Aspartam

Co tak naprawdę może zrobić substancja zastępująca cukier – aspartam? Coraz więcej osób świadomie rezygnuje z cukru. W końcu to głównie cukier przemysłowy może powodować poważne i długotrwałe szkody dla naszego zdrowia.

Alternatywne substancje słodzące często budzą jednak wiele wątpliwości, jeśli chodzi o pokonanie uzależnienia od cukru, nawet w perspektywie długoterminowej. W poniższym artykule przedstawimy wszystkie potrzebne informacje na temat aspartamu.

Co to jest aspartam?

Ten substytut cukru jest syntetyczną substancją słodzącą. Nie zawiera prawie żadnych kalorii, ale jest 200 razy słodszy od zwykłego cukru. Być może słyszeliście o tej substancji słodzącej pod nazwą E951. Nazwa ta jest często używana w odniesieniu do tej bezbarwnej, słodkiej w smaku substancji krystalicznej.

Głównymi składnikami aspartamu są substancje budujące białka, w tym przypadku aminokwasy fenyloalanina i kwas asparaginowy. Chociaż słodzik ten jest produkowany syntetycznie i nie występuje w naturze w tej postaci, organizm rozpoznaje te składniki białkowe, ponieważ ich struktura jest podobna do struktury warzyw i innych pokarmów zawierających białko.

Gdy substancja ta jest używana zamiast cukru, organizm rozkłada ją na dwa składniki białkowe: fenyloalaninę i kwas asparaginowy. Jednak w procesie tym dochodzi również do rozkładu niewielkich ilości metanolu. Ponadto substancja ta nie jest odporna na działanie wysokich temperatur. Oznacza to, że słodzik ten niemal natychmiast traci swoją słodycz podczas pieczenia lub gotowania.

Fenyloalanina jest niezbędnym aminokwasem, którego potrzebuje organizm. Z drugiej strony metanol występuje w bardzo małych ilościach w organizmie lub jest pozyskiwany z niektórych produktów spożywczych. Nie jest to jednak substancja chemiczna, którą aspartam powoduje gromadzenie się w organizmie.

Ważne fakty w skrócie

Aspartam jest często stosowany jako przemysłowy zamiennik cukru w tak zwanej żywności “light”.
Głównymi składnikami tego specjalnego substytutu cukru są aminokwasy fenyloalanina i kwas asparaginowy, które z kolei są budulcem białek.

Jeśli tylko przestrzega się zalecanego dziennego spożycia, nie trzeba się martwić o skutki uboczne.
Co powinieneś wiedzieć o aspartamie

Teraz, gdy wyjaśniliśmy już, czym dokładnie jest aspartam, odpowiemy na kilka kluczowych pytań, które pomogą lepiej zrozumieć najważniejsze aspekty i informacje na temat tego syntetycznego słodzika.

W jakich obszarach stosuje się daną substancję?

Mimo że aspartam jest substancją słodzącą, nie jest to dodatek zatwierdzony przez UE, stosowany w wielu produktach spożywczych. Jednak substancja ta nie zawsze jest stosowana jako alternatywa dla cukru.

Ze względu na swoje właściwości jest również często stosowany jako wzmacniacz smaku. Można przyjąć, że guma do żucia o szczególnie silnym smaku cytrusów lub innych owoców jest wzbogacona o E951.

Jakie są skutki uboczne stosowania aspartamu?

Stosowanie aspartamu nie powoduje skutków ubocznych, jeśli nie przekracza się zalecanego dziennego spożycia. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności przeanalizował tę kwestię. Jeśli więc przestrzega się zalecanej dawki dziennej, nie trzeba się martwić o skutki uboczne.

Jednak regularne spożywanie większych ilości tej substancji może mieć wpływ na metabolizm. Badania wykazały, że częste i wielokrotne stosowanie nieodżywczych substancji słodzących, takich jak aspartam, może prowadzić do zaburzeń metabolicznych. Te nieodżywcze substancje słodzące obciążają retikulum endoplazmatyczne i mogą nawet przyczyniać się do otyłości i cukrzycy typu 2.

Nadmierne spożycie może więc w najgorszym przypadku mieć niewielkie negatywne skutki biologiczne dla komórek podwzgórza. Dlatego substytutów cukru nie należy stosować nadmiernie przez dłuższy czas. Substancja ta może być jednak stosowana w małych (nieregularnych) dawkach jako substytut cukru.

Jaka jest zalecana dawka aspartamu?

Chociaż wielu krytyków zarzuca tej substancji, że jest odpowiedzialna za takie czy inne skutki uboczne, substytut może być przyjmowany codziennie. Od momentu zatwierdzenia substancja ta jest jednym z najczęściej badanych i ocenianych dodatków.

Zalecana wartość orientacyjna dla aspartamu wynosi 40 mg/kg masy ciała. Ta wartość jest uważana za bezpieczną. Jednak aby osiągnąć ten poziom w organizmie, należałoby wypijać na przykład około 12 puszek lemoniady bez cukru dziennie.

Które produkty spożywcze zawierają aspartam?

Aby dać Ci dokładniejszy obraz żywności, która może zawierać aspartam, stworzyliśmy następującą listę:

  • Rozkłady: Produkty do smarowania bez cukru często zawierają ten substytut cukru
  • Owoce i warzywa w puszce: Żywność w puszce oznaczona jako słodko-kwaśna zawiera substytut cukru, zwykle dla podkreślenia smaku.
  • Ciastka przekąskowe: Ciastka zbożowe i orzechowe zwykle zawierają tę substancję, aby poprawić ich smak.
  • Żywność oznaczona jako niskokaloryczna: ponieważ dodanie aspartamu pozwala producentom wyeliminować cukier, który dodaje do produktu dodatkowe kalorie, żywność o obniżonej wartości energetycznej często zawiera ten substytut cukru
  • Jogurty: Wiele jogurtów, które nie są produktami naturalnymi, zawiera substytut cukru.
  • Desery: Substancję tę często dodaje się do gotowych deserów, aby poprawić ich smak lub nadać im szczególną słodycz.
  • Guma do żucia: Guma do żucia oznaczona jako bezcukrowa często zawiera substytuty cukru, takie jak ten
  • Napoje: Napoje zwykle zawierają aspartam, jeśli nie zawierają cukru lub nie zawierają cukru konwencjonalnego.

Jak działa fenyloalanina w organizmie?

Organizm potrzebuje aminokwasu fenyloalaniny, który znajduje się w aspartamie, do optymalnego przekazywania sygnałów między komórkami a mózgiem. Organizm przekształca to białko w dopaminę i noradrenalinę. Optymalny poziom fenyloalaniny we krwi umożliwia zatem uzyskanie pewnych pozytywnych efektów, takich jak:

  • Wspomaga syntezę białek ważnych dla organizmu, takich jak insulina, melanina i papaina.
  • Można zwiększyć czujność umysłową
  • epizody depresyjne mogą zostać znacznie zredukowane
  • Lepsza kontrola zachowań uzależniających

Białko E951 fenyloalanina jest zatem ważnym neuroprzekaźnikiem i producentem hormonów. Fenyloalanina stymuluje syntezę hormonu tarczycy – tyroksyny. Hormon ten jest niezbędny dla Ciebie i Twojego organizmu, ponieważ jest potrzebny do eliminacji toksyn i szkodliwych substancji.

W przeciwieństwie do zwykłych cukrów, aspartam – podobnie jak stewia – jest inaczej postrzegany przez organizm. Mózg reaguje na te substancje słodzące wolniej niż na sacharozę. Prowadzi to do różnych efektów metabolicznych – nawet jeśli doznania smakowe są takie same.

Jakie są alternatywy dla substytutów cukru?

Istnieją inne syntetyczne substancje słodzące, które są zwykle oznaczone na opakowaniu typową literą E, np. E950, E951, E952 itd. Szczególną cechą aspartamu jest to, że słodzik ten może być stosowany w bardzo dużych ilościach.

Istnieją jednak inne sposoby na zastąpienie cukru w posiłkach. Najbardziej znanym substytutem jest ksylitol lub cukier brzozowy. Jednak naturalne zamienniki, takie jak miód czy syrop z agawy, również mogą zastąpić cukier i sprawić, że posiłek będzie nieco zdrowszy.

Czy wszystkie proszki proteinowe zawierają aspartam?

Nie. Ze względu na złą reputację aspartamu istnieje wiele proszków proteinowych, które nie zawierają tej substancji. Jeśli jednak chcesz kupić białko w proszku niezawierające aspartamu, powinieneś zawsze dokładnie sprawdzić jego skład. Wynika to z faktu, że określony substytut cukru jest czasami zastępowany innymi syntetycznymi substancjami słodzącymi, które mogą nie być tak dobrze zbadane jak E951.

Aspartam: zastosowanie i korzyści w praktyce

Aspartam i insulina

Dla diabetyków szczególnie ważna jest wiedza o tym, jak spożywanie określonych pokarmów wpływa na poziom insuliny w ich organizmie. Dotyczy to również substytutów cukru. Opinie na temat tego, czy sztuczne substancje słodzące wpływają na poziom insuliny, są różne. Badania nad aspartamem i insuliną wykazują, że syntetyczne substancje słodzące nie powodują zmian w poziomie insuliny. W razie wątpliwości należy jednak skonsultować się z lekarzem.

Aspartam jako substancja neurotoksyczna

Często rozpowszechniany jest mit, że aspartam jest substancją neurotoksyczną. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził, że rozkład tej substancji nie ma wpływu na układ nerwowy. Jego spożywanie nie wpływa również na zdolności poznawcze dzieci i dorosłych.

Czy aspartam jest bezpieczny dla zdrowia, czy nie?

Substancja ta jest syntetycznym środkiem słodzącym, który może zostać rozłożony na składniki białkowe, rozpoznawane i przyswajane przez organizm. W ciągu ostatnich 30 lat nie ustalono żadnego związku między E951 a rozwojem bólów głowy, padaczki, alergii, zmian neuroendokrynologicznych czy nawet guzów mózgu.

Z tego względu słodzik ten jest ogólnie uważany za bezpieczny. Oczywiście tylko wtedy, gdy stosujesz ją z umiarem. Sytuacja staje się krytyczna jedynie w przypadku osób z zaburzeniem metabolicznym zwanym fenyloketonurią. Jest to ważna informacja dla osób z zaburzeniem metabolicznym zwanym fenyloketonurią (PKU), ponieważ dla tych osób ważne jest utrzymanie stężenia fenyloalaniny we krwi na jak najniższym poziomie.

Z tego powodu osoby cierpiące na tę chorobę nie powinny spożywać zbyt wielu pokarmów zawierających białko. W przypadku spożywania zbyt dużej ilości mięsa, jaj, produktów mlecznych lub aspartamu istnieje ryzyko wystąpienia toksycznej reakcji w mózgu. Z drugiej strony, istnieją dowody na to, że u osób z nietolerancją glukozy, które regularnie spożywają tę substancję, może być podwyższony poziom insuliny.

W przypadku naturalnej nietolerancji glukozy lekarze często szukają zespołu metabolicznego lub cukrzycy typu 2. W razie wątpliwości, czy stosowanie aspartamu jako substancji słodzącej jest bezpieczne, można zasięgnąć porady lekarza. Lekarz może udzielić fachowej porady po dokładnym zbadaniu pacjenta, aby wykluczyć wszelkie istniejące wcześniej schorzenia.

Utrata wagi dzięki aspartamowi

Jeśli chcesz schudnąć, prawdopodobnie automatycznie zrezygnujesz z cukru we wszystkich jego postaciach. Nie ma w tym nic złego. Jeśli jednak przestawisz się na aspartam lub inny słodzik, utrata wagi nie jest w żaden sposób gwarantowana. Ponieważ:

  • Mózg jest tylko oszukiwany, że glukoza jest dostępna
  • Szybko pojawią się zachcianki żywieniowe, a nawet pragnienie jedzenia
  • Aspartam w rzeczywistości nie zwiększa spożycia energii
  • Substytut cukru nie jest bezkaloryczny

Ale to właśnie te zachcianki żywieniowe mogą utrudniać utratę wagi. Dlatego aspartam nie jest właściwym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zrzucenie kilku kilogramów. W rzeczywistości badania wykazały, że regularne spożywanie tych produktów powoduje tycie i zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Może również zaburzyć równowagę metaboliczną, co zdecydowanie nie sprzyja stosowaniu skutecznej diety.

Oprócz tych właściwości nauka wykazała, że fenyloalanina, która powstaje w procesie przemiany materii, hamuje enzym IAP. Ten enzym żołądkowy, który jest wytwarzany w jelicie cienkim, odgrywa kluczową rolę w utracie wagi. Jeśli ten enzym jest zablokowany, igła na wadze prawie się nie porusza.

Dla Twojego planu odchudzania aspartam może być doskonałą alternatywą dla cukru. Samo to jednak nie wystarczy, by schudnąć. Lepiej zdecydować się na zdrową, zrównoważoną dietę oraz więcej ruchu i ćwiczeń na świeżym powietrzu.

Analiza

Aspartam jest prawdopodobnie jedną z najbardziej kontrowersyjnych substancji słodzących i jest regularnie krytykowany. Od czasu dopuszczenia tej substancji do stosowania jako dodatku do żywności w UE w 1994 roku tylko kilka badań naukowych wykazało, że spożywanie aspartamu w rozsądnych ilościach ma szkodliwy wpływ na organizm. Natomiast ukryta zawartość cukru w konwencjonalnej żywności dostępnej na rynku jest o wiele bardziej szkodliwa dla organizmu człowieka.

Wręcz przeciwnie, substytut cukru może być zdrowszą alternatywą dla cukru przemysłowego i może naprawdę pomóc w pozbyciu się uzależnienia od cukru. Składniki białkowe zawarte w tym substytucie cukru są bardzo podobne do naturalnych składników białkowych zawartych w mleku, warzywach lub mięsie.

Dlatego organizm ludzki jest w stanie je rozłożyć i całkowicie strawić. Chociaż substancja ta nie jest naturalna, jest bardzo podobna do naturalnych składników białka. Dawka dobowa nie powinna jednak przekraczać 40 mg na kg masy ciała. Z drugiej strony, aspartam nie może pomóc w utracie wagi, ponieważ ten słodzik z pewnością nie jest niskokaloryczny.

Powoduje również szybkie łaknienie większej ilości jedzenia, ponieważ nie jest w stanie dostarczyć mózgowi potrzebnej energii. W przypadku osób zdrowych aspartam nie jest zatem szkodliwy dla zdrowia, nawet jeśli jest spożywany codziennie. Nawet metanol powstający podczas jego metabolizmu nie jest tak naprawdę niezdrowy.

Chociaż jest trucizną, podczas trawienia występuje tylko w bardzo małych stężeniach. Osoby zdrowe nie są zatem narażone na ryzyko nietolerancji. Jednak osoby z zaburzeniem metabolizmu zwanym fenyloketonurią (PKU) powinny w miarę możliwości unikać spożywania pokarmów z dodatkiem substancji słodzących. Powinny one dbać o to, aby stężenie fenyloalaniny we krwi nie było zbyt wysokie.

Fenyloalanina zawarta w tym substytucie cukru jest aminokwasem niezbędnym dla organizmu człowieka. Działa również jako neuroprzekaźnik, ważny przekaźnik informacji między komórkami a mózgiem. Jak więc widać, stosowanie aspartamu jako zamiennika cukru może być całkiem przydatne.

Alicja Król

✓ Zweryfikowany
Alicja Król

Absolwentka medycyny w zawodzie dietetyki. Dietetyka i zdrowe jedzenie nie jest mi obce. Trening personalny w temacie odchudzania i układania jadłospisów to jest to co lubię. Publikuję aktualne recenzje i opinie.

Autorem artykułu jest Alicja Król

Absolwentka medycyny w zawodzie dietetyki. Dietetyka i zdrowe jedzenie nie jest mi obce. Trening personalny w temacie odchudzania i układania jadłospisów to jest to co lubię. Publikuję aktualne recenzje i opinie.

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *