Dieta Dukana – Co jeść a czego unikać?

Dieta Dukana została stworzona przez popularnego we Francji dietetyka Pierre’a Dukana. Jest on specjalistą i od ponad 30 lat walczy z nadwagą. Co więcej wydał on także w naszym kraju poradnik: “Nie potrafię schudnąć”. Opisuje w nim swój program żywieniowy. Dieta ta nazywana jest również dietą Protal od dwóch francuskich słów: proteins i alternatives. Składa się z czterech etapów i tak naprawdę jest wysokobiałkowa. Etapy 1 i 2 to zrzucanie zbędnych kilogramów, a z kolei etapy 3 i 4 pomagają w uniknięciu efektu jo-jo i utrzymaniu szczupłej sylwetki przez wiele lat. Dzięki niej skóra jest jędrna i nie wiotczeje.

Jak ważne jest białko w Diecie Dukana?

W chwili obecnej białko stanowi podstawowy składnik diety Dukana. Podobne zastosowanie ma ono dla osób, które chcą zbudować masę mięśniową na siłowni. Dlaczego warto je przyjmować? Z kilku powodów:

  • jest dobrym źródłem energii dodaje energii – jeden gram dostarcza cztery kalorie,
  • pomaga w regeneracji potreningowej,
  • wspomaga biosyntezę hormonów białkowych,
  • jest przekształcane w enzymy trawienne.

Dukan - dietaJeżeli w naszym organizmie zabraknie białka, to musimy liczyć się z problemem niedożywienia. Dieta Dukana zabrania stosowania innych składników, niż białkowych, co może mieć negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia. Upływ czasu od momentu jej powstania sprawia, że cieszy się ona coraz gorszą renomą pomimo faktu, że ostatnich kilka lat była na topie. W samym swoim założeniu miała pomóc stracić wagę i polepszyć pracę układu odpornościowego.

Została ona podzielona na 4 fazy.

Faza I – uderzeniowa

Trwa przez minimum 7 dni i w tym czasie szybko tracimy na wadze. Spożywamy przede wszystkim mięso i chudy nabiał. Istotne jest odpowiednie nawadnianie organizmu. Sam jadłospis jest elastyczny jednak możliwe jest uczucie głodu.

Faza II – naprzemienna

Ta faza trwa minimum 8 tygodni. Jemy to co w fazie pierwszej, ale dodajemy do tego surowe lub gotowane warzywa, a ich ilość nie ma znaczenia. Faza ta polega na jedzeniu przez 5 dni jadłospisu z fazy pierwszej, a przez kolejne 5 dni spożywanie tego samego jadłospisu wraz ze wspomnianymi dodatkami. I tak naprzemiennie aż przez 8 tygodni.

Faza III

Według zaleceń powinna ona trwać tyle co zrzucona ilość kilogramów pomnożona przez 10. Dla przykładu, jeśli zrzuciliśmy 5 kg to ta faza powinna trwać 50 dni. Chodzi o utrwalenie efektu. W tym przypadku do naszego jadłospisu musimy dodać pełnoziarniste pieczywo, makaron, ryż, ziemniaki i owoce. Tylko 2 razy w ciągu tygodnia możemy zjeść duży, pełny obiad. Następny dzień po zjedzeniu takiego obiadu musi wyglądać jak faza I.

Faza IV

W przypadku, gdy możemy sobie na to pozwolić to możliwe jest stosowanie tej fazy już zawsze, jednak raczej jest to odradzane. Zakłada ona stabilizację wagi oraz niedoprowadzenie do ponownego przytycia. Na tej diecie nie możemy nic podjadać. Jeśli jesteśmy głodni powinniśmy spożywać tylko produkty dozwolone w danej fazie diety. W dwóch pierwszych fazach nie możemy spożywać tłuszczy. Jest to dieta, podczas której kategorycznie nie powinno się ćwiczyć. Dziwnie to brzmi, ale to bardzo ważne. Nie wolno ćwiczyć, gdyż nasz organizm ma zbyt mało energii. Spożywając same proteiny trzeba kupić suplementy, które uzupełniają witaminy i minerały.

Wady diety Dukana

Wady stosowania tej diety wynikają z dostarczanych składników do naszego organizmu, a konkretniej z braku niektórych składników w posiłkach. Chociaż w pierwotnym brzmieniu powinniśmy unikać niezdrowych pokarmów, pić dużo wody i przestrzegać zasad, to w dłuższym czasie niesie ona za sobą nieprzyjemne konsekwencje. Brak witamin oraz węglowodanów doprowadzają do problemów związanych z zmęczeniem, a także znacznym osłabieniem całego organizmu.

Kolejną wadą diety Dukana jest spadek mięśni. Wynika to z faktu, że brak dostarczanych węglowodanów powoduje brak źródła energii. W tym momencie organizm poszukuje jej w mięśniach i naszym ciele, co powoduje spalanie mięśni. Ponadto w zakresie diety Dukana wypowiadali się dietetycy, którzy wskazują na zjawisko ketozy. Właśnie wtedy tłuszcz spalany jest podczas niedoboru glukozy we krwi. Nasz organizm wtedy się odchudza, ale równocześnie zakwasza co oczywiście nie jest zbyt korzystne. Jeśli będziemy spożywać tylko białko to możemy doprowadzić do czegoś takiego jak krwiomocz, niewydolność nerek, atak dny moczanowej, zaparcia, rozregulowany poziom cukru we krwi oraz zwiększenie poziomu enzymów wątrobowych.

Czy dieta ta na pewno jest taka zdrowa?

O wpływie diety Dukana na zdrowie organizmu mówiono od lat. Niestety dopiero niedawno zaczęto przeprowadzać poważniejsze badania w zakresie jej szkodliwości na organizm. Jednym z ciekawszych badań było przeprowadzone w Grecji. Wyniki były negatywne i wskazały, że wszystkie diety wysokobiałkowe mają wpływ na rozwój różnego rodzaju chorób układu krążenia. Udowodniono ponadto, że dieta, która składa się głównie z protein z pominięciem węglowodanów często prowadzi do rozwoju zawału serca oraz udaru mózgu i jednocześnie może być ich przyczyną.

Dieta Dukana – jadłospis

Większość publikacji internetowych posiada nieaktualne informacje na temat diety Dukana. Zachęcają one jednocześnie do jej stosowania, jednak pomijają kwestie badań nad dietami proteinowymi. Nie zachęcamy do jej stosowania, jednak jeżeli ktoś po konsultacji z lekarzem chciałbym spróbować ją zastosować, to przedstawiamy poniżej kilkudniowy jadłospis.

Dukan faza 1

  • śniadanie: jajko na miękko, plaster chudej wędliny, herbata bez cukru
  • II śniadanie: jogurt naturalny połączony z otrębami
  • obiad: 2 piersi drobiowe smażone w ziołach
  • podwieczorek: kilka plastrów chudej wędliny lub połowa serka wiejskiego light
  • kolacja: Sałatka z tuńczyka oraz jednego jajka

Dukan faza 2

  • śniadanie: 250 gram serka wiejskiego light, szczypiorek i pomidor
  • II śniadanie: jogurt naturalny połączony z otrębami
  • obiad: 200 g gotowanej ryby, szklanka szpinaku, marchewka z groszkiem
  • podwieczorek: 250 gram serka wiejskiego
  • kolacja: plaster wędzonej ryby, pomidor, biały serek wiejski, jajko.

Dukan faza 3

  • śniadanie: szklanka jogurtu naturalnego podanego z owocami i otrębami,
  • II śniadanie: 250 gram serka wiejskiego light, warzywa, plaster chudej szynki, 1 kromka ciemnego pieczywa,
  • obiad: gotowana pierś drobiowa, szklanka jogurtu naturalnego, warzywa na patelnię
  • podwieczorek: opakowanie serka wiejskiego light
  • kolacja: sałatka owocowa

Więcej diet w tym szczegóły na ich temat można odszukać pod adresem https://poznajmyopinie.pl/category/dieta/ pod którym udostępnione zostały publikacje z ich recenzjami i analizami.

Autor: Alicja Król

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *