Arginina – Pytania i odpowiedzi

Uważa się, że arginina ma pozytywny wpływ na różne obszary i funkcje organizmu. Ale jak dokładnie substancja ta wpływa na wysokie ciśnienie krwi, jakie korzyści aminokwas ten przynosi w sporcie i jaki może mieć wpływ na męską potencję i samopoczucie kobiet?

W tym artykule odpowiemy na najważniejsze pytania dotyczące działania tej specjalnej substancji. W ten sposób można uzyskać przegląd i ostatecznie zdecydować, czy arginina jest dla Ciebie odpowiednia.

Co to jest arginina i z czego dokładnie się składa?

Substancja ta jest półniezbędnym aminokwasem produkowanym przez organizm. Jednak ilość aminokwasów produkowanych przez organizm nie wystarcza do całkowitego pokrycia zapotrzebowania organizmu. Substancja ta może być przyjmowana z pokarmem lub jako suplement diety.

Arginina występuje głównie w nasionach, orzechach, drobiu i owocach morza. Poprzez odpowiednie dostosowanie diety można optymalnie pokryć dzienne zapotrzebowanie.

Ważne fakty Argininy

  • Arginina może zwiększać sprawność seksualną u mężczyzn oraz wspomagać wytrzymałość i maksymalną wydajność w sporcie.
  • Substancja ta jest jednym z aminokwasów, które mogą pomóc w zapobieganiu i leczeniu wysokiego ciśnienia krwi. Przepływ krwi w naczyniach krwionośnych może być dodatkowo zwiększony poprzez rozszerzenie naczyń krwionośnych.
  • Ten specjalny aminokwas może pomóc w zauważalnym zmniejszeniu dyskomfortu u kobiet podczas miesiączki.

Pozytywne skutki stosowania argininy: co powinieneś wiedzieć

Przed podjęciem decyzji o zażywaniu suplementu należy zapoznać się z dokładnym sposobem działania tego suplementu diety. Następnie odpowiemy na najczęściej zadawane pytania dotyczące działania argininy.

Jak działa arginina podczas intensywnych treningów sportowych?

Aminokwas ten jest składnikiem białek, a tym samym ważnym elementem mięśni i enzymów. Dlatego też zaleca się, aby podczas intensywnego wysiłku sportowego zadbać o dostarczenie wystarczającej ilości argininy.

Zrównoważona dieta pokrywa już znaczną część zapotrzebowania na argininę.

Rozszerzające naczynia krwionośne działanie tlenku azotu poprawia przepływ krwi w mięśniach. Tlen i składniki odżywcze lepiej docierają do mięśni, co prowadzi do naturalnej poprawy samopoczucia i wydolności organizmu. Silniejsze mięśnie pozwalają na bardziej intensywny trening, co może mieć wpływ na wytrzymałość i wydajność.

W jaki sposób arginina wpływa na ciśnienie krwi?

Odpowiednie spożycie tej substancji pozwala zapobiegać i leczyć miażdżycę, wysokie ciśnienie krwi i problemy sercowo-naczyniowe. Jest to związane z powstawaniem tlenku azotu. Miażdżyca to stwardnienie tętnic, które zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Arginina jest ważna w procesie tworzenia tlenku azotu (NO).

Tlenek azotu z kolei rozszerza naczynia krwionośne, pobudzając krążenie krwi. Przyjmowany doustnie może pomóc w obniżeniu skurczowego i rozkurczowego ciśnienia krwi. Substancja ta nie jest jednak jedynym środkiem przeciwnadciśnieniowym. Diagnozę nadciśnienia i dokładne leczenie należy zawsze omówić z lekarzem.

Jak działa ta substancja, zwłaszcza u mężczyzn?

Często mówi się, że arginina może pomóc w problemach z potencją. Problemy z potencją, znane również jako zaburzenia erekcji, mogą mieć wiele różnych przyczyn. Należą do nich czynniki hormonalne lub urologiczne, a także choroby naczyniowe lub wysokie ciśnienie krwi. U mężczyzn z zaburzeniami erekcji często występuje mniejsza ilość tego aminokwasu we krwi.

Ta szczególna substancja rozwiązuje ten problem, rozszerzając naczynia krwionośne i poprawiając w ten sposób przepływ krwi. Przyjmowanie około 5 g dziennie może prowadzić do trwałej poprawy i zwiększenia sprawności seksualnej.

Jak działa arginina, szczególnie w przypadku kobiet?

Aminokwas ten może mieć pozytywny wpływ na typowe dolegliwości kobiece. W przypadku skurczów menstruacyjnych i w okresie menopauzy arginina może stymulować krążenie krwi, a tym samym łagodzić skurcze. Aby uzyskać optymalny efekt w takich sytuacjach, często zaleca się łączenie go z innymi suplementami diety.

Aminokwas ten może również przyczynić się do poprawy samopoczucia w czasie ciąży. Może również zmniejszyć ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego. Stan przedrzucawkowy charakteryzuje się wysokim ciśnieniem krwi i postępującym uszkodzeniem narządów. Zwykle występuje w drugiej połowie ciąży.

Jak długo działa arginina?

Czas trwania efektu działania substancji jest niezależny od dawki. Jeśli chcesz zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość, możesz zażyć substancję na 20-30 minut przed treningiem. Efekt działania aminokwasu utrzymuje się zwykle przez trzy godziny. Arginina powinna być przyjmowana na pusty żołądek, aby zapewnić optymalne wchłanianie.

Jakie jest Twoje dzienne zapotrzebowanie na argininę?

Dzienne zapotrzebowanie na ten aminokwas jest praktycznie takie samo dla dzieci i dorosłych. Dzieci potrzebują 4-6 g tej substancji dziennie. W normalnych warunkach życia dorosły człowiek potrzebuje 2-5 g argininy dziennie. Jednak to, ile aminokwasów potrzebujesz, zależy w dużej mierze od Twojego stylu życia i diety.

Osoby trenujące bardziej intensywnie potrzebują 5-8 g tej substancji dziennie. To zwiększone zapotrzebowanie może wynikać z większej aktywności mięśni. To zwiększone zapotrzebowanie może wynikać z aktywności mięśni i utrzymywania zapotrzebowania na argininę podczas ćwiczeń.

Normalna, zrównoważona dieta zawiera około 5,5 g tego aminokwasu dziennie. Nie dotyczy to osób stosujących dietę wegańską lub wegetariańską. W takim przypadku zazwyczaj mniejsza ilość substancji jest przyjmowana z pożywieniem.

Jaka dawka ma jaki efekt?

Idealna dawka substancji zależy od objawów i/lub celów pacjenta. Jeśli chcesz zwiększyć swoją wytrzymałość i poprawić wydajność, dawka powinna być wyższa niż dzienne zapotrzebowanie.

  • Poprawa wydolności sportowej: do 8 g dziennie.
  • Zwiększenie siły działania: do 6 g dziennie
  • Wysokie ciśnienie krwi: do 5 g dziennie
  • Kobiecy dyskomfort: Do 5 g dziennie

Podane tu dawki są dawkami zalecanymi. Jeśli zdecydujesz się na przyjmowanie argininy, zwłaszcza jeśli cierpisz na jakąś chorobę, poproś lekarza o informacje na temat możliwych skutków ubocznych i interakcji.

Jakie są alternatywy dla argininy?

Alternatywy dla argininy zależą od powodów jej przyjmowania. Oto trzy produkty o działaniu podobnym do tego aminokwasu.

  • Magnez
  • BCAA
  • Żeń-szeń

Poniżej opisano mechanizm działania i formy dawkowania tych produktów.

Magnez

Magnez, podobnie jak arginina, może pomóc w obniżaniu i leczeniu wysokiego ciśnienia krwi. Jest on również ważny dla skurczu mięśni, co ułatwia wykonywanie ćwiczeń. Magnez może być przyjmowany w różnych postaciach. Na przykład można ją przyjmować w postaci tabletek (tabletek musujących), proszków lub kapsułek.

BCAA

Podobnie jak arginina, ten suplement jest często stosowany do wspomagania budowy mięśni. Czerpie energię z własnej masy mięśniowej organizmu, dzięki czemu może zapobiegać ewentualnej utracie masy mięśniowej. Aminokwasy BCAA są zazwyczaj dostępne w kapsułkach, które zawierają już wymaganą dawkę.

Żeń-szeń

Żeń-szeń pochodzi z Korei i, podobnie jak arginina, może mieć pozytywny wpływ na męską siłę. W tym celu często przeprowadza się kurację żeń-szeniową, której efekt pojawia się zwykle po dwóch lub trzech tygodniach. Żeń-szeń może być przyjmowany w postaci tabletek i kapsułek, dla których istnieją już odpowiednie zalecenia dotyczące dawkowania.

Jak przyjmuje się argininę?

Arginina jest dostępna nie tylko w naturalnej żywności, ale także w postaci tabletek, proszków i kapsułek. Poniżej wymieniono zalety i wady każdej z form podawania leków.

Arginina w proszku

Arginina w proszku pozwala na dostosowanie dawki do własnych potrzeb. Jest on jednak trudniejszy w podawaniu, ponieważ proszek należy rozpuścić lub przyjąć z posiłkiem.

Zalety

  • Użytkownik może dostosować dawkę
  • Niedroga strona

Wady

  • Trudniejszy transport

Tabletki z argininą

Tabletki są popularnym sposobem przyjmowania większej ilości argininy. Dawkowanie jest już podane i można je znaleźć na opakowaniu lub w instrukcji użycia, w zależności od producenta. W ten sposób można dostosować dawkę, aby uzyskać pożądany efekt.

Zalety

  • Bardzo łatwe dozowanie
  • Elastyczność i możliwość zabrania w dowolne miejsce

Wady

  • Nieodpowiednie dla osób, które mają trudności z przyjmowaniem tabletek lub kapsułek

Kapsułki z argininą

Kapsułki z argininą mogą być przyjmowane o dowolnej porze i w ściśle określonych dawkach. Nie można jednak dostosować dawki w kapsułce w taki sam sposób, jak w przypadku tabletek lub proszku.

Zalety

  • Elastyczny wlot
  • Łatwe dozowanie

Wady

  • Stała dawka w jednej kapsułce

Jakie działania niepożądane może powodować arginina?

Zwykła dawka argininy zwykle nie powoduje działań niepożądanych. Nawet dawki powyżej 8 mg nie stanowią powodu do niepokoju. Jednak duże dawki mogą powodować mdłości, swędzenie, ból głowy lub biegunkę. Interakcje leków należy omówić z lekarzem.

Podsumowanie

Jeśli chcesz stosować argininę jako suplement diety, upewnij się, że jest ona odpowiedniej jakości i w odpowiedniej dawce. Zaleca się również konsultację z lekarzem w przypadku jednoczesnego przyjmowania leków na receptę.

Substancja ta jest lekiem stosowanym w zapobieganiu i leczeniu wysokiego ciśnienia krwi. Może złagodzić problemy kobiet i zwiększyć szanse mężczyzn, między innymi dzięki poprawie krążenia krwi. Podczas intensywnego uprawiania sportu arginina może zwiększyć wydajność i wytrzymałość oraz pomóc wzmocnić mięśnie.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany