Glicyna – Właściwości i działanie. Jakie tabletki najlepsze?

Glicyna to aminokwas, który powstaje w organizmie człowieka i jest odpowiedzialny m.in. za detoksykację wątroby. Wiele osób zna aminokwasy jeszcze z lekcji biologii. Są one niezbędne dla naszego organizmu, ponieważ stanowią podstawowy budulec wszystkich białek, bez których nie moglibyśmy żyć. Są one w stanie tworzyć tkanki takie jak organy, mięśnie, skóra i włosy. Ale co dokładnie robi aminokwas glicyna? Chcieliśmy się tego dowiedzieć – oto wynik naszych badań.

Co to jest glicyna?

Jak już wspomniano, jest to α-aminokwas, który jest obecny we wszystkich komórkach i tkankach naszego ciała. Ten aminokwas ma bardzo szerokie spektrum działania. Jest to między innymi uspokajający neuroprzekaźnik, który osłabia sygnały w centralnym układzie nerwowym i może w ten sposób ograniczyć rozwój uczucia niepokoju, drażliwości i agresji. Według badań klinicznych glicyna wspomaga sen, a tym samym zwiększa wydajność.

Występuje również w wysokich stężeniach w kolagenie i dlatego jest niezbędnym aminokwasem do budowy skóry, stawów i chrząstek oraz jest ważnym składnikiem naszej tkanki łącznej. Ponadto wzmacnia układ odpornościowy, a tym samym przyczynia się do poprawy naszego zdrowia. Ze względu na swój słodki smak, aminokwas ten jest również stosowany w przemyśle spożywczym. Tutaj dodaje się go do wielu produktów spożywczych, zwłaszcza jako wzmacniacz smaku.

Co mówi Stiftung Warentest?

Różne suplementy diety zawierają ten naturalny aminokwas. Mimo, że niezależna fundacja bada i ocenia wiele produktów, z którymi stykamy się na co dzień, te suplementy diety nie zostały jeszcze przebadane przez testerów. Dlatego też nie są dostępne żadne oficjalne oświadczenia dotyczące tych preparatów.

Przeczytaj również:  Niedobór witaminy B12 – Przyczyny i objawy

Test Glicyny

Chcieliśmy się dowiedzieć, jak suplement diety zawierający glicynę wpływa na nasze zdrowie. Czy rzeczywiście może wzmocnić nasz system odpornościowy? Aby się o tym przekonać, najlepszym sposobem jest autotest i dlatego poszukaliśmy osoby testującej. Nasza czytelniczka Ivana zgłosiła się na ochotnika do roli testera. Ostatnio miała wiele przeziębień i nadal czuje się słabo.

Suplementy diety zawierające glicynę oferowane są w różnych formach. Są one dostępne w postaci kapsułek, tabletek lub w formie proszku. Ivana wybrała preparat, który występuje w postaci proszku. Preparat zamówiliśmy w internetowym sklepie z naturalnymi produktami. Przed rozpoczęciem badania zaprosiliśmy Ivanę do naszej siedziby, aby omówić z nią procedurę. Obiecała, że będzie ściśle przestrzegać zaleceń producenta dotyczących dawkowania – test można było rozpocząć.

Test glicyny – Tydzień 1

Zalecana przez producenta dawka dla naszego preparatu testowego to jedna łyżeczka dziennie. Można go dodawać zarówno do potraw, jak i do wody. Ivana dodawała proszek do swojego jogurtu rano. Lekko słodki smak był przyjemny.

Test glicyny – Tydzień 2

Jak dotąd Ivana nie zauważyła żadnych zmian w swoim ogólnym stanie zdrowia. Nie jest to jednak niczym niezwykłym w przypadku suplementów diety, ponieważ każdy reaguje na nie w różnym tempie.

Test glicyny – Tydzień 3

Ivana od tygodnia czuje się lepiej i sprawniej. Nadal przyjmuje jedną łyżeczkę proszku glicyny każdego ranka.

Test glicyny – Tydzień 4

Nasz test dobiega końca, a my zaprosiliśmy Ivanę na ostatnią rozmowę kwalifikacyjną. Dla niej ten test był zdecydowanie warty zachodu. Ogólnie czuje się lepiej i zdrowiej, a od rozpoczęcia naszego testu nie miała żadnego przeziębienia.

Publiczne doświadczenia i recenzje Glicyna

Czy wynik naszego testu był przypadkowy? Podczas naszych poszukiwań w Internecie, znaleźliśmy wiele pozytywnych opinii klientów o różnych suplementach diety zawierających glicynę, co potwierdziło nasze doświadczenie. Ten aminokwas wzmacnia zdrowie.

Jakie funkcje pełni glicyna w organizmie?

Aminokwas ten pełni różnorodne funkcje:

  • Neuroprzekaźnik ośrodkowego układu nerwowego
  • Detoksykacja wątroby
  • Odpowiada za powstawanie kwasu żółciowego
  • Wspomaga trawienie tłuszczów
  • Wzmacnia układ odpornościowy
  • Chroni przed infekcjami
  • Tworzenie kolagenu i hemoglobiny
  • Część metabolizmu kreatyny
  • Wspomaga tworzenie mięśni, ścięgien, tkanki łącznej, skóry, kości i zębów
  • Składnik czynnika tolerancji glukozy; reguluje poziom cukru we krwi
Przeczytaj również:  Aloes do picia – Jak zrobić? Właściwości i stosowanie

Jakie produkty spożywcze zawierają glicynę?

Aminokwas α znajduje się w wielu produktach spożywczych. Prawie wszystkie produkty roślinne i zwierzęce zawierają tylko chemicznie związaną glicynę jako składnik białka. W tym miejscu przygotowaliśmy dla Ciebie mały przegląd produktów spożywczych o wysokiej zawartości glicyny.

Żywność dla zwierząt

Aminokwas ten jest zawarty w dość dużych ilościach w następujących pokarmach zwierzęcych:

  • Żelatyna 23 g
  • Filet z wołowiny: 1,5 g
  • Krewetki: 1,5g
  • Filet wieprzowy: 1,4g
  • Pieczony kurczak: 1,4g
  • Tuńczyk: 1,2g

Żywność roślinna

Ale produkty roślinne również zawierają ten aminokwas, czasami w dość wysokich stężeniach:

  • Orzeszki ziemne: 1,6g
  • Soja: 1,4g
  • Soczewica: 1,3g

Jakie objawy niedoboru glicyny mogą wystąpić?

Aminokwas ten znajduje się w wielu produktach spożywczych, więc wystąpienie objawów niedoboru jest prawie niemożliwe. Jednak w organizmie może wystąpić niedobór tego aminokwasu, np. po długich, ciężkich infekcjach. Oznakami niedoboru mogą być wtedy np:

  • Stany wyczerpania
  • Skurcze mięśni
  • Zmniejszona czynność wątroby
  • Zmniejszona wydajność
  • Podatność na infekcje
  • Degradacja tkanki łącznej lub
  • Deficyty neurologiczne

Jak mogę zapobiec niedoborowi glicyny?

Niedoborom glicyny można przeciwdziałać zarówno poprzez stosowanie zbilansowanej diety z pokarmami zawierającymi glicynę, jak i przyjmowanie preparatów zawierających ten aminokwas.

Przyjmowanie glicyny poprzez suplementy diety

Aminokwas glicyna znajduje się w prawie wszystkich pokarmach bogatych w białko. Wiele pokarmów zawierających glicynę jest częścią naszej codziennej diety, ponieważ jest ona również zawarta w pokarmach pochodzenia roślinnego, a zatem weganie lub wegetarianie również spożywają te pokarmy.

Skład glicyny

Ten aminokwas jest również znany pod następującymi nazwami:

  • Glycocoll
  • Kwas aminooctowy
  • Kwas aminoetanowy

Pod względem chemicznym składa się z łańcuchów białkowych i jest najmniejszym i najprostszym α-aminokwasem.

Jakie jest działanie preparatu zawierającego Glycocoll?

Aminokwas ten oferowany jest w postaci suplementów diety i może znacząco wpłynąć na zdrowie naszego organizmu. Jak już wyjaśniono na początku, aminokwas ten charakteryzuje się szerokim spektrum działania.

Przyjmowanie i dawkowanie

Aminokwas ten jest już obecny w wielu produktach spożywczych i nie można go przedawkować. Jeśli zdecydujesz się na przyjmowanie suplementu diety zawierającego glicynę, zalecane spożycie wynosi od 1 do 10 gramów dziennie. To zalecenie nie jest ograniczone do żadnej grupy wiekowej.

Czy dostępne są oficjalne testy i wyniki badań?

Aminokwas ten został po raz pierwszy wyekstrahowany z żelatyny w 1820 roku. Od tego czasu jest szeroko badany i stosowany w medycynie oraz w przemyśle spożywczym. Liczne badania kliniczne udowodniły działanie tego najmniejszego α-aminokwasu. Wyniki tych badań można przeczytać w Internecie. Co więcej, liczne referencje użytkowników, którzy już przyjmują suplementy diety zawierające glicynę, potwierdzają jej działanie.

Przeczytaj również:  Visospect kapsułki – opinie, skład, cena, gdzie kupić?

Gdzie kupić glicynę?

Suplementy glicyny można kupić w aptekach i sklepach ze zdrową żywnością, a także w Internecie. Oprócz znanych dostawców internetowych, oferują je również liczne sklepy internetowe specjalizujące się w produktach naturalnych i zdrowotnych.

W jakiej cenie oferowany jest preparat glicyny?

Podobnie jak w przypadku wielu suplementów diety, zakres cenowy preparatów zawierających glicynę jest bardzo szeroki, od kilku euro do wysokiego segmentu cenowego.

Najczęściej zadawane pytania

Często otrzymujemy pytania dotyczące prezentowanych przez nas produktów. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.

Czy glicyna jest dostępna w postaci proszku?

Tak, istnieją preparaty, które są oferowane w formie proszku.

Które produkty spożywcze zawierają glicynę?

Aminokwas ten jest zawarty w dużych stężeniach w następujących produktach spożywczych:

  • Żelatyna 23 g
  • Filet z wołowiny: 1,5 g
  • Krewetki: 1,5g
  • Filet wieprzowy: 1,4g
  • Pieczony kurczak: 1,4g
  • Tuńczyk: 1,2g
  • Soczewica: 1,3g
  • Orzeszki ziemne: 1,6g
  • Soja: 1,4g

Czy mogę przyjmować tabletki z glicyną, aby zapobiec jej niedoborowi?

Tak, istnieją preparaty zawierające glicynę, które są dostępne w formie tabletek. Można je przyjmować bez wahania, aby zapobiec niedoborom. Preparaty są dobrze tolerowane i nie są znane żadne działania niepożądane.

Gdzie w organizmie znajduje się glicyna?

Aminokwas ten znajduje się w kolagenie, substancji własnej naszego organizmu i dlatego występuje w:

  • skóra
  • włosy
  • zęby
  • kości
  • tkanka łączna
  • ścięgna.

Jak glicyna wpływa na psychikę?

Aminokwas ten sprzyja relaksacji i tym samym przyczynia się do spokojnego snu, co z kolei ma pozytywny wpływ na naszą psychikę.

Czy glicyna pomaga również w odchudzaniu?

Ten mały aminokwas, wraz z innymi hormonami, kontroluje również poziom cukru we krwi i w ten sposób może również zapobiegać zachciankom. Może to mieć pozytywny wpływ na Twoją wagę i spowodować utratę wagi.

Analiza glicyny

Aminokwas ten jest również znany jako aminokwas przeciwstarzeniowy i może aktywnie przyczynić się do poprawy naszego ogólnego samopoczucia. Oprócz zrównoważonej diety, suplementy zawierające ten aminokwas mogą pomóc w promowaniu naszego zdrowia. Dobrze tolerowane preparaty są łatwe w dawkowaniu, a ich przyjmowanie jest proste – to doskonałe uzupełnienie naszego życia. Więcej na temat glicyny można dowiedzieć się pod adresem https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1072/glycine pod którym opublikowano badania i inne właściwości. Inne szczegóły na temat glicyny dostępne są również pod adresem https://www.healthline.com/nutrition/glycine pod którym opublikowano benefity i inne właściwości glicyny.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.