L-tryptofan – opinie i działanie. Działanie l tryptofan i przeciwwskazania.

L-tryptofan jest niezbędnym aminokwasem w organizmie człowieka. Jest to ważny budulec w syntezie białek i materiał wyjściowy do produkcji witaminy B3.

Jako prekursor dwóch hormonów: serotoniny i melatoniny, zapewnia zdrowy i spokojny sen oraz ma działanie poprawiające nastrój. Ponieważ ten aminokwas nie może być wytwarzany przez organizm ludzki, konieczne jest przyjmowanie go z pożywieniem.

Ale czy w związku z tym powinieneś przyjmować suplement diety zawierający ten aminokwas? Chcieliśmy odpowiedzieć na to pytanie i przetestowaliśmy produkt L-tryptofan dla Ciebie.

Co to jest L tryptofan?

Jak już wspomniano, jest to aminokwas, który jest ważny zarówno dla produkcji serotoniny i melatoniny. Serotonina jest “hormonem szczęścia”, melatonina jest również znana jako “hormon snu”. Oba hormony nie tylko przyczyniają się do naszego dobrego samopoczucia, ale są również niezbędne dla naszego zdrowia. Mimo, że aminokwas ten występuje w wielu produktach spożywczych, suplementy diety zawierające duże dawki L-tryptofanu mogą mieć pozytywny wpływ na nasze ogólne samopoczucie.

l-tryptofan-produkt

L-tryptofan - 90 kapsułek - Kup w sklepie

Co mówi Stiftung Warentest?

Stiftung Warentest bada i ocenia wiele produktów, z którymi stykamy się w naszym codziennym życiu. Oprócz urządzeń technicznych, testerzy fundacji badają również kosmetyki, żywność i suplementy diety. Suplementy diety zawierające L-tryptofan nie zostały jeszcze przebadane.

Test L-tryptofan

Po intensywnych badaniach chcieliśmy się dowiedzieć, co tak naprawdę mogą zdziałać suplementy diety zawierające L tryptofan. Czy jest lepszy sposób na sprawdzenie efektu niż test? Ponieważ istnieje szeroki wybór różnych preparatów dostępnych zarówno w sklepach bez recepty, jak i w sklepach internetowych, zdecydowaliśmy się na produkt, który w aptekach oferowany jest w formie kapsułek.

Nasza czytelniczka Laura zgłosiła się na ochotnika jako osoba testująca. Szczególnie w zimie Laura cierpi na lekkie stany depresyjne i zdiagnozowano już u niej niski poziom tryptofanu. Laura nie chciała jednak na razie przyjmować żadnych leków na receptę, ale chciała spróbować leczenia w naturalny sposób. Dlatego też, gdy usłyszała o naszym teście, natychmiast się zgodziła. Przed rozpoczęciem testu zaprosiliśmy Laure do redakcji, aby omówić dokładną procedurę. Obiecała, że będzie dokładnie przestrzegać instrukcji dawkowania podanych przez producenta.

Test – Tydzień 1

Kapsułki z L-tryptofanem, które wybraliśmy były łatwe do połknięcia i całkowicie pozbawione smaku. Laura przyjmowała dwie kapsułki dziennie popijając dużą ilością wody, zgodnie z zaleceniami producenta.

Test – Tydzień 2

Jak dotąd Laura nie odczuła żadnych zmian, ale to nie jest niezwykłe w przypadku suplementów diety.

Test – Tydzień 3

Laura nadal przyjmuje dwie kapsułki dziennie. Dobrze toleruje preparat i nie występują u niej żadne skutki uboczne. Powoli zauważa też, że czuje się świeższa i ma więcej energii.

Test – Tydzień 4

Nasz test dobiega końca, a Laura zostaje przekonana przez kapsułki. Ma więcej energii na cały dzień i czuje się mniej zmęczona. Laura będzie kontynuować przyjmowanie kapsułek w przyszłości.

Czy istnieje skuteczna alternatywa?

Zdrowa, zbilansowana dieta jest zawsze dobrą alternatywą dla suplementów diety. Zwłaszcza, że wiele produktów spożywczych w naszym codziennym menu zawiera ten budulec, istnieją dobre alternatywy. W następnych rozdziałach wyjaśnimy, które produkty spożywcze są szczególnie bogate w ten aminokwas.

Które produkty spożywcze zawierają L tryptofan?

Tryptofan znajduje się w wielu produktach spożywczych codziennego użytku. Na przykład

  • Ser
  • Ryby
  • Mięso
  • Rośliny strączkowe
  • Zboża
  • Orzechy
  • i jajka

są szczególnie bogate w to białko.

Publiczne doświadczenia i opinie klientów dotyczące L-tryptofanu

Wielu użytkowników, którzy już biorą suplementy diety z tym składnikiem aktywnym opuścił swoje doświadczenia zarówno w różnych forum i na stronach głównych licznych dostawców. Obraz, który można wyciągnąć z opinii klientów jest bardzo pozytywny. Mogą oni potwierdzić, że przy długotrwałym stosowaniu tych produktów czują się bardziej witalni, rzadziej cierpią na wahania nastroju, a ich wzorce snu również uległy pozytywnym zmianom.

Czy istnieje również ryzyko lub skutki uboczne?

Naturalnie występujący aminokwas jest produktem czysto naturalnym i jest nieszkodliwy również w formie skoncentrowanej, tj. w suplementach diety. Preparaty te są zwykle dobrze tolerowane, a działania niepożądane lub interakcje z innymi lekami nie są dotychczas znane.

Dla kogo przeznaczony jest L tryptofan?

Suplementy diety zawierające L-tryptofan przeznaczone są dla osób dorosłych, które chcą wzmocnić swoje ogólne samopoczucie. Regularnie stosowane suplementy diety wspomagają wytwarzanie seratoniny i melaniny, dzięki czemu pozytywnie wpływają na rytm snu i czuwania oraz poprawiają nastrój.

Efekty L-tryptofanu

Preparaty zawierające tę substancję czynną mogą mieć następujące skutki:

  • Pomoc w stanach lękowych i depresji
  • Złagodzenie przewlekłych zaburzeń snu
  • Sprzyjają spokojnemu snu
  • Pomoc w walce z migrenami
  • Zwiększanie wydajności sportowej
  • Regulacja apetytu i zapobieganie zachciankom żywieniowym
  • Redukcja stresu

Jakie są objawy niedoboru L tryptofanu?

Klasycznymi objawami niedoboru mogą być

  • Nastroje depresyjne
  • Zaburzenia snu
  • Lęk
  • Zmęczenie
  • Przyrost masy ciała

Jak mogę zapobiec niedoborowi tryptofanu L?

Oprócz zbilansowanej diety z pokarmami zawierającymi tryptofan, których i tak nie powinno zabraknąć w żadnej diecie, niezbędny jest oczywiście zdrowy tryb życia. Obejmuje to również utrzymywanie cyklu sen-budzenie czy uprawianie dużej ilości ruchu i sportu – ponieważ podczas uprawiania sportu uwalniane są również hormony szczęścia.

Czy istnieją oficjalne testy i wyniki badań?

Wiele badań klinicznych potwierdza wpływ L tryptofanu na nasz organizm. Na przykład, istnieją badania kliniczne, które wspierają stosowanie leków zawierających ten budulec białkowy w dużych dawkach u pacjentów cierpiących na łagodną depresję. Badania żywieniowe również pracują nad tym składnikiem aktywnym, ponieważ ma on również działanie hamujące apetyt. Wyniki licznych badań zostały opublikowane w Internecie i można się z nimi zapoznać.

L tryptofan – stosowanie i dawkowanie

Większość suplementów L-tryptofanu zawiera od 0,5 do 5g tryptofanu. Wielu producentów zaleca przyjmowanie 4-6 miligramów dziennie.  Poniżej znajduje się krótki przegląd zalecanych dawek w zależności od obszaru zastosowania:

  • Na zaburzenia snu i bezsenność: 1000 do 2000 mg (w małej dawce krótko przed pójściem do łóżka i w większej dawce rozłożonej w ciągu dnia).
  • W przypadku bólu przewlekłego lub migreny: 2000 do 4000 mg w ciągu dnia.
  • Aby złagodzić depresję lub lęk: 2000 do 6000 mg w ciągu dnia.
  • Aby zmniejszyć apetyt i pragnienia: 500 do 2000 mg w ciągu dnia.

Gdzie kupić L tryptofan?

Preparaty bez recepty można kupić zarówno w sklepach stacjonarnych, na przykład w sklepach ze zdrową żywnością lub aptekach, jak i w internecie, na przykład na Allegro, Amazonie lub w innych sklepach internetowych.

Cena L-tryptofan

Jak zapewne się domyślacie – jak w przypadku wielu suplementów diety, rozpiętość cenowa jest bardzo duża. Istnieją produkty, które są oferowane za 14,99 euro, ale są też preparaty, które kosztują 69,90 euro.

Najczęściej zadawane pytania

Otrzymujemy wiele pytań dotyczących prezentowanych przez nas produktów. Tutaj zebraliśmy dla Ciebie trochę więcej informacji.

Dlaczego istnieje karma z L tryptofanem dla psów?

Składnik aktywny jest stosowany w leczeniu lęku lub w sytuacjach zmian (przeprowadzka, wprowadzenie się drugiego psa, powiększenie rodziny) oraz w celu wsparcia problemów trawiennych związanych ze stresem u małych psów.

Czy mogę zamówić L tryptofan z Allegro lub Amazon?

Tak, Allegro i Amazon również oferuje te produkty.

Czy mogę kupić L Tryptofan w aptece?

Preparaty zawierające L tryptofan można również kupić w aptekach lokalnych lub internetowych.

Czy L tryptofan jest niebezpieczny?

Nie, jest to naturalnie występujący aminokwas.

Czy powinienem zażywać L tryptofan rano czy wieczorem?

Zależy to od przyczyny zabiegu. Jeśli cierpisz na bezsenność, powinieneś zażywać go wieczorem lub przed pójściem spać.

Czy L Tryptofan jest stosowany w leczeniu depresji?

Tak, może być stosowany w celu złagodzenia łagodnej depresji. Jednak w przypadku podejrzenia depresji należy zawsze skonsultować się z lekarzem i szczegółowo omówić z nim lub farmaceutą dalszy sposób postępowania.

Analiza L-Tryptofan

Suplementy diety zawierające L-tryptofan mogą przyczynić się do poprawy ogólnego samopoczucia i zapobiec objawom niedoboru. Te naturalne suplementy pomagają na przykład w łagodzeniu zaburzeń snu lub nastrojów depresyjnych. Jeśli nie jesteś pewien, czy powinieneś przyjmować taki preparat, porozmawiaj z lekarzem lub farmaceutą przed rozpoczęciem jego stosowania.

Alicja Król

✓ Zweryfikowany
Alicja Król

Absolwentka medycyny w zawodzie dietetyki. Dietetyka i zdrowe jedzenie nie jest mi obce. Trening personalny w temacie odchudzania i układania jadłospisów to jest to co lubię. Publikuję aktualne recenzje i opinie.

Autorem artykułu jest Alicja Król

Absolwentka medycyny w zawodzie dietetyki. Dietetyka i zdrowe jedzenie nie jest mi obce. Trening personalny w temacie odchudzania i układania jadłospisów to jest to co lubię. Publikuję aktualne recenzje i opinie.

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *