Zioła na odchudzanie

Redukcja kilogramów, która ma być nie tylko skuteczna, ale także zdrowa, nigdy nie nastąpi z dnia na dzień. Chcąc osiągnąć odpowiednie rezultaty, należy uzbroić się w cierpliwość. Nie oznacza to jednak, że nie można znaleźć sposobów, które skutecznie proces odchudzania przyspieszą. Oczywiście na wszelkie specyfiki, składające się z nie wiadomo czego, należy uważać. Lepiej jest stawiać na to, co oferuje nam natura, np. naturalne substancje, których działanie w zakresie odchudzania zostało udowodnione.

Warto wiedzieć, iż spożywanie niektórych ziół może w dużym stopniu pobudzić procesy przemiany materii, a także wpłynąć na szybsze trawienie, ograniczyć osadzanie komórek tłuszczowych w tkankach czy zmniejszać łaknienie. Rośliny, wspomagające odchudzanie często stosowane są jako dodatki do suplementów diety na redukcję, ale przecież każdy z nas może stosować je samodzielnie. Zobaczmy, jakie zioła pomagają w odchudzaniu i jakie są właściwości tych najskuteczniejszych.

Dlaczego warto stosować zioła podczas odchudzania?

Zioła - odchudzanie
Zdrowe odchudzanie powinno polegać na prowadzeniu zbilansowanej diety oraz systematycznej aktywności fizycznej. Są to dwa główne elementy, które mają pozwolić nam na skuteczną redukcję tłuszczu. Zrzucanie wagi jest oczywiście procesem dosyć żmudnym, podczas którego należy wykazać się dużym samozaparciem i zaangażowaniem w dążeniu do celu. Nie warto stawiać na szybkie diety cud, które pozwolą schudnąć dużo, a w krótkim czasie, ponieważ takie skutkują tylko efektem jojo. Znacznie lepiej uzbroić się w cierpliwość i pomyśleć o zdrowym odchudzaniu, czyli takim, podczas którego zrzucać będziemy ok. 1-1,5 kg w ciągu tygodnia.

Istnieją naturalne sposoby na przyspieszenie spalania tłuszczu, a jednym z nich jest wdrożenie do diety ziół, które pomagają w odchudzaniu. Systematyczne spożywanie herbatek ziołowych ma wiele korzyści, dlatego zalecają je także dietetycy. Rośliny tego typu działają bowiem na nasz organizm na kilka sposobów i mogą skutecznie wspomóc jego funkcjonowanie nie tylko pod względem sprawniejszej utraty kilogramów, ale także przy ogólnym dbaniu o kondycję zdrowotną całego ciała.

Wśród właściwości ziół wyróżniamy między innymi:

  • usprawnienie funkcjonowania układu odpornościowego;
  • redukcję stresu;
  • przyspieszenie przemiany materii;
  • odtłuszczenie naczyń krwionośnych;
  • obniżenie poziomu złego cholesterolu.

W ziołach znajduje się także wiele antyoksydantów, które usprawniają działanie całego organizmu, dostarczając mu wielu wartości odżywczych i pomagając w oczyszczaniu z toksyn.

Jakie zioła na odchudzanie?

W skarbnicy ziół znajdziemy wiele gatunków roślin, wykazujący różnego rodzaju właściwości zdrowotne. Jak wybrać te, które są najlepsze na odchudzanie? Poniżej przedstawiamy kilka przykładów.

Mięta pieprzowa

Chyba każdy z nas kiedyś próbował miętę pieprzową. Rośnie ona często na ogródkach, a jeżeli nie mamy możliwości zebrania świeżej mięty, z pewnością znajdziemy ją na półce w każdym sklepie spożywczym. Mięta pieprzowa od lat stosowana jest w przypadku różnego rodzaju zaburzeń żołądkowych, w celach rozkurczowych czy poprawienia trawienia. Jej ciekawy smak jest uwielbiany przez wielu, dlatego też mięta cieszy się sporą popularnością wśród osób, które po prostu doceniają to, jak smakuje oraz pachnie.

Mięta charakteryzuje się również bogatym składem, jej właściwości to między innymi:

  • zawiera białko i węglowodany;
  • ma w sobie witaminy i minerały, takie jak: żelazo, wapń, fosfor, magnez, witaminę A i B3;
  • zwiększa wydzielanie soku żołądkowego, co ma dobry wpływ na metabolizm;
  • pobudza wytwarzanie żółci, co wiąże się z usprawnieniem trawienia;
  • poprawia pracę jelit;
  • wykazuje właściwości przeciwbakteryjne;
  • działa rozkurczająco;
  • wykazuje działanie uspokajające.
Przeczytaj również:  Zdrowy styl życia

Mięta pieprzowa może być stosowana na wiele sposobów. Najczęściej spożywa się ją w formie naparu, aczkolwiek bywa wykorzystywana także jako przyprawa do dań. Jej regularne spożywanie nie zapewni cudownych efektów odchudzania, jednak może je skutecznie przyspieszyć, jeżeli połączymy to z odpowiednią dietą oraz aktywnością fizyczną.

Listki poziomki pospolitej

Kto z nas nie lubi poziomek? Te słodkie owoce wielokrotnie stanowią smaczną przekąskę lub dodatek do deserów. Nie wszyscy jednak wiedzą, iż listki tej rośliny również wykazują pewne właściwości zdrowotne, między innymi mogą wspomagać odchudzanie.

Listki poziomki pospolitej mają działanie:

  • moczopędne;
  • redukujące stany zapalne w układzie pokarmowym;
  • wspomagające przemianę materii;
  • usprawniające pracę jelit.

Listki poziomki najlepiej spożywać w postaci naparów. Można je tworzyć zarówno z liści świeżych, wiosennych, jak i suszonych, dzięki czemu mamy możliwość cieszenia się odchudzającym napojem o dowolnej porze roku.

Pokrzywa

Jest to jedna z popularniejszych roślin, spożywanych systematycznie w formie naparu. Jej właściwości zdrowotne znane były już w starożytności i po dziś dzień pokrzywa cieszy się uznaniem dietetyków oraz specjalistów z zakresu zdrowia.

Pokrzywa wykazuje wielokierunkowe działanie zdrowotne, niektóre z jej właściwości sprzyjają także procesom odchudzania:

  • aktywizuje pracę trzustki;
  • podnosi produkcję żółci wątrobowej;
  • przyspiesza metabolizm;
  • oczyszcza układ trawienny.

Pokrzywa może być przyrządzana na wiele sposobów. Spożywana w postaci naparu 2-3 razy dziennie, może skutecznie przyspieszyć proces zrzucania tkanki tłuszczowej. Należy jednak rozpocząć jej stosowanie ostrożnie, gdyż listki pokrzywy często wywołują reakcje alergiczne w postaci czerwonych placków na skórze.

Guarana

Osoby, które kiedykolwiek korzystały z suplementów na odchudzanie, prawdopodobnie zetknęły się z tą rośliną, gdyż jest ona powszechnie wykorzystywana przez producentów takich środków. Guarana znana jest przede wszystkim z obecności kofeiny, wykazującej działanie pobudzające oraz wpływającej na przyspieszenie procesów termogenezy, które bezpośrednio wpływają na lepsze spalanie tkanki tłuszczowej.

Pozostałe właściwości guarany na odchudzanie to:

  • lepsze wydatkowanie energii organizmu (pozwala to na zmniejszenie masy ciała);
  • pozytywny wpływ na potencję;
  • usprawnienie procesów pamięciowych;
  • poprawa koncentracji.

Jedną z najczęściej stosowanych form spożywania guarany jest zaparzenie wrzącą wodą jej sproszkowanej formy.

Zielona herbata

Nie tylko smaczna, ale również bardzo efektywna w zakresie odchudzania, a przy tym odżywcza. Zielona herbata charakteryzuje się wieloma właściwościami zdrowotnymi, przedstawiamy te, o których warto wspomnieć w kontekście odchudzania:

  • przyspiesza przemianę materii;
  • hamuje nadmierny apetyt;
  • działa moczopędnie;
  • oczyszcza organizm;
  • dodaje energii;
  • wspomaga pracę wątroby;
  • przyspiesza metabolizm.

Sposobów parzenia zielonej herbaty jest kilka, najwięcej właściwości zdrowotnych zachowuje, gdy zalewana jest wodą o temp. 80-70 stopni Celsjusza.

Ortosyfon

Jest to zioło pochodzące z Azji, którego właściwości polegają przede wszystkim na działaniu moczopędnym. Roślina ta wspomaga pracę nerek, a w jej składzie znajdziemy spore ilości antyoksydantów, które pomagają oczyścić organizm, dzięki czemu zachodzące w nim procesy, taki jak przemiana materii i spalanie tkanki tłuszczowej, zachodzą szybciej.

Napar z ortosyfonu przygotowuje się, zalewając liście wrzącą wodą i odcedzając po ok. 15 minutach.

Morszczyn

Roślina ta to rodzaj glonów, należących do rodziny brunatnic. Morszczyn stanowi bogate źródło roślinnego śluzu, które wykazuje działanie, zmniejszające apetyt, dzięki czemu łatwiej jest ograniczyć spożywane kalorie. Substancja ta zawiera w sobie również witaminy i minerały, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu na redukcji.

Przeczytaj również:  Jak schudnąć z ud?

Chleb świętojański

Nazywany także karobem stanowi bogactwo wartości odżywczych, z których niektóre mogą być wykorzystane także w procesach odchudzania. Roślina ta najczęściej stosowana jest do zagęszczania produktów spożywczych lub jako słodzik w postaci melasy. W składzie chleba świętojańskiego znajdziemy między innymi:

  • żelazo;
  • fosfor;
  • wapń;
  • kwas galusowy.

Ten ostatni to organiczny związek chemiczny, wykazujący działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, może być także wykorzystywany do łagodzenia objawów choroby wrzodowej. Wpływa na przyspieszenie przemiany materii, poprawia trawienie i zmniejsza dolegliwości, związane z refluksem żołądkowo-przełykowym. Karob wykazuje również właściwości, wspomagające utrzymanie uczucia sytości przez dłuższy czas.

Szałwia

Popularne zioło, spożywane najczęściej w formie naparu w celu pobudzenia trawienia i redukcji uczucia ciężkości w żołądku. Szałwia lekarska reguluje bowiem pracę jelit, zwiększa wydzielanie żółci i zapobiega wzdęciom. Często stosowana jest przy nieżytach przewodu pokarmowego, zapobiega nadmiernej fermentacji produktów w przewodzie pokarmowym.

Dziurawiec

Na układ pokarmowy oddziałuje przede wszystkim, łagodząc zaparcia oraz wykazując właściwości moczopędne. Jest to bardzo ciekawe zioło, które warto spożywać także w celach poprawy nastroju, a dodatkowo może zwalczać bakterie i wirusy.

Bazylia

Bazylia to bardzo aromatyczne zioło, które ma szerokie zastosowanie w kuchni. Warto je wdrożyć do jadłospisu także na diecie redukcyjnej, ponieważ nie tylko charakteryzuje się niską wartością kaloryczną i niskim indeksem glikemicznym, ale zawiera także sporo witamin, takich jak:

  • witamina A;
  • witamina C;
  • witamina K;

oraz minerałów:

  • żelazo;
  • mangan;
  • wapń;
  • magnez;
  • miedź.

Bazylia działa też korzystnie na układ trawienny, poprawiając procesy trawienne i wspomagając wchłanianie substancji odżywczych z pożywienia. Zapobiega skurczom żołądka i pobudza wydzielanie soku żołądkowego.

Melisa

Jest to zioło znane głównie ze swojego działania uspokajającego i często zaleca się ją przed snem w celu ułatwienia zasypiania. Warto jednak przyjrzeć się bliżej tej roślinie, ponieważ jej działanie wyciszające może redukować napięcie mięśni brzucha, zmniejszając wzdęcia i uczucie pełności w żołądku. Co więcej, melisa polecana jest osobom, które lubią podjadać, gdy są zdenerwowane. Działając uspokajająco, melisa może zlikwidować ten nawyk.

Melisa ma działanie moczopędne, łagodzi dolegliwości, związane ze zgagą, przeciwdziała nadmiernej fermentacji jelitowej, redukuje ryzyko rozwolnień i zaparć.

Skrzyp polny

Jest to kolejne zioło, działające moczopędnie i wspomagające oczyszczanie organizmu. Sprawdza się w przypadku walki z cellulitem i warto je wdrożyć do diety odchudzającej, jeżeli zależy nam na sprawniejszym funkcjonowaniu całego organizmu. Skrzyp, jak pozostałe zioła, najlepiej spożywać w formie naparów.

Istnieją jeszcze inne zioła, na które warto zwrócić uwagę, planując dietę odchudzającą, między innymi:

  • jastrzębiec kosmaczek;
  • mniszek lekarski;
  • kwiaty lawendy;
  • lubczyk;
  • tymianek;
  • yerba mate.

Popularność ziół w zakresie odchudzanie sprawiła także, że dietetycy stworzyli specjalnie diety ziołowe, które oparte są między innymi na spożywaniu różnego rodzaju ziół. Chcąc wypróbować taki sposób odżywiania, warto wiedzieć, czym jest dieta ziołowa i jakie są jej rodzaje oraz jak powinna być poprawnie przeprowadzona.


Ranking produktów na Odchudzanie - Październik 2021 r.

Czym są tabletki na odchudzanie oraz analiza.

Ostatnia aktualizacja rankingu: 10.10.2021

 

Dieta ziołowa – na czym polega?

dieta ziołowa
Zioła nie bez powodu tak często stanowią składniki aktywne suplementów na odchudzanie. Ich skuteczność w zakresie przyspieszania spalania tkanki tłuszczowej została potwierdzona, dlatego mieszanka tych substancji, połączona z odpowiednią dietą oraz ruchem, może zapewniać naprawdę dobre efekty. Co więcej, większość tego typu roślin, oprócz właściwości odchudzających, posiada również inne, wspomagające ogólną kondycję i odporność organizmu, dzięki czemu jesteśmy po prostu zdrowsi.

Przeczytaj również:  Slimetrol Forte - Opinie i analiza produktu na odchudzanie

Dość popularna jest także dieta ziołowa, którą można stosować na dwa sposoby:

  • jako dietę oczyszczającą 3-dniową;
  • dietę 28-dniową z możliwością rozszerzenia do 3 miesięcy.

Oczywiście każda dieta powinna być dostosowana do stanu zdrowia danej osoby, dlatego nawet przed rozpoczęciem diety opartej na ziołach, warto najpierw skontaktować się z lekarzem lub dietetykiem.

Dieta ziołowa 3 – dniowa – odchudzająco – oczyszczająca

Głównym zadaniem tego typu diety, jest detoksykacja organizmu, a więc usunięcie z ciała toksyn. Warto wiedzieć, że kiedy nasz organizm zostaje oczyszczony, wszelkie zachodzące w nim procesy zachodzą sprawniej. Stosując tę dietę, zapewne odczujemy zwiększoną dawkę energii i witalności, poprawią się także procesy trawienia, co sprzyjać będzie lepszemu odchudzaniu.

Dieta ziołowa 3-dniowa polega na spożywaniu naparów ziołowych co 2-3 godziny. Nie oznacza to, że mamy spożywać tylko napary ziołowe, jednak jadłospis powinien zostać zredukowany o ok. 500-1000 kcal, najlepiej wzbogacić go o świeże owoce i warzywa, redukując słodycze, produkty fast-food czy słodkie napoje. Dieta ma wspomagać działanie oczyszczające ziół, aby efekt był zadowalający.

Dieta ziołowa 28 – dniowa

Jest to już dłuższy sposób odchudzania, wymagający dopracowania odpowiedniego rodzaju ziół, jak również skomponowania ich z pozostałymi elementami jadłospisu w taki sposób, aby proces redukcji przebiegał najefektywniej.

W diecie ziołowej 28-dniowej zaleca się odstawienie takich produktów, jak:

  • wędliny;
  • czerwone mięso;
  • kapusta;
  • kawa;
  • alkohol.

W codziennym menu należy uwzględnić spore ilości owoców i warzyw. Oczywiście pełen jadłospis powinien być dostosowany do indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego z uwzględnieniem deficytu podaży energii.

Zalety ziołowej diety odchudzającej

Prawidłowo przeprowadzona dieta ziołowa, pomoże schudnąć, jednocześnie dbając o systematyczne oczyszczanie organizmu, dzięki czemu nie będą gromadzić się w nim toksyny, co może sprzyjać lepszemu samopoczuciu.

Wśród korzyści ze stosowania diety ziołowej, wyróżniamy:

  • oczyszczenie organizmu z toksyn;
  • wydalenie nadmiaru wody;
  • przyspieszenie procesów redukcji tkanki tłuszczowej;
  • dostarczenie cennych witamin i minerałów;
  • poprawę nastroju;
  • korzystne działanie na układ nerwowy;
  • ograniczenie głodu;
  • usprawnienie przemiany materii;
  • wzmocnienie układu odpornościowego;
  • redukcję stanów zapalnych;
  • działanie moczopędne.

Jeżeli dieta ziołowa na odchudzanie zostanie odpowiednio opracowana, nie powinna powodować efektu jojo, a więc może zapewnić zdrowe odchudzanie i ułatwić utrzymanie uzyskanej wagi.

Zioła na odchudzanie – podsumowanie

Przyroda oferuje nam mnóstwo ziół, których właściwości zdrowotne na wiele sposobów wspomagają kondycję całego ciała. Wiele z nich wykazuje również korzystny wpływ na redukcję oraz utrzymanie prawidłowiej masy. Oznacza to, że warto wdrożyć zioła do swojej diety, zwłaszcza jeżeli zależy nam na zrzuceniu zbędnych kilogramów. Istnieją nawet specjalne diety ziołowe, które można przeprowadzić w krótszej i dłuższej formie. Dieta 3-dniowa skoncentrowana jest na oczyszczeniu organizmu, natomiast dieta 28-dniowa ma dodatkowo wspomóc procesy redukcji.

Jest wiele różnych ziół, które można spożywać w postaci naparów. Niektóre z nich wpływają bezpośrednio na procesy trawienia i przyspieszają metabolizm, inne hamują łaknienie lub dodają energii, dzięki czemu treningi są bardziej efektywne. Naturalne zioła często wykorzystywane są w suplementach, wspomagających odchudzanie, gdyż wraz z odpowiednią dietą i stosowną dawką aktywności fizycznej, mogą skutecznie wspomagać spalanie tkanki tłuszczowej.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *