Imbir – właściwości i działanie oraz opinie

Imbir, stosowany w Chinach od ponad 2000 lat, staje się coraz bardziej popularny w polskich domach – w smoothie, shotach, herbacie, wodzie czy sokach. Wiele osób zastanawia się jednak, czy ten cudownie pikantny lek spełnia swoją reputację i czy rzeczywiście wzmacnia układ odpornościowy.

W tym artykule odpowiemy na najważniejsze pytania dotyczące cudownej bulwy oraz jej leczniczego i wspomagającego działania na układ odpornościowy. Podpowiemy także, jak, jak często i ile bulwiastej rośliny można używać. Podpowiemy także, jak przechowywać bulwy i poinformujemy, które grupy osób powinny unikać stosowania imbiru.

Jak imbir wpływa na układ odpornościowy?

Imbir jest uważany za wszechstronny środek spożywczy i ma wiele pozytywnych skutków dla organizmu i układu odpornościowego. Po zjedzeniu pikantnej bulwy organizm uwalnia więcej substancji, które wzmacniają i wspomagają układ odpornościowy.

Zmniejsza mdłości: W różnych badaniach wykazano, że imbir zmniejsza mdłości i wymioty. Składniki te pochłaniają kwasy i działają przeciwskurczowo. Należą do nich m.in. choroba lokomocyjna, nudności podczas chemioterapii czy mdłości w czasie ciąży.

W przypadku choroby lokomocyjnej lub ostrych mdłości i wymiotów pomocne może być samo żucie obranej bulwy. Kandyzowane lub słodzone kostki imbiru również mogą złagodzić mdłości.

Zmniejszanie apetytu i pobudzanie trawienia: Ostre substancje zawarte w bulwie pobudzają wydzielanie soków trawiennych, dlatego roślina ma działanie pobudzające apetyt. Imbir może jednak również pomóc w utracie wagi, ponieważ hamuje apetyt.

Podatność na infekcje: Badania wykazały, że to superżywność jest bardzo korzystna dla układu odpornościowego, ponieważ zawarte w niej substancje gorzkie aktywują molekularny system obronny śliny, a tym samym mają działanie antybakteryjne. Substancje gorzkie zawarte w bulwie stymulują również przepływ krwi do błony śluzowej nosa i aktywują termoreceptory organizmu.

W ten sposób szybciej eliminuje się patogeny i zapobiega się przeziębieniom lub szybciej się je leczy. Ponadto przeciwutleniacze zawarte w imbirze stymulują układ odpornościowy, dzięki czemu wspomagają obronę organizmu przed chorobami i infekcjami.

Przeciwbakteryjne i przeciwzapalne: Imbir zawiera wiele przeciwutleniaczy, które mają działanie przeciwzapalne, a tym samym poprawiają zdrowie i samopoczucie.

Działanie przeciwbólowe: Uważa się, że gingerole zawarte w bulwie imbiru mają działanie przeciwbólowe, ponieważ gingerol jest podobny w budowie do kwasu acetylosalicylowego występującego w aspirynie. Badania potwierdzają, że imbir może łagodzić bóle mięśni, reumatyzm i zapalenie stawów. Imbir jest również stosowany w leczeniu klasterowych i migrenowych bólów głowy.

Przeczytaj również:  Suplementy dla sportowców

Imbir a układ odpornościowy: co warto wiedzieć?

Nasz układ odpornościowy chroni nas przed infekcjami oraz wszelkiego rodzaju chorobami i dolegliwościami. Dlatego ważne jest, aby je wzmacniać, na przykład poprzez zdrową dietę. Imbir jest wszechstronnym środkiem zdrowotnym, który działa cuda. W kolejnych rozdziałach przedstawimy najważniejsze odpowiedzi na temat bulwy i jej działania.

Najważniejsze fakty w skrócie

Korzeń bulwy może między innymi regulować apetyt, wspomagać trawienie, działać przeciwzapalnie, uśmierzać ból i zmniejszać nudności. Bulwa imbiru może również zapobiegać chorobom i łagodzić ich objawy. Zostało to również udowodnione w licznych badaniach.

Imbir jest rośliną korzeniową, która jest używana w Chinach od ponad 2000 lat. Również w Polsce coraz więcej osób stosuje te superfoods w postaci witalizujących shotów lub smoothie, w herbacie, wodzie lub soku, aby wzmocnić swój system odpornościowy.

Roślinę należy przyjmować tylko w odpowiednich dawkach, w przeciwnym razie może ona powodować skutki uboczne. Istnieją jednak grupy osób, dla których bulwa ta jest mniej odpowiednia: dzieci, kobiety w ciąży, osoby o wrażliwej skórze i osoby z zaburzeniami krzepnięcia krwi powinny zasadniczo powstrzymać się od jej spożywania.

Z czego zrobiony jest imbir?

Imbir składa się w prawie 90 % z wody. Jednakże bulwa korzeniowa zawiera również witaminy B i C oraz minerały, takie jak żelazo, wapń, potas, magnez, sód i fosfor, które aktywują i wspomagają mechanizmy obronne organizmu.

Zawarte w imbirze substancje ostre i olejki eteryczne, znane również jako gingerole, mają silne działanie lecznicze i działają na przykład jako środki przeciwbakteryjne, przeciwzapalne i przeciwutleniające. Dlatego też wiele osób zachwala działanie tego superżywności, zwłaszcza w chłodniejszych miesiącach roku.

Jak należy przyjmować imbir, w jakich ilościach i jak często?

Roślinę można spożywać na wiele sposobów, zarówno jako napój, jak i w potrawach, którym nadaje szczególny smak. Bulwę najlepiej spożywać w postaci shotów, smoothie, herbaty, wody lub soku. Poniżej znajdują się szybkie instrukcje, jak przygotować smaczny shot/smoothie z superfoods.

Wystarczy umieścić imbir w blenderze lub sokowirówce. Nie jest konieczne obieranie bulwy. Następnie dodaj sok np. z cytryny. Napój można dosłodzić niewielką ilością miodu lub syropu z agawy. Wszystko dobrze wymieszaj – to wszystko!

Przepis ten można dostosować do własnych upodobań i dodać na przykład mandarynki lub pomarańcze. Imbir i kurkuma (lub pieprz) to kolejne popularne połączenie, które doskonale wspomaga układ odpornościowy.

Napoju imbirowego nie należy jednak pić na pusty żołądek. Może on podrażniać wyściółkę żołądka i powodować zgagę. Dwa centylitry, czyli jeden kieliszek dziennie, są wystarczające do wzmocnienia układu odpornościowego.

Gorycz i ostrość imbiru sprawiają, że napój lekko pali w gardle. Dlatego też zaleca się opróżnienie ujęcia jednym łykiem. Można również popijać kilka małych łyków, zwłaszcza w przypadku smoothie lub podobnych napojów. Można również rozcieńczyć shot sokiem jabłkowym, pomarańczowym, innymi sokami lub wodą.

Przeczytaj również:  Ekstrakt z zielonej herbaty – Jaki najlepszy? Opinie oraz właściwości

Oprócz naparów imbirowych popularnym napojem gorącym, zwłaszcza w zimnych porach roku, jest herbata imbirowa, która wzmacnia układ odpornościowy i poprawia nastrój. W tym celu należy pokroić bulwę na plasterki i zalać ją gorącą wodą.

Następnie należy odstawić napar na kilka minut, aby olejki eteryczne, substancje smakowe i ostre mogły się odpowiednio rozwinąć. Aby uzyskać słodszy, mniej pikantny smak, można dodać miodu lub brązowego cukru.

Woda imbirowa jest przygotowywana w taki sam sposób jak herbata imbirowa, ale po przygotowaniu napój jest schładzany do pożądanej temperatury. W lecie można dodać kostki lodu.

Jak należy przechowywać imbir?

Świeże bulwy imbiru należy przechowywać szczelnie zamknięte w lodówce. Można do tego celu użyć folii aluminiowej, foremek lub torebek do zamrażania. Dzięki temu imbir zachowa świeżość nawet przez trzy tygodnie. Jednak w temperaturze pokojowej bulwa szybko wysycha i staje się włóknista.

Gotowe ciasteczka imbirowe lub woda imbirowa przechowywane są w lodówce przez około tydzień. Jeśli imbirowy smoothie lub shot zostanie rozcieńczony sokiem, termin przydatności do spożycia może się różnić. Najlepszym sposobem na przechowywanie wody imbirowej lub shotów jest włożenie ich do foremek na kostki lodu i zamrożenie.

Jakie są możliwe skutki uboczne stosowania imbiru?

Podobnie jak w przypadku każdego innego produktu spożywczego, imbir należy stosować z umiarem i nie przekraczać zalecanej dziennej dawki 2 centyli, ponieważ oprócz wszystkich swoich dobroczynnych właściwości ten superfood może wywoływać skutki uboczne.

Na podrażnienia błon śluzowych: W przypadku podrażnienia błon śluzowych zaleca się ostrożność podczas spożywania pokarmów zawierających imbir. Witamina C i ostre substancje zawarte w imbirze mogą powodować podrażnienie i zaczerwienienie skóry, podrażnienie skóry i obrzęk, co może prowadzić do nieprzyjemnego uczucia bólu.

Stymuluje krążenie krwi: Imbir ma działanie pobudzające i stymuluje krążenie krwi. Może to wydłużać cykl miesiączkowy i samo krwawienie oraz powodować skurcze w czasie ciąży.

Środek przeciwzakrzepowy i rozrzedzający krew: Ostra bulwa ma działanie przeciwzakrzepowe i zagęszczające krew. Należy zatem ograniczyć stosowanie/spożycie rośliny, a nawet zaprzestać jej stosowania przed operacjami lub w czasie ciąży.

Ból w drogach żółciowych/pęcherzykach żółciowych: Imbir ma działanie żółciopędne (choleretyczne) i pobudza wydzielanie żółci. Może to prowadzić do bólu w pęcherzyku żółciowym. Ponadto kamienie żółciowe mogą prowadzić do zablokowania dróg żółciowych.

Zwiększone wydzielanie kwasu żołądkowego: Korzeń bulwy zwiększa wydzielanie kwasu żołądkowego, czasami w sposób zauważalny. Dlatego spożywanie tej rośliny może sprzyjać, a czasem nawet wywoływać problemy trawienne, takie jak zgaga, nudności i wzdęcia.

Przeczytaj również:  Serum z witaminą C - opinie i analiza. Jakie jest najlepsze serum z witaminą C?

Jakie są alternatywy dla imbiru?

Imbir jest dla Ciebie zbyt mocny, nie tolerujesz go lub nie możesz go przyjmować, ale chcesz zoptymalizować swój układ odpornościowy? W tym przypadku wymieniliśmy kilka alternatywnych rozwiązań, które są co najmniej tak samo korzystne dla mechanizmów obronnych organizmu.

Cytryna: Witamina C zawarta w cytrynach w stosunkowo dużych ilościach stymuluje układ odpornościowy i błony śluzowe oraz ma działanie pobudzające apetyt i ułatwiające trawienie. Cytryny chronią również przed infekcjami bakteryjnymi i wirusowymi.

Kurkuma: Kurkuma jest również rośliną bulwiastą i należy do rodziny imbirowatych, ale jest od niego nieco łagodniejsza. Kurkuma jest od dawna stosowana w medycynie ajurwedyjskiej i uważana jest za ziołowy antybiotyk. Kurkuma zawiera wiele przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie i łagodzi mdłości.

Miód: Miód ma działanie antybakteryjne, tzn. zmniejsza zdolność drobnoustrojów do namnażania się lub zakażania gospodarza. Miód ma również właściwości antybakteryjne, przeciwzapalne i gojące rany.

Oczywiście, dużo sportu i ćwiczeń, zrównoważona i zróżnicowana dieta, sesje w saunie i kąpiele naprzemienne również wzmacniają układ odpornościowy.

Kto nie powinien stosować imbiru w celu wzmocnienia układu odpornościowego?

Jeśli masz wrażliwy żołądek lub cierpisz na nadkwasotę, nie powinieneś używać imbiru lub stosować go w niewielkich ilościach. Olejki eteryczne zawarte w główce korzenia podrażniają żołądek, co zwiększa wydzielanie kwasu.

Można także zasięgnąć porady lekarza, aby zachować bezpieczeństwo. Będzie on w stanie powiedzieć, czy przyjmowanie rośliny jest dla Ciebie odpowiednie i w jakich ilościach. Dzieci i kobiety w ciąży również nie powinny jeść ani pić produktów z imbirem. Korzeń jest zbyt silny dla tego pierwszego i może ogólnie podrażniać układ trawienny.

Ostrożność zalecana jest również w przypadku przyjmowania leków rozrzedzających krew, niskiej liczby płytek krwi lub chorób wpływających na krzepnięcie krwi. Imbir spożywany w dużych ilościach może zaburzać krzepnięcie krwi i zwiększać skłonność do krwawień.

Podsumowanie

Imbir jest prawdziwym panaceum, które wzmacnia układ odpornościowy i może być stosowany na wiele sposobów. Może między innymi regulować apetyt, wspomagać trawienie, działać przeciwzapalnie, łagodzić ból i zmniejszać nudności. Ponadto, spożywanie bulw może również zapobiegać chorobom lub zmniejszać ich objawy.

Superfood należy stosować z umiarem i nie należy przekraczać zalecanej dziennej dawki 2 cl. W przeciwnym razie mogą wystąpić niepożądane działania niepożądane. Jeśli jesteś w ciąży lub przyjmujesz leki rozrzedzające krew, powinieneś przyjmować produkty imbirowe oszczędnie lub wcale. Podobne działanie do imbiru ma kurkuma, cytryna lub miód. Inne szczegóły na temat imbiru można odszukać pod adresem https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-benefits-of-ginger oraz na https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-health-benefits-ginger pod którym opublikowano też badania i inne właściwości.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.