry niedobór witaminy D i występują już bardzo poważne objawy. Jeśli jednak uważasz, że tylko terapia może Ci pomóc, zdecydowanie powinieneś rozważyć tę opcję. Leczenie składa się wówczas z dwóch etapów:

  • Podstawowa terapia dużymi dawkami: terapia ta szybko i skutecznie uzupełnia rezerwy i zwiększa poziom witaminy D. W pierwszym etapie podaje się bardzo dużą dawkę w postaci zastrzyków lub suplementów, a następnie nieco mniejszą dawkę.
  • Terapia podtrzymująca: Ta część leczenia pomaga utrzymać poziom witaminy D i zapobiegać jej niedoborom. Nie są znane żadne skutki uboczne leczenia, ale w tym czasie należy przyjmować odpowiednie ilości witaminy K i magnezu.

Leczenie może prowadzić do niedoboru tych witamin, dlatego należy wziąć to pod uwagę. Czas trwania leczenia wynosi 1-2 miesiące w pierwszej fazie i jest zwykle kontynuowany przez resztę miesięcy zimowych za pomocą terapii podtrzymującej. Terapia witaminą D jest niedrogim i długotrwałym sposobem wspomagania poziomu witaminy D.

Ze względu na rozpuszczalność witaminy D w tłuszczach, jej biodostępność w postaci suplementów diety jest już wysoka. Oznacza to, że po zażyciu duża część leku jest wchłaniana przez organizm i nie jest ponownie wydalana. Ten warunek jest szczególnie korzystny dla rozpuszczalności oleju. Witamina D w postaci liposomalnej może w pewnych warunkach zapewniać jeszcze wyższą biodostępność.

Aby zapewnić jeszcze lepsze wchłanianie, rozsądną alternatywą jest stosowanie liposomalnych preparatów witaminy D. W tym przypadku nie podaje się ich w postaci tabletek lub proszku, lecz głównie w postaci globulek otoczkowanych. Są one pokryte specjalną powłoką ochronną, która całkowicie zapobiega ograniczeniom wynikającym z naturalnych procesów trawiennych.

Naturalne środki zaradcze na niedobór witaminy D

Spożycie z żywnością

Gdy niedobór witaminy D występuje zimą, może być trudno uzyskać wystarczającą ilość światła słonecznego, jeśli pogoda jest tylko pochmurna, deszczowa lub śnieżna. Dlatego w tych miesiącach należy upewnić się, że dieta dostarcza wystarczającą ilość witaminy D.

Jeśli zastosujesz się do tych zaleceń i włączysz do swojej diety przynajmniej trochę witaminy D, niedobór witaminy D może zostać skorygowany, a Twoje zdrowie może się poprawić i wzmocnić (szczegóły mg na 100 g).

  • Masło: do 2,5 mg
  • Ser przetworzony: 3,1 mg
  • Jaja (kurze): 5,6 mg (w żółtku)
  • Tłuste ryby, takie jak łosoś, śledź lub dorsz: 16-25 mg
  • Leczenie światłem słonecznym

Jeśli wcześnie zauważysz, że cierpisz na zmęczenie lub często chorujesz, możesz stosunkowo łatwo przeciwdziałać niedoborowi witaminy D. Pomocne może być regularne opalanie się, a przynajmniej wystawianie rąk i twarzy na działanie promieni słonecznych. W ten sposób stymuluje się syntezę witaminy D. Należy pamiętać o następujących kwestiach:

W zależności od rodzaju skóry, należy wystawiać się na działanie promieni słonecznych przez 5 do 30 minut.
Łóżka do opalania i zwykłe lampy nie zastąpią normalnego światła słonecznego.
Tak zwane lampy światła dziennego mogą być pomocne, ale nawet one nie są w stanie całkowicie zastąpić światła słonecznego.

Tak czy inaczej, nie ma innego wyjścia: jeśli chcesz w naturalny i skuteczny sposób uzupełnić niedobór witaminy D, musisz wyjść na zewnątrz i cieszyć się słońcem.

Leki i suplementy na niedobór witaminy D

Jeśli jednak cierpisz na poważny niedobór witaminy D i z powodu zimy nie możesz korzystać ze światła słonecznego, możesz również przyjmować suplementy witaminy D. Istnieją co najmniej dwa różne sposoby uzupełniania witaminy D.

Przyjmowanie witaminy D w postaci tabletek lub kapsułek

Tabletki mogą zawierać substancje dodatkowe, które mogą mieć różny wpływ na działanie leku. Z jednej strony mogą to być dodatki, takie jak witamina K lub nawet tłuszcze, które mogą zwiększać lub ułatwiać wchłanianie witaminy D.

Jeśli jednak jesteś weganinem lub wegetarianinem cierpiącym na niedobór witaminy D, powinieneś unikać kapsułek, ponieważ ich otoczka jest zwykle wykonana z żelatyny, która pochodzi z substancji pochodzenia zwierzęcego i dlatego często nie nadaje się do stosowania w tym przypadku.

Z drugiej strony, tabletki mogą zawierać barwniki i środki aromatyzujące, których nie należy stosować. Przy zakupie witaminy D3 należy upewnić się, że nie zawiera ona żadnych zbędnych dodatków. Badania wykazały, że inne rodzaje witaminy D, takie jak D2, nie zwiększają poziomu witaminy D i dlatego nie są odpowiednie jako suplementy lub preparaty.

Przyjmowanie witaminy D w postaci kropli

Ten rodzaj przyjmowania preparatu zapewnia najlepsze wyniki, ponieważ witamina D3 występuje w postaci bezpośrednio rozpuszczonej, a więc bez dodatków. Ponadto, jeśli masz niedobór witaminy D, możesz łatwo dozować krople zgodnie z Twoimi potrzebami i w ten sposób przyjmować odpowiednią ilość indywidualnie. Najlepsze wyniki uzyskano stosując tę formę dawkowania.

Wadą jest nieco wyższa cena, ale nie powinno to przeszkadzać, jeśli chodzi o zdrowie. Przed zażyciem suplementów witaminy D3 należy skonsultować się z lekarzem, jaka ilość witaminy D3 jest potrzebna w ciągu dnia, aby nie zażyć zbyt dużo lub zbyt mało.

Co jeszcze powinieneś wiedzieć o niedoborze witaminy D?

W jaki sposób niedobór witaminy D wpływa na dzieci i kobiety w ciąży?

Niedobór witaminy D może mieć poważne konsekwencje, zwłaszcza we wczesnym okresie życia, a w najgorszych przypadkach może prowadzić do zaburzeń w tworzeniu kości. Kobiety w ciąży mają również zwiększone zapotrzebowanie na witaminę D. Dla matki i dziecka ważne jest, aby upewnić się, że dziecko otrzymuje wystarczającą ilość witaminy D, aby uniknąć jej niedoboru.

Jak niebezpieczny może być niedobór witaminy D w najgorszym przypadku?

Wielu naukowców i ekspertów nie zgadza się z tym pytaniem, ponieważ istnieją jeszcze inne przyczyny poważnych chorób niż tylko niedobór witaminy D. W rzeczywistości istnieją aspekty i badania, które łączą niedobór witaminy D z chorobami takimi jak rak czy choroby przewlekłe.

Analiza

Niedobór witaminy D może mieć wiele różnych konsekwencji. Dlatego nie należy lekceważyć tego niedoboru. Obecnie niedoborowi witaminy D można zapobiegać za pomocą prostych metod. Przy najmniejszych oznakach, zwłaszcza w miesiącach zimowych, należy je natychmiast zwalczać. Najbardziej obiecującą metodą leczenia niedoboru witaminy D jest metoda naturalna, wykorzystująca światło słoneczne.

Dzięki temu organizm może sam wytwarzać wystarczającą ilość witaminy D3. Jeśli jednak nie masz do niej dostępu w miesiącach zimowych, z pewnością będziesz musiał sięgnąć po suplementy witaminy D lub inne metody leczenia. W wątpliwych przypadkach pomocne może być również zdiagnozowanie niedoboru witaminy D przez lekarza, który może przepisać suplementy w dużych dawkach lub terapię.

Alicja Król

✓ Zweryfikowany
Alicja Król

Absolwentka medycyny w zawodzie dietetyki. Dietetyka i zdrowe jedzenie nie jest mi obce. Trening personalny w temacie odchudzania i układania jadłospisów to jest to co lubię. Publikuję aktualne recenzje i opinie.

Autorem artykułu jest Alicja Król

Absolwentka medycyny w zawodzie dietetyki. Dietetyka i zdrowe jedzenie nie jest mi obce. Trening personalny w temacie odchudzania i układania jadłospisów to jest to co lubię. Publikuję aktualne recenzje i opinie.

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *