Dieta SIRT

Dieta SIRT znana również inaczej jako dieta sirtfood to sposób odżywiania, który stał się bardzo popularny po tym, jak wiedzę o nim rozpowszechniła znana piosenkarka Adele, która w krótkim czasie sporo schudła. Znana artystka ujawniła, że dieta sirtfood pozwoliła jej na zrzucenie aż 45 kilogramów! To naprawdę dużo, a więc nic dziwnego, że wiele osób zainteresowało się, czym jest dieta sirtfood i jak ją stosować.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej diecie sirtfood. Dowiemy się, czym są białka sirt i jaką rolę pełnią w organizmie ludzkim. Zobaczymy, co wyróżnia ten sposób żywienia spośród innych diet odchudzających i sprawdzimy, czy jest on bezpieczny oraz, czy warto go stosować, aby schudnąć.

Czym jest dieta SIRT?

Dieta sirtfood jest sposobem odżywiania opartym na wdrożeniu do jadłospisu sporej ilości produktów, zawierających dużo polifenoli, wykazujących działanie antyoksydacyjne i aktywujące sirtuiny, czyli białka, które nazywane są powszechnie „genem młodości i szczupłości”. Mają one wspomagać utratę masy ciała, a także sprzyjać poprawie samopoczucia i ogólnej kondycji zdrowotnej. Wciąż nie ma jednoznacznych badań, które miałyby potwierdzić właściwości odchudzające białek sirt, a sama dieta stała się tak popularna właśnie dzięki piosenkarce Adele, która twierdzi, że dzięki niej straciła zbędne kilogramy.

Dieta sirtfood opracowana została przez dwóch absolwentów Uniwersytetu w Surrey w Anglii – Aidana Gogginsa i Glena Mattena – magistrów w dziedzinie nauk o żywieniu. Stworzona przez nich dieta zakłada zwiększenie spożycia produktów, zwiększających aktywację sirtuin.

Czym są sirtuiny?

Sirtuiny to rodzaj białek, które występują w organizmach ssaków i potencjalnie mają duże znaczenie dla jakości i długości życia. To właśnie dlatego zostały nazywane, jak już wspomnieliśmy wcześniej „genem młodości” i „genem szczupłości”. Zainteresowanie badaczy tym typem białek rozpoczęło się na początku XXI wieku, czyli stosunkowo niedawno. Powodem tego były badania, które wykazały, iż zwiększone stężenie sirtuin ma związek z wydłużeniem żywotności drożdży.

Na podstawie doniesień naukowych autorzy diety sirtfood przygotowali plan, który przedstawili w książce „The Sirtfood Diet”, wydanej w roku 2016. Dieta sirtfood w ostatnim czasie zdobyła większą popularność głównie przez polecanie jej przez celebrytów.

Jak dieta SIRT wpływa na organizm?

Dieta SIRT aktywuje enzymy, które z kolei wpływają na przyspieszenie procesów metabolicznych organizmu. Co więcej, chcąc schudnąć na diecie sirtfood najlepiej postawić na jak najskuteczniejsze działanie białek sirt, które następuje przy deficycie kalorycznym, a więc zmniejszonej dziennej podaży energetycznej.

Dieta SIRT działa na organizm w następujący sposób:

  • bierze udział w wygaszaniu procesów zapalnych;
  • białka sirt uruchamiają systemy naprawcze komórek, tkanek oraz DNA;
  • reguluje procesy metaboliczne;
  • wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu hormonalnego;
  • usprawnia pracę mózgu;
  • wpływa na ekspresję genów komórek mięśniowych (także mięśnia sercowego);
  • produkty, aktywujące białka SIRT hamują działanie wolnych rodników;
  • zwiększa odporność na stres;
  • wspomaga gospodarkę cukrowo-lipidową.

Hamując szkodliwe działanie wolnych rodników oraz usuwając ich nadmiar, dieta SIRT przyczynia się do opóźniania procesów starzenia organizmu, dlatego może działać na przedłużenie młodego wyglądu.

SIRT stosowana jest nie tylko w celach odchudzania, czasem wykorzystuje się ją również jako dietę leczniczą np. wspomagająco w terapii:

  • chorób o podłożu metabolicznym (cukrzyca typu 2, insulinooporność);
  • chorób układu sercowo-naczyniowego;
  • schorzeń neurodegeneracyjnych, np. choroba Parkinsona, choroba Alzheimera.

Na czym polega dieta sirtfood? Zasady

Dieta sirtfood różni się od innych diet odchudzających tym, że bardziej skupia się na tym, o jakie produkty powinniśmy menu wzbogacić, zamiast na tym, jakie należy z jadłospisu wyeliminować. Twórcy diety podzielili ją na cztery etapy, które należy przeprowadzać w dwóch fazach. Eliminacja produktów następuje tylko w etapie pierwszym, gdzie wyklucza się jedzenie wysoko przetworzone oraz tzw. śmieciowe. W dalszych etapach menu dalej opiera się na deficycie kalorycznym, jednak jest to rozwiązanie przejściowe. Każdy etap powinien być przeprowadzony skrupulatnie, i każdy z nich składa się z trzech ważnych kwestii:

  • długości trwania;
  • ilości spożywanych kalorii;
  • spożywanych posiłków.

Etapy diety sirtfood przedstawiamy poniżej.

Etap I

  • Długość trwania: 1-3 dni;
  • Ilość spożywanych kalorii w ciągu dnia: 1000 kcal;
  • Rodzaje posiłków: 3 koktajle sirtuinowe, 1 posiłek sirtuinowy.

Etap II

  • Długość trwania: 4-7 dzień diety;
  • Ilość spożywanych kalorii: 1500 kcal;
  • Rodzaje posiłków: 2 koktajle sirtuinowe, 2 posiłki sirtuinowe.

Koniec fazy I.

Etap III

  • Długość trwania: 8-14 dzień diety;
  • Ilość spożywanych kalorii: brak wskazań;
  • Rodzaje posiłków: 3 główne posiłki plus 1-2 przekąski i obowiązkowo 1 koktajl sirtuinowy.

Etap IV

  • Długość trwania: od 15 dnia;
  • Ilość spożywanych kalorii: brak wskazań;
  • Rodzaje posiłków: brak zaleceń co do ilości, obowiązkowe są posiłki bogate w sirtuiny i jeden koktajl sirtuinowy.

Dieta sirtfood – co jeść? Produkty.

Już wcześniej wspomnieliśmy o tym, że autorzy diety radzą stawiać nie na to, co należy z diety wyeliminować, ale na to, co trzeba do niej wdrożyć. W etapach diety często pojawia się określenie koktajl sirtuinowy. Czym to właściwie jest? Jak już wspomnieliśmy, sirtuiny to specjalne białka, które aktywowane są przez polifenole, a te znajdują się w wielu produktach roślinnych. Oznacza to więc, że podstawą diety sirtfood powinny być:

  • warzywa;
  • owoce;
  • orzechy;
  • przyprawy.

Są to produkty aktywujące działanie sirtuin w organizmie, a więc wspomagające lepsze wykorzystanie energii oraz przyspieszenie procesów metabolicznych, w tym spalania tkanki tłuszczowej oraz ochrony komórek przed stresem oksydacyjnym, chorobami i procesami starzenia.

Wśród najlepszych aktywatorów sirtuin wyróżniamy:

  • kakao;
  • kawę;
  • oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia;
  • kapary;
  • zieloną herbatę;
  • jarmuż;
  • lubczyk;
  • daktyle;
  • papryczkę chilli;
  • grykę;
  • pietruszkę
  • czerwoną cykorię;
  • czerwoną cebulę;
  • czerwone wino;
  • truskawki;
  • kurkumę;
  • soję;
  • rukolę;
  • orzechy włoskie.

Dieta sirtfood jako dieta odchudzająca jest tolerowana przez dietetyków, ponieważ nie jest bardzo restrykcyjna i zawiera odpowiednie ilości składników odżywczych, co znaczny, że może być stosowana długofalowo. Specjaliści potwierdzają jednak, że nie jest pozbawiona wad i konieczne są dalsze badania nad jej skutecznością.

Dieta sirtfood – dla kogo?

Dieta sirtfood jest dobrze zbilansowana, dlatego nie ma specjalnych przeciwwskazań do jej stosowania. Nazywana jest dietą odchudzającą ze względu na niską podaż kaloryczną w pierwszych dwóch etapach. Można jednak wyszczególnić grupy osób, którym dieta sirtfood jest zalecana oraz takie, które powinny jej unikać.

Dieta SIRT stanowi dobrą opcję dla osób z nadwagą i otyłością. Choć nie ma jeszcze szczegółowych badań na ludziach, dotyczących jej skuteczności, pierwsze obserwacje wyglądają obiecująco. Głównym celem diety jest redukcja masy ciała, a więc osoby, które chcą skutecznie schudnąć, ale nie mogą przebywać na bardzo restrykcyjnych dietach, mogą uznać ją za dobrą opcję. Oczywiście w przypadku jakichkolwiek chorób przewlekłych, przed rozpoczęciem diety konieczna jest wizyta u lekarza.

Dieta sirtfood może nie być zbyt korzystną formą redukcji tkanki tłuszczowej dla sportowców i osób bardzo aktywnych fizycznie. Szczególnie dwa pierwsze etapy mogą zawierać zbyt małą podaż energetyczną, która dla aktywnego organizmu będzie zbyt niska, co doprowadzi do uczucia osłabienia, rozdrażnienia, spadku koncentracji i może przełożyć się na efektywność treningów, a nawet doprowadzić do omdleń.

Stanowczo odradza się stosowanie diety sirtfood także:

  • osobom o bardzo niskiej masie ciała;
  • dzieciom;
  • kobietom w ciąży;
  • matkom karmiącym.

Jak dieta SIRT działa na odchudzanie?

Pomysłodawcy diety nie działali na pustych obietnicach. Przeprowadzili oni doświadczenie na osobach aktywnych fizycznie, które, stosując dietę SIRT, chudły ok. 3 kilogramy w tydzień, zrzucając głównie tkankę tłuszczową bez utraty masy mięśniowej. Co więcej, niektórzy z badanych osiągnęli wzrost masy mięśniowej, a większość z nich potwierdziła poprawę samopoczucia. Wcześniej wspomnieliśmy o tym, że dieta SIRT nie jest zalecana sportowcom i często jest to prawda, zwłaszcza w przypadku sportowców wyczynowych o dużej masie ciała, dla których 1000 kcal to stanowczo za mało, aby dobrze funkcjonować. Jednak nawet takie osoby mogą wdrożyć do swojej diety produkty z zawartością polifenoli i czerpać z tego szereg korzyści.

Dietetycy sceptycznie patrzą na wynik doświadczenia, przeprowadzonego przez Gogginsa i Mattena, ponieważ zdają sobie sprawę, jak żmudnym procesem jest utrata tkanki tłuszczowej i zmniejszenie jej o 3 kg w ciągu siedmiu dni wydaje się czymś nierealnym. Specjaliści z zakresu żywienia twierdzą, iż tak szybka utrata masy ciała musiała wynikać ze zmniejszenia ilości glikogenu oraz powiązanej z nim wody. Co więcej, jak zauważyli dietetycy, jeżeli osoby, uprawiające dużą aktywność fizyczną zaczną spożywać 1000-1500 kcal dziennie, spadek wagi stanowi reakcję naturalną i nie musi wcale być powiązany z jedzenie produktów sirt. Poza tym tak znaczne obniżenie wartości kalorycznej przez sportowców zapewne wiązałoby się także z osłabieniem wytrzymałości i efektywności treningowej.

I choć zdrowotne działanie polifenoli zostało udowodnione i wielu dietetyków oraz lekarzy zaleca wdrożenie ich do jadłospisu, specjaliści twierdzą jednocześnie, że samo włączenie ich do diety nie spowoduje szybkiej utraty masy ciała, gdyż dieta odchudzająca zawsze musi być połączona z odpowiednio dostosowanym deficytem kalorycznym. W przypadku diety SIRT obniżenie wartości energetycznej następuje w pierwszych dwóch etapach, utrata masy ciała jest więc tutaj oczywista. Trzeba jednak zadać sobie pytanie, czy spożywanie 1000-1500 kcal dziennie będzie korzystne dla każdego? Osoby o dużej masie ciała, których dzienne zapotrzebowanie wynosi ponad 2000 kcal dziennie, mogą odczuwać osłabienie, rozdrażnienie i nie być w stanie poprawnie funkcjonować w trakcie pierwszej fazy diety.

Zalety diety SIRT

Dieta sirtfood to zbilansowana dieta odchudzająca, w której jadłospisie znajdują się spore ilości produktów o właściwościach zdrowotnych. Wiąże się to z zaletami, jakie mogą wyniknąć z tego typu odżywiania.

Duża zawartość polifenoli

Polifenole to substancje, wykazujące szerokie właściwości prozdrowotne. Znane są głównie z tego, że zawierają bardzo dużo przeciwutleniaczy, które biorą czynny udział w zwalczaniu wolnych rodników, odpowiedzialnych za stres oksydacyjny oraz procesy starzenia. Liczne badania wykazują, iż spożywanie polifenoli może ochronić nas przed nowotworami oraz wieloma innymi chorobami.

Polifenole wpływają korzystnie na układ sercowo-naczyniowy, a także wzmacniają funkcjonowanie układu immunologicznego,a więc mają pozytywny wpływ na odporność organizmu.

Dieta młodości

Białka sirt nazywane są także „genem młodości” właśnie ze względu na swoje właściwości antyoksydacyjne. Zawarte w polifenolach substancje wpływają na hamowanie procesów starzenia się i mogą sprawić, że utrzymamy młody wygląd na dłużej. Jeżeli więc zależy nam na zdrowej, atrakcyjnej prezencji, dieta bogata w polifenole może pomóc nam takową uzyskać.

Zdrowa skóra, włosy i paznokcie

Produkty bogate w polifenole bardzo często zawierają także szereg witamin i minerałów, które korzystnie wpływają na włosy, skórę i paznokcie. Dieta sirtfood może więc pomóc nam uzyskać ładną cerę, wzmocnić płytkę paznokcia i sprawić, że włosy staną się bujniejsze i nie będą wypadały.

Więcej energii do działania

Tutaj również posłużymy się argumentem dużej zawartości witamin i minerałów, które zapewnią nam energię do działania. Jest to ważne szczególnie dla osób aktywnych fizycznie, które, pomimo obniżenia wartości spożywanych kalorii, nie chcą rezygnować z treningów. Muszą one jednak pamiętać, aby nie przeciążać organizmu, gdyż znaczny deficyt kaloryczny w każdej postaci może doprowadzić do osłabienia.

Odżywienie organizmu

Ze spożywaniem polifenoli wiąże się dobre odżywienie organizmu. To właśnie ze względu na spore wartości odżywcze zawarte w produktach, które aktywują białka sirt, dieta sirtfood uważana jest za dietę zbilansowaną, która nie powinna doprowadzić do poważnych niedoborów.

Skuteczne odchudzanie

Jest to element, który budzi najwięcej kontrowersji wśród badaczy. Na diecie sirt można bowiem schudnąć, to nie ulega wątpliwości, zwłaszcza podczas pierwszych dwóch etapów, gdzie większość osób liczyć się będzie z deficytem kalorycznym. Prawda jest taka, że gdy będziemy jeść mniej, niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, masa naszego ciała zacznie maleć, niezależnie od tego, czy będziemy spożywać polifenole, czy nie.

Wady diety SIRT

Czy zbilansowana dieta oparta na polifenolach może mieć jakieś wady? A jednak dietetycy i lekarze, choć uznają ją jako sposób na odchudzanie, sceptycznie podchodzą do rzekomo cudownych efektów redukcyjnych, jakie miały wyniknąć z testów, przeprowadzonych na sportowcach. Nawet jeżeli udałoby im się zrzucić 3 kilogramy samej masy tłuszczowej w ciągu tygodnia (co wydaje się niemożliwe), to takie tempo odchudzania nie jest w pełni zdrowe. Za optymalne odchudzanie uważa się zrzucanie 1-1,5 kg w ciągu tygodnia. Jest to sposób najbezpieczniejszy dla ciała, pozwalający na unikniecie efektu jojo.

Trzeba też pamiętać, iż spożywanie 1000 kcal w pierwszym etapie diety to stanowczo zbyt mało dla większości osób. Takie restrykcje mogą skutkować osłabieniem, rozdrażnieniem, spadkiem odporności i innymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Aktywność fizyczna a dieta sirtfood

Słysząc o tym, że skuteczność diety sirtfood była badana na sportowcach, można odnieść wrażenie, iż sport jest wskazany podczas tej diety odchudzającej. Jednak nie przez cały czas jej trwania. Musimy pamiętać o tym, że w pierwszym etapie zalecane jest spożywanie zaledwie 1000 kcal dziennie. Tymczasem średnie zapotrzebowanie szczupłego sportowca wynosi 2000-2500 kcal dziennie i nie mówimy tu o sportowcach wyczynowych, którzy potrzebują znacznie więcej pożywienia.

W pierwszym etapie diety sirtfood nie zaleca się więc intensywnej aktywności fizycznej, a nawet wskazany jest odpoczynek, aby nie przeciążać organizmu i nie doprowadzić do znacznego osłabienia. W etapie II zalecana jest umiarkowana aktywność fizyczna, natomiast w późniejszych zaleca się regularny trening 3-4 razy w tygodniu, aby przyspieszyć efekty redukcji tkanki tłuszczowej.

Dieta sirtfood – podsumowanie

Dieta sirtfood przez niektórych nazywana jest też dietą Adele, ponieważ to dzięki piosenkarce zdobyła tak dużą popularność. Jest to sposób żywienia, który opiera się nie tyle na eliminacji produktów co na wprowadzeniu do jadłospisu potraw, zawierających polifenole, aktywujące białka sirt, które skutecznie wpływają na procesy metaboliczne i mogą przyczynić się do szybszej utraty tkanki tłuszczowej. Choć skuteczność diety sirtfood wygląda obiecująco, dietetycy i lekarze przyznają, że wciąż jeszcze zbyt mało jest przeprowadzonych badań na ludziach, aby można było potwierdzić, iż jest to w pełni bezpieczna dieta na odchudzanie.

Autor: Alicja Król

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *