Jakie zioła powodują zmniejszenie apetytu?

Jesteśmy jednym najszybciej tyjących społeczeństw Europy, a wszystko z powodu zwiększonego apetytu. Jednym ze sposobów radzenia sobie ze zwiększonym apetytem jest stosowanie odpowiednich ziół.

Dlaczego odczuwamy zwiększony apetyt?

Często przyczyną niepohamowanego głodu są emocje. Zajadamy zazwyczaj stres, niepowodzenia, gorsze samopoczucie. Jedzący pod wpływem emocji sięgają zazwyczaj po produkty, które są bogate w cukier i tłuszcz(jak np. chipsy, paluszki, krakersy, lody, słodycze czy fast food). Spożywanie tego rodzaju produktów zapewnia wyrzut dopaminy(hormon odpowiedzialny za odczuwanie przyjemności) w mózgu. Jedzenie emocjonalne daje chwilową ulgę, a później przynosi poczucie winy.

Inną przyczyną zwiększonego apetytu mogą być restrykcyjne diety, które stosujemy często przed okresem letnim, aby dobrze wyglądać w stroju kąpielowym. Jednakże głodówki czy diety monotonne wykluczają z codziennego menu wiele składników odżywczych, co z kolei powoduje zaburzenia metaboliczne w organizmie człowieka. W wyniku, czego powstają zaburzenia odczuwania głodu i sytości.

Kolejna przyczyną zwiększonego apetytu mogą być zaburzenia odżywiania, które przebiegają z atakami tzw. wilczego głodu czy objadania się(np. bulimia lub zespół kompulsywnego jedzenia). Tego rodzaju zaburzenia wymagają pomocy ze strony psychologa lub psychiatry.

Jak stracić na wadze w prawidłowy sposób?

Receptą na sukces w odchudzaniu jest odpowiednie połączenie takich czynników jak:

  • zdrowa i zbilansowana dieta;
  • ujemny bilans kaloryczny;
  • regularne ćwiczenia.

Dodatkowo na rynku jest obecnie sporo ziół i preparatów, których zadaniem jest zmniejszenie apetytu.

Czy zioła na zmniejszenie apetytu działają?

Dla długotrwałych efektów utrata wagi powinna być związana z odpowiednim ukształtowaniem nawyków żywieniowych na stałe. Odpowiednia dieta powinna polegać na zdrowszym jedzeniu i dbaniu o właściwą dawkę ruchu. Takie działania przyniosą efekt w postaci spadku wagi i zdrowego samopoczucia. Czasem jednak nieważne są nawyki, gdyż poszczególne osoby chcą zrzucić tylko kilka nadprogramowych kilogramów i szukają wsparcia w suplementach lub ziołach.

W przypadku ziół na odchudzanie należy zaliczyć do nich przede wszystkim te zioła, które są źródłem błonnika, dzięki któremu czujemy sytość przez długi czas. Dzięki większej ilości błonnika w diecie rzadziej mamy ochotę na sięganie po niezdrowe przekąski czy słodycze. Zioła mają wpływ na utrzymanie odpowiedniego spożycia kalorii oraz wytrwania w postanowionych sobie celach.

Jakie zioła na zmniejszenie apetytu?

Początkowo dieta odchudzająca może być bardzo trudna, gdyż organizm jest przyzwyczajony do przyjmowania sporej ilości kalorii, dlatego też często sygnalizuje głód domagając się jedzenia. W takiej sytuacji warto zdecydować się na zastosowanie środka hamującego apetyt. Najbezpieczniejsze będą zioła, które potrafią zmniejszyć apetyt i dodatkowo wspomóc metabolizm i perystaltykę jelit.

Uważa się, że na zmniejszenie apetytu skuteczne są takie zioła jak:

  • morwa biała(reguluje poziom cukru we krwi, zmniejsza apetyt na słodycze oraz wspiera metabolizm i perystaltykę jelit);
  • liście malin(obniżają poziom cholesterolu i glukozy w organizmie, a tym samym wpływają na ograniczenie apetytu);
  • korzeń z mniszka lekarskiego(reguluje poziom glukozy i cholesterolu oraz rozkurcza mięśnie gładkie przewodu pokarmowego, wykazuje działanie żółciopędnie oraz podnosi syntezę soku żołądkowego);
  • pokrzywa(wpływa na wydzielanie żółci i całkowitą pracę wątroby oraz na przyspieszenie trawienia);
  • Siemię lniane (wpływa na szybsze odczuwanie sytości i poprawia trawienie, zawiera sporo błonnika);
  • yerba mate(daje uczucie sytości);
  • fiołek trójbarwny, czyli bratek, który też zwiększa poczucie sytości;
  • morszczyn pęcherzykowaty(pęcznieje w żołądku i reguluje pracę układu pokarmowego, a także sprzyja powolnemu wąchania się węglowodanów;
  • kora kruszyny(wspomaga metabolizm i poprawia pracę jelit);
  • hoodia gordonii(ogranicza apetyt);
  • garcinia cambogia (wpływa korzystnie na redukcję tkanki tłuszczowej oraz obniżenie apetytu);
  • mięta(pobudza trawienie);
  • kolendra(przyśpiesza procesy przemiany materii oraz na dłużej pozwala zatrzymać uczucie sytości);
  • koper włoski(polecany do detoksykacji organizmu);
  • cykoria(zapewnia szybsze spalanie tłuszczu z organizmu oraz na dłużej dostarcza uczucie sytości);
  • rozmaryn lekarski(zapobiega zaburzeniom metabolicznym oraz wspomaga kontrolę masy ciała).

Pozytywne efekty przynosi także korzystanie z mieszanek ziół na zmniejszenie apetytu. Przykładem odpowiedniej mieszanki jest np. kompozycja z korzenia mniszka lekarskiego, kopru włoskiego i morszczynu. Zioła wspomagają funkcjonowanie układu trawiennego i pomagają utrzymać prawidłową wagę.


Ranking produktów na Odchudzanie - Czerwiec 2023 r.

Czym są tabletki na odchudzanie oraz analiza.

Ostatnia aktualizacja rankingu: 08.02.2024

Jak bezpiecznie stosować zioła?

Zioła są zasadniczo bezpieczne dla ludzkiego organizmu, o ile ma się wiedzę jak je stosować i jakie zagrożenia płyną z ich nieprawidłowego stosowania.

Dla bezpieczeństwa warto przestrzegać takich zasad jak:

  • pijanie ziół regularnie, lecz nie przez bardzo długi czas, np. przez okres od tygodnia do miesiąca;
  • przy przewlekłym przyjmowaniu jakichkolwiek leków należy sprawdzić czy składniki aktywne leków nie wchodzą w reakcję ze składnikami ziół;
  • nie pije się tych samych ziół kilkukrotnie w ciągu dnia.

Warto też przed skorzystaniem z konkretnych ziół skonsultować się ze specjalistą zajmującym się ziołolecznictwem oraz z lekarzem (jeżeli cierpi się z powodu określonych dolegliwości). W przypadku problemów układu pokarmowego przeciwwskazaniami do ziołolecznictwa są:

  • zespół złego wchłaniania;
  • stan wysokiego niedożywienia;
  • niedrożność dróg żółciowych;
  • nowotwory żołądka i dróg żółciowych.

Jakie są zioła poprawiające trawienie?

Oprócz ziół, które potrafią zmniejszyć apetyt czy zwiększyć metabolizm i perystaltykę jelit są też zioła wspomagające trawienie. Dzięki swoim właściwościom regulują trawienie i czynność układu pokarmowego. Zapewniają lepsze samopoczucie oraz zwiększają motywację do utraty nadmiernych kilogramów. Do tego rodzaju ziół zalicza się:

  • korzeń prawoślazu(neutralizują kwasy żołądkowe i powodują złagodzenie podrażnienia błony śluzowej żołądka);
  • ziele krwawnika( hamuje głodowe skurcze żołądka, pomaga w zaburzeniach motorycznych żołądka i górnego odcinka przewodu pokarmowego);
  • rumianek( przyspiesza trawienie, działa przeciwzapalnie na błony śluzowe żołądka, zapobiega nadkwaśności oraz poprawia przepływ żółci);
  • nagietek(zapobiega uszkodzeniom błony śluzowej żołądka oraz chroni przed różnego rodzaju stanami skurczowymi w obrębie przewodu pokarmowego);
  • liście mięty(pobudza wydzielanie soku żołądkowego i żółci);
  • dziurawiec(działa rozkurczowo na mięśnie gładkie).

Przy stanach zapalnych błony śluzowej żołądka zaleca się pić takie zioła jak melisa, waleriana czy piołun. Nadwrażliwość żołądka i układu pokarmowego pomoże złagodzić rumianek i imbir.

W jakiej formie można zakupić zioła?

Naparty ziołowe poprawiają funkcjonowanie organizmu, do tego zaspokajają pragnienie i jeszcze łagodzą dolegliwości chorobowe. Na pewno właściwe wspomaganie się ziołami ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Zioła są na rynku dostępne w formie:

  • tabletek,
  • proszków,
  • kropli,
  • herbat zamkniętych w torebkach.

Dzięki temu każda osoba znajdzie dla siebie sposób na włączenie ziół do swojej zbilansowanej diety.

Każde z ziół charakteryzuje się konkretnymi właściwościami i przeznaczeniem od działania redukującego tkankę tłuszczową po zmniejszające apetyt czy wykazujące działanie moczopędne. Niektóre połączenia ziół dają lepsze efekty niż przyjmowane oddzielnie. Jednakże, aby sobie nie zaszkodzić warto skonsultować się z lekarzem, który doradzi, jakie zioła można wykorzystać bez obaw w konkretnym przypadku.

Dla podsumowania zioła mogą być przydatne podczas odchudzania, gdyż posiadają właściwości takie jak:

  • spalanie tłuszczu(np. zielona herbata czy guarana i yerba mate);
  • moczopędne, czyli usuwające nadmiar wody z organizmu oraz oczyszczają przez usuwanie toksyn z organizmu jak np. pokrzywa lub kolendra;
  • zmniejszanie apetytu, gdyż powodują uczucie sytości, wypełniają żołądek i nie dostarczają zbędnych kalorii, czego przykładem są morszczyn, konjac czy chleb świętojański;
  • wspomagają odchudzanie poprzez korzystne działanie na funkcjonowanie jelita grubego jak np. kruszyna, lubczyk lekarski, krwawnik, mięta lub skrzyp.
Alicja Król

✓ Zweryfikowany
Alicja Król

Absolwentka medycyny w zawodzie dietetyki. Dietetyka i zdrowe jedzenie nie jest mi obce. Trening personalny w temacie odchudzania i układania jadłospisów to jest to co lubię. Publikuję aktualne recenzje i opinie opublikowane na różnych forum i portalach społecznościowych.

Autorem artykułu jest Alicja Król

Absolwentka medycyny w zawodzie dietetyki. Dietetyka i zdrowe jedzenie nie jest mi obce. Trening personalny w temacie odchudzania i układania jadłospisów to jest to co lubię. Publikuję aktualne recenzje i opinie opublikowane na różnych forum i portalach społecznościowych.

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *