Sorbitol jako zdrowa alternatywa cukru

Sorbitol jest reklamowany na wielu opakowaniach produktów, aby zwrócić uwagę na ten dodatek. Ten substytut cukru można jednak znaleźć również w naturalnej żywności. Substancja ta, zwana również sorbitolem, nadaje deserom słodki smak i sprawia, że pakowane ciasta i chleby nie wyglądają na suche i proszkowate.

W dalszej części naszego artykułu wyjaśniamy inne właściwości tego substytutu cukru, jak i gdzie go stosować, dlaczego nie wszyscy go tolerują i co najlepiej robić w przypadku reakcji nietolerancji na sorbitol.

Zawartość sorbitolu w wybranych produktach spożywczych

Sorbitol jest powszechnie nazywany substytutem cukru i znajduje się w prawie wszystkich produktach spożywczych oznaczonych jako “bez cukru”. Kwota ta może być różna i jest prawnie ograniczona tylko w przypadku napojów. Poniżej znajduje się przykładowa lista produktów spożywczych zawierających tę substancję. (zawartość w g/100 g)

  • Jabłka 0,5
  • Morele 0,8
  • Śliwki 1,5
  • Gruszki 2
  • Suszone owoce 5-7

Jakie inne produkty spożywcze zawierają sorbitol?

W poniższych listach skupimy się na tym, które produkty spożywcze naturalnie zawierają sorbitol, a które zostały dodane w procesie produkcji.

Źródła naturalne

  • Suszone owoce
  • Śliwki
  • Morele
  • Czereśnie
  • Brzoskwinie
  • Gruszki
  • Jabłka

Żywność zawierająca sztucznie dodany sorbitol

  • Suplementy diety
  • Produkty przeznaczone dla dietetyków
  • Dżem
  • Guma do żucia
  • Desery
  • Wyroby cukiernicze
  • Słodycze

Suszone owoce zawierają szczególnie dużo sorbitolu. W przypadku dżemu z suszonych owoców zawartość sorbitolu jest jeszcze wyższa. Podczas procesu suszenia owoce tracą wodę i stają się lżejsze, ale zawartość sorbitolu pozostaje niezmieniona.

Suszone owoce w postaci śliwek, moreli czy winogron to prawdziwa bomba sorbitolowa. Zawartość sorbitolu jest jednak podobnie wysoka w świeżej żywności. Świeże brzoskwinie, gruszki i śliwki mają porównywalnie wysoką zawartość sorbitolu jak owoce z puszki.

Czym dokładnie jest sorbitol?

Sorbit jest również nazywany sorbitolem lub glucytolem i należy do grupy alkoholi cukrowych. Do tej grupy należą również ksylitol, mannitol i laktitol. Sorbitol występuje w naturalnej postaci w niektórych owocach. Organizm ludzki może również wytwarzać ten cukier – alkohol. Substancja ta jest wytwarzana podczas metabolizowania węglowodanów.

Sorbitol jest stosowany głównie jako substytut cukru w żywności przemysłowej. Ten specjalny cukier jest tylko o połowę mniej słodki niż zwykły cukier, ale zawiera znacznie mniej kalorii. Substancja ta, oznaczona europejskim numerem identyfikacyjnym E 420, jest wytwarzana sztucznie przy użyciu enzymów otrzymywanych z glukozy. W procesie tym dozwolone jest również stosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych.

W rezultacie otrzymuje się biały, bezwonny proszek, który jest łatwo rozpuszczalny w wodzie, ale wydaje się być niewrażliwy na działanie kwasów i ciepła. Oprócz zastosowania jako substancja słodząca, jest często używany jako emulgator, nośnik, wypełniacz lub substancja utrzymująca wilgoć.

Jakie są właściwości sorbitolu?

Ogólnie rzecz biorąc, nie ma wymagań ilościowych dotyczących stosowania sorbitolu w żywności. Zasadniczo sorbitol może być dodawany aż do uzyskania pożądanej słodyczy. W dużych ilościach sorbitol może mieć działanie przeczyszczające, co zwykle jest zaznaczone na opakowaniu. Substancja ta zawiera 2,4 kilokalorii na gram, a więc jest znacznie mniej kaloryczna niż cukier domowy, który zawiera około 4 kalorii na gram.

Przeczytaj również:  Witaminy w ciąży

Jeśli jednak sorbitol zostanie użyty jako jedyna substancja słodząca, konieczne jest zastosowanie większej ilości substancji słodzącej, co nie zmniejsza znacząco zawartości kalorii. Sorbitol i sacharoza są metabolizowane w różny sposób. Po spożyciu sorbitolu nie dochodzi do uwolnienia insuliny. Z tego powodu substancja ta jest również interesująca dla diabetyków.

Specyficzny metabolizm specjalnego cukru jest również wykorzystywany w opiece stomatologicznej. Badania wykazały, że substytuty cukru, takie jak sorbitol, są znacznie mniej szkodliwe dla zębów i flory bakteryjnej jamy ustnej niż cukier tradycyjny.

Substancje słodzące są często stosowane w produktach do pielęgnacji zębów, ponieważ są one trudne do metabolizowania przez bakterie jamy ustnej. Substancja ta hamuje również wytwarzanie kwasu płytkowego, a tym samym zapobiega próchnicy i stanom zapalnym.

Jak wykorzystuje się właściwości sorbitolu polegające na wiązaniu wody?

W produkcji żywności sorbitol jest wykorzystywany nie tylko jako substancja słodząca. Na przykład chleb, mieszanki pralin lub musztarda zawierają sorbitol, który chroni je przed wysychaniem. Jej właściwości hydrofobowe są również wykorzystywane w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym. Ponadto sorbitol jest często stosowany jako nośnik witamin i substancji smakowych w suplementach diety.

Właściwości sorbitolu

Sorbitol jest stosowany nie tylko do słodzenia żywności. Jego właściwości sprawiają, że jest również użytecznym środkiem nawilżającym. Substancja ta może usuwać wilgoć z powietrza. Zapobiega to szybkiemu wysychaniu wypieków i innych produktów spożywczych.

Zalety

  • Zapobiega próchnicy zębów
  • Odpowiednie dla osób z cukrzycą
  • Zawiera mniej kalorii niż cukier

Wady

  • Może mieć efekt przeczyszczający, jeśli jest spożywany w nadmiarze
  • Znacznie mniej słodzi niż cukier

Jak otrzymuje się sorbitol?

W przeszłości do produkcji alkoholu cukrowego wykorzystywano głównie owoce jarzębiny. Jagody te często zawierały ponad 10% sorbitolu. Obecnie sorbitol jest wytwarzany ze skrobi pszennej lub kukurydzianej. Glukoza jest najpierw ekstrahowana ze skrobi i przekształcana w substytut cukru.

Czy sorbitol jest zdrowy?

Sorbitol zawiera mniej kalorii niż cukier. To jednak nie wystarczy, aby nazwać ją zdrową żywnością. Jest to raczej kwestia bezpieczeństwa medycznego. Należy zawsze zwracać uwagę na ilość spożywanych produktów, ponieważ dawka przekraczająca 30-50 gramów dziennie jest niedopuszczalna nawet dla osób zdrowych.

Tylko pewna ilość alkoholu cukrowego jest wchłaniana w jelicie cienkim. Prowadzi to do typowych dolegliwości związanych z nietolerancją sorbitolu. To, ile i jak dobrze dana substancja jest tolerowana, zależy w dużej mierze od danej osoby. Na tym etapie nie jest możliwe sformułowanie ogólnego stwierdzenia.

Nawet zdrowe osoby mogą wykazywać reakcję nietolerancji już przy 20 gramach dziennie, podczas gdy inne organizmy mogą bez problemu tolerować 50 gramów tego alkoholu cukrowego. Badania wykazują jednak, że należy przestrzegać limitu 20 g sorbitolu dziennie, a żywność wzbogacona substytutami cukru powinna być spożywana z umiarem.

Jaki jest związek między sorbitolem a fruktozą?

Jeśli nie tolerujesz fruktozy, unikaj pokarmów zawierających sorbitol. Sorbitol hamuje wchłanianie fruktozy w jelicie cienkim. Jeśli masz nietolerancję fruktozy, jest to już zaburzone. W tym przypadku próg tolerancji jest zwykle niski i należy unikać alkoholi cukrowych w jak największym stopniu.

Czy sorbitol jest odpowiedni dla osób z cukrzycą?

Przekonaliśmy się już, że sorbitol zawiera o wiele mniej kalorii niż cukier stołowy. Badania wykazały, że substytuty cukru, takie jak sorbitol, nie mają wpływu na rozwój otyłości. Chorzy na cukrzycę muszą jedynie pamiętać, że alkohole cukrowe mają wartość energetyczną, którą należy uwzględnić przy obliczaniu dawki insuliny.

Przeczytaj również:  Proveiner Forte kapsułki – opinie, skład, cena, gdzie kupić?

Co dzieje się z sorbitolem w organizmie?

Osoby zdrowe nie zauważają niczego po spożyciu pokarmów zawierających sorbitol. Jak opisano powyżej, substytut cukru przechodzi przez ścianę jelita do krwiobiegu i jest metabolizowany w wątrobie. W przypadku wystąpienia zaburzeń można wyróżnić dwa ich rodzaje:

  • Nietolerancja sorbitolu: bakterie jelitowe wytwarzają gazy i inne substancje, które wywołują zaburzenia. Występują objawy opisane w dalszej części artykułu.
  • Zespół złego wchłaniania sorbitolu: Niekoniecznie jest to zaburzenie. W tego typu zaburzeniach sorbitol nie jest wchłaniany w jelicie lub jest wchłaniany tylko częściowo.

Spożywanie dużych ilości sorbitolu może powodować niestrawność i biegunkę nawet u zdrowych osób. Z tego powodu na żywności zawierającej więcej niż 10% sorbitolu znajduje się informacja “Może mieć efekt przeczyszczający, jeśli jest spożywana w nadmiarze”. Metabolizm jest rozumiany w najszerszym znaczeniu jako wszystkie procesy biochemiczne zachodzące w komórkach ludzkich, które przekształcają substancje w produkty pośrednie i końcowe.

Czy sorbitol jest dobrze tolerowany?

Kiedy sorbitol jest spożywany w normalnych ilościach, przechodzi przez ścianę jelita do krwiobiegu i jest rozkładany w wątrobie. W dużych ilościach sorbitol może mieć działanie przeczyszczające. Jednak u około 80% populacji zachodniej opisane powyżej wchłanianie sorbitolu jest upośledzone.

W tym przypadku sorbitol nie jest całkowicie rozkładany przez wątrobę, a jego duże ilości pozostają w jelitach. Gaz, który powstaje podczas metabolizowania pozostałego sorbitolu, powoduje bóle brzucha, wzdęcia i biegunkę. Jeśli takie objawy występują często po zjedzeniu owoców pestkowych lub ziarnkowych, prawdopodobnie cierpisz na zespół złego wchłaniania sorbitolu.

Jak rozpoznaje się nietolerancję sorbitolu?

Nietolerancję sorbitolu można zdiagnozować za pomocą testu wydechowego. Pacjent powinien zgłosić się na badanie na czczo. Pierwszym krokiem jest określenie zawartości wodoru w wydychanym powietrzu. Odbywa się to poprzez wdmuchiwanie powietrza do respiratora. Następnie podawany jest roztwór sorbitolu.

Następnie w miarę upływu czasu dokonuje się pomiarów zawartości wodoru w wydychanym powietrzu. Jeśli sorbitol nie jest tolerowany, stężenie wodoru znacznie wzrasta. Kiedy niestrawiony sorbitol jest metabolizowany w jelicie grubym, uwalniany i wydalany jest wodór.

Jaka jest odpowiednia dieta dla osób z nietolerancją sorbitolu?

Przede wszystkim chcielibyśmy ostrzec przed sianiem paniki: nietolerancja sorbitolu nie jest alergią. Nie jest konieczne całkowite odstawienie sorbitolu. W przypadku nietolerancji małe ilości sorbitolu są zwykle dobrze tolerowane. Należy tylko sprawdzić, gdzie znajduje się granica tolerancji i kiedy zostaje przekroczona.

Pamiętaj, że fruktoza blokuje wchłanianie sorbitolu. Dlatego nie należy spożywać dużych ilości fruktozy i sorbitolu jednocześnie. Poniższe produkty nie zawierają sorbitolu i można je bezpiecznie spożywać:

  • Warzywa: bakłażany, kapusta, koper włoski, szparagi, groch, cebula, szpinak, papryka.
  • Owoce: owoce cytrusowe, melon, ananas, banan, jagody, kiwi.
  • Inne produkty spożywcze: świeże zioła, ziemniaki, mięso, jaja, ryby, olej, ryż, ocet, pieprz, sól.

Mięso i ryby to nieprzetworzone produkty spożywcze, które przygotowuje się i przyprawia samodzielnie. W menu nie wolno uwzględniać następujących produktów: słodyczy i gumy do żucia bez cukru, produktów dla diabetyków, suszonych owoców, śliwek, sułtanek, słodyczy, sosów, gruszek, jabłek, musztardy, słodyczy.

Sorbitol jest ukryty za różnymi liczbami E w tabelach produktów spożywczych i informacjach o wartościach odżywczych. Osoby, które nie tolerują tej substancji, powinny dokładnie sprawdzać składniki na opakowaniu i unikać następujących dodatków: E 420, E 432, E 433, E 434, E 435, E 436, E 491, E 492, E 493, E 494, E 495.

Jakie są objawy nietolerancji sorbitolu?

Objawy nietolerancji sorbitolu są podobne do objawów nietolerancji laktozy, fruktozy czy glutenu. Do najczęstszych objawów nietolerancji sorbitolu należą:

  • skurcze brzucha
  • Nieświeży oddech
  • Wzdęcia
  • brzdęk
  • Nudności
  • Biegunka
Przeczytaj również:  Provenax Gel NIE KUPUJ przed przeczytaniem recenzji! Aktualne Opinie

Jeśli ktoś spożywa cebulę lub kapustę, nie powinien od razu wyciągać wniosku, że nie toleruje sorbitolu. Warzywa te są znane z wywoływania wzdęć. Nie wynika to jednak z ewentualnej obecności sorbitolu.

Fasola, papryka lub brokuły mogą również powodować problemy trawienne, ponieważ ich skład sprawia, że są szczególnie trudne do strawienia. Przed rozważeniem nietolerancji sorbitolu należy dokładnie sprawdzić, czy objawy występują częściej po spożyciu owoców ziarnkowych lub pestkowych.

Jak leczy się nietolerancję sorbitolu?

Niestety, nie istnieją tabletki, które sprawią, że objawy ustąpią, nie ma też lekarstwa na nietolerancję sorbitolu. Zamiast tego leczenie koncentruje się na określeniu, jaka ilość sorbitolu może być tolerowana. W większości przypadków pacjenci nie muszą całkowicie rezygnować z alkoholu cukrowego, ponieważ organizm ma pewien próg tolerancji.

Próg ten można sprawdzić poprzez całkowite odstawienie substancji na dwa do trzech tygodni. Objawy muszą całkowicie ustąpić, aby można było powrócić do podawania mniejszych ilości sorbitolu.

Szybko zauważysz, jak reaguje Twój organizm i kiedy osiągniesz swój poziom tolerancji. Jeśli uważnie i dokładnie przeczytasz zawartość opakowania produktu, zazwyczaj możesz stosować małe ilości sorbitolu bez typowych objawów.

Na co muszę zwrócić uwagę w codziennym życiu, jeśli mam nietolerancję sorbitolu?

Ogólnie rzecz biorąc, dość łatwo jest żyć z nietolerancją sorbitolu. Jeśli zdiagnozowano u Ciebie nietolerancję sorbitolu, najpierw musisz przez jakiś czas całkowicie unikać sorbitolu. W naszym przeglądzie znajdziesz kilka pokarmów niezawierających sorbitolu, które są odpowiednie do tej fazy testów. Przestrzeganie poniższych wskazówek może ułatwić życie osobom z nietolerancją sorbitolu:

  • Wiele czekoladek i cukierków zawiera sorbitol, ale czekoladki i cukierki dla dzieci zwykle nie zawierają sorbitolu.
  • Lepiej kupować świeży chleb i ciasta z piekarni niż pakowane produkty z supermarketu.
  • Zamiast sosu do sałatek można użyć soku z cytryny.
  • Należy ograniczyć spożycie piwa i wina, ponieważ sorbitol występuje w nich w niewielkich ilościach.
  • Produkty dietetyczne nie powinny znajdować się na stole.

Jak zapewne wiesz, przygotowanie zdrowej, świeżej żywności nie jest szczególnie trudne. Na przykład świeże mięso i dzikie ryby nie zawierają sorbitolu i mogą być wykorzystywane w wielu pysznych przepisach.

Czy powinienem używać pasty do zębów niezawierającej sorbitolu?

Jak wspomniano wcześniej, nietolerancja sorbitolu nie jest alergią. Objawy występują tylko wtedy, gdy alkohol cukrowy przechodzi przez jelita. Ponieważ pasty do zębów zwykle nie połyka się, lecz wypluwa po umyciu zębów, pasty zawierające sorbitol nie stanowią problemu. Na rynku dostępne są również pasty do zębów, które nie zawierają sorbitolu. Warto sprawdzić składniki na opakowaniu.

Jakie są alternatywy dla substytutów cukru?

Istnieje kilka alternatyw dla substytutów cukru, takich jak sorbitol. Inne alkohole cukrowe są jednak gorzej tolerowane. Najlepsze doświadczenia z nietolerancją sorbitolu dotyczą ksylitolu i erytrytolu. Erytrytol nie zawiera prawie żadnych kalorii i nie ma wpływu na poziom cukru i insuliny we krwi. Spożywana w małych ilościach jest zwykle dobrze tolerowana przez organizm i nie powoduje żadnych dolegliwości.

  • Mannitol / (E 421)
  • Izomalt / (E 954)
  • Maltitol / (E 965)
  • Laktitol / (E 966)

Dobra wiadomość jest taka, że aspartam, sacharyna i inne sztuczne substytuty cukru są na ogół dobrze tolerowane. Aspartam jest syntetyczną substancją słodzącą. Jednak w przypadku braku nietolerancji sorbitolu, sorbitol jest z pewnością świetną alternatywą dla cukru.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.