Olej MCT

Kilka lat temu znacznie wzrosła popularność oleju kokosowego, jako produktu zalecanego w diecie dla sportowców i osób odchudzających się. Coś, co przez długi czas było demonizowane i odradzane, nagle stało się jednym z najlepszych produktów dietetycznych. Dlaczego? Odpowiedzialne są za to oczywiście bardziej szczegółowe badania, podczas których wykryto również, iż olej kokosowy jest bogatym źródłem MCT, czyli trójglicerydów, mogących wspomagać odchudzanie i inne procesy w ciele człowieka.

MCT, czyli Medium Chain Trilglicerydes to nazwa, dotycząca trójglicerydów średniołańcuchowych – tłuszczów, które mogą skutecznie wspomagać procesy chudnięcia, a od pewnego czasu stały się także jednym z najpowszechniejszych składników diety profesjonalnych sportowców. W tym artykule przedstawiliśmy informacje, dotyczące właściwości oleju MCT. Wyjaśniamy, w jaki sposób substancja ta wspomaga odchudzanie oraz jakie są jej inne wartości zdrowotne, które przemawiają za jej systematycznym spożywaniem.

MCT – co to jest? Charakterystyka

MCT
Źródłem tłuszczów MCT są różne produkty spożywcze, choć ich najwyższe stężenie zaobserwowano właśnie w oleju kokosowym. Substancję tę znajdziemy także w:

  • nabiale (szczególnie jogurty, kefiry, maślanki);
  • olejach (między innymi palmowym);
  • mięsie.

Pod nazwą MCT kryją się trójglicerydy średniołańcuchowe, często nazywane także średniołańcuchowymi kwasami tłuszczowymi.

Minęły już czasy, w których to na diecie odradzano spożywanie tłuszczu. Aktualnie wiadomo, iż jest on cennym składnikiem odżywczym, niezbędnym organizmowi do prawidłowego funkcjonowania, a jego zdrowe źródła powinny być uwzględnianie w każdym zbilansowanym jadłospisie.

Tłuszcze pełnią w organizmie wiele różnych funkcji, między innymi:

  • wspomagają wchłanianie składników odżywczych (poprawiają rozpuszczalność niektórych witamin, np. A,D,E,K);
  • stanowią źródło energii;
  • wspomagają magazynowanie energii na „czarną godzinę”.

W naturze występują różne rodzaje tłuszczów, które mogą charakteryzować się różnymi długościami łańcucha. Dotyczy to cząsteczek, z których taki trójgliceryd się składa, a więc mamy kwasy krótkołańcuchowe, długołańcuchowe oraz średniołańcuchowe, jakimi są właśnie trójglicerydy MCT.

Najczęściej występujące w pożywieniu są długołańcuchowe kwasy tłuszczowe, składające się z od kilkunastu do kilkudziesięciu atomów węgli. Trójglicerydy krótkołańcuchowe posiadają ich znacznie mniej, maksymalnie 6. średniołańcuchowe trójglicerydy zawierają od 6 do 12 atomów węgla.

Co wchodzi w skład tłuszczów MCT?

Tłuszcze MCT można podzielić ze względu na zawarte w nich atomy węgla. Wygląda to tak:

  • C6 – kwas kapronowy (heksanowy);
  • C8 – kwas kaprylowy (oktanowy);
  • C10 – kwas kaprynowy (dekanowy);
  • C12 – kwas laurynowy (dodekanowy).

Badania naukowe wykazują, że tylko pierwsze trzy z wymienionych rodzajów tłuszczów MCT, gwarantują pożądane właściwości. Są one nazywane kwasami tłuszczowymi „capra”.

Olej MCT – trawienie i wchłanianie

Procesy metabolizowania tłuszczów zależą w głównej mierze od długości ich cząsteczek. W przypadku oleju MCT mamy do czynienia z kwasami średniołańcuchowymi, co oznacza, że jest to stosunkowo krótki łańcuch, przez co mogą być rozkładane i wchłaniane znacznie szybciej niż kwasy długołańcuchowe. Droga ich metabolizmu też jest nieco inna.

Tłuszcze MCT trafiają wprost do wątroby i tam poddawane są procesom trawienia. Dzięki temu, że transportowane są żyłą zwrotną, do ich rozkładania nie są potrzebne dodatkowe enzymy i wątroba świetnie sobie z tym radzi. W tym przypadku trawienie może odbyć się bez żółci i lipazy, które są niezbędne przy większości innych produktów spożywczych. Droga, jaką tłuszcze MCT przebywają do wątroby, sprawia, że perystaltyka jelit zwalnia, a cały proces trawienia innych składników przebiega wolniej.

Przeczytaj również:  Ocet jabłkowy na odchudzanie

Takie działanie sprawia, że treść pokarmowa w układzie pokarmowym przebywa przez dłuższy czas, a to wiąże się ze zwiększeniem uczucia sytości oraz wydłużeniem czasu wchłaniania składników odżywczych z pożywienia. Już samo to może przyczynić się do spożywania mniejszych ilości kalorii, co wpłynie na przyspieszenie procesu chudnięcia. Dodatkowo, dzięki możliwości przenikania wytworzonych w wątrobie ketonów do mózgu, organizm może potraktować olej MCT jako dodatkowe źródło energii, stanowiące alternatywę dla glukozy, co sprawdzi się przede wszystkim przy stosowaniu diet ubogich w węglowodany, np. diety ketogenicznej.

Obecnie trwają także badania nad tym, czy kalorie zawarte w średniołancuchowych kwasach tłuszczowych są efektywniej wykorzystywane, gdyż wiele świadczy o tym, że może tak być. Istnieje niewielkie ryzyko tego, że MCT zostanie zmagazynowany w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej. Naukowcy są skłonni twierdzić, iż szybki proces trawienia samego MCT może wymuszać szybkie wykorzystanie dostępnej energii. Oczywiście ma to znaczenie tylko wtedy, gdy będziemy spożywać zalecane ilości oleju MCT. Przyjmowany w nadmiarze, jak każdy inny składnik spożywczy, zostanie odłożony w ciele w postaci nadmiernego tłuszczu.

Źródła oleju MCT

Najbogatsze źródła tłuszczów MCT stanowią oleje kokosowe oraz palmowe. Ich pewną ilość znajdziemy także w nabiale oraz mięsie. Są to najlepsze produkty naturalne, które możemy spożywać, jeżeli chcemy wzbogacić naszą dietę o MCT. Oczywiście tłuszcze te dostępne są także w postaci suplementów. Czasem olej MCT wykorzystywany jest jako dodatek do gainerów przedtreningowych dla sportowców, choć możemy kupić również wyizolowany olej MCT, który świetnie sprawdza się w różnych potrawach dietetycznych.

Zobaczmy, jakie naturalne źródła tłuszczów MCT warto spożywać i ile trójglicerydów się w nich znajduje.

Źródła MCT – oleje spożywcze i tłuszcze

Największe bogactwo tłuszczów MCT, znajdziemy w olejach spożywczych, głównie w oleju kokosowym. Jego mniejsze ilości zawierają takie produkty, jak masło i mleko.

Wygląda to mniej więcej tak:

  • olej kokosowy – ok. 55% tłuszczów MCT;
  • olej palmowy – ok. 54% tłuszczów MCT;
  • mleko – ok. 9% tłuszczów MCT;
  • masło – ok. 8% tłuszczów MCT;
  • inny nabiał – poniżej 10% tłuszczów MCT.

Jak widać, różnice są dosyć znaczące. Jeżeli więc zależy nam na sporej podaży kwasów MCT, warto postawić na wdrożenie do diety oleju kokosowego, który zyskał uznanie dietetyków. Warto jednak wiedzieć, że masło, mleko oraz inne produkty, znajdujące się w grupie nabiału, również zawierają ich pewne ilości, a takie często spożywamy na co dzień.

Jeżeli chodzi o konkretny udział danego rodzaju średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych w pożywieniu, jest on zmienny. Olej kokosowy zawiera wszystkie cztery: kapronowy, kaprylowy, kaprynowy i laurynowy, choć największe działanie wykazuje ten ostatni. Jego ilość określana jest na poziomie nawet 40%, przy czym w produktach nabiałowych kwasu laurynowego jest znacznie mniej. Więcej znajduje się tam wspomnianych wcześniej kwasów „capra”, stanowiących ok. 10% wszystkich tłuszczów, zawartych w nabiale.

Suplementy z olejem MCT

Olej MCT dostępny jest także w różnych suplementach diety, czasem jako dodatek do innych substancji, wspomagających zdrowie osób aktywnych, częściej jako wyizolowana substancja w postaci płynnej.

Suplement diety, jakim jest olej MCT, powstaje w wyniku wyizolowania średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych z konkretnych produktów. Cały ten proces to frakcjonowanie, czyli ekstrakcja oraz izolacja oleju MCT z ziaren kokosa czy palmowca.

Oczywiście w sprzedaży znajdziemy więcej niż jeden rodzaj oleju MCT. W zależności od naszych potrzeb możemy wybrać olej, który zawiera w 100% jeden z rodzajów kwasów MCT, np. kaprylowy lub kaprynowy. Pojawiają się także suplementy stanowiące mieszankę dwóch wymienionych kwasów. Dlaczego w suplementach nie wykorzystuje się pozostałych, czyli kwasu kapronowego i laurynowego? Spowodowane jest to kilkoma czynnikami:

  • kwas kapronowy ma gorzki smak, co mogłoby zniechęcić wiele osób do jego stosowania;
  • kwas laurynowy ma nieco inne właściwości i występuje zazwyczaj w niewielkich ilościach, przez co jego pozyskiwanie byłoby nieopłacalne dla producentów.
Przeczytaj również:  Efekt jojo

Kupując suplementy z olejem MCT, warto sprawdzić dokładnie skład takiego produktu. Na rynku nie brakuje oszustów, którzy na różne sposoby przedstawiają nieprawdę, dotyczącą swoich produktów. Zdarza się, że sprzedawany jest olej kokosowy z dużą ilością kwasu laurynowego, który reklamowany jest jako olej MCT. Tymczasem sam kwasy laurynowy wywołuje wiele dyskusji wśród badaczy. Niektórzy bardzo chętnie dodają go do suplementów, inni natomiast uważają, że wykazuje on zbyt małe właściwości absorpcyjne, a więc wolniej się wchłania.

Czy olej MCT pomaga na odchudzanie?

Olej MCT - odchudzanie
Olej MCT stał się bardzo popularny także w zakresie wspomagania odchudzania. Coraz więcej osób sięga po niego, licząc na to, że pomoże on zmniejszyć wagę ciała. Badania nad tym zagadnieniem wciąż trwają, aczkolwiek niektóre dane są obiecujące i pozwalają wierzyć w istnienie związku pomiędzy spożywaniem systematycznie oleju MCT a przyspieszeniem utraty zbędnych kilogramów.

W jaki sposób średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe miałyby wpływać na redukcję masy? Poniżej przedstawimy kilka hipotez na ten temat.

Kwasy MCT mają niewielką kaloryczność w jednej cząsteczce

Długołańcuchowe kwasy tłuszczowe dostarczają ok. 9,2 kcal w jednym gramie. Tłuszcze średniołańcuchowe zawierają o ok. 0,8 kalorii mniej na jeden gram tłuszczu, co przy większych spożywanych ilościach może stanowić sporą ilość. Dotyczy to jednak czystego MCT, natomiast większość produktów do smażenia stanowi mieszaniny MCT oraz LCT, a w tym przypadku różnica w kaloriach będzie niewielka.

Kwasy MTC mogą zmniejszać apetyt

Już wcześniej opisaliśmy, że średniołańcuchowe tłuszcze mogą wpływać na spowolnienie trawienia i utrzymanie uczucia sytości na dłużej. Jedno z przeprowadzonych badań wykazało, iż ten rodzaj kwasów tłuszczowych może przyczynić się także do zmniejszenia łaknienia po posiłkach. Testy udowodniły ten związek także na poziomie hormonalnym, gdyż po spożyciu oleju MCT zaobserwowano wzrost peptydu YY oraz leptyny, które odpowiadają za uczucie sytości.

Średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe nie odkładają się w tkankach

Ze względu na szybkie trawienie kwasów MCT, zostają one szybko wykorzystane w postaci energii, przez co nie odkładają się jako tkanka tłuszczowa. O ile MCT nie są spożywane w nadmiarze, nie powinny więc powodować zwiększenia wagi.

MCT pomagają szybciej spalać kalorie

Niektóre badania pokazały obiecujące rezultaty w zakresie wpływu oleju MTC, zawierającego kwasy kaprylowy i kaprynowy na procesy przyspieszonego spalania kalorii. Dobre efekty w tym zakresie widoczne są szczególnie podczas stosowania diety o niskiej podaży węglowodanów.

MCT wykazują szybkie rezultaty po rozpoczęciu suplementacji

Zamiana podaży długołańcuchowych kwasów tłuszczowych na średniołańcuchowe może być pewnym szokiem dla organizmu. Powoduje to jednak także zwiększone zapotrzebowanie na energię, przez co przez kilka pierwszych tygodni stosowania oleju MCT można zaobserwować szybszą utratę wagi.

Olej MCT wykazuje więcej wartości odżywczych. Jedną z nich jest jego wpływ na leczenie biegunek, chorób wątroby, celiakii oraz innych schorzeń, związanych z niedostatecznym wchłanianiem substancji odżywczych.

Badania nad zdrowotnym wpływem MCT na organizm człowieka wciąż trwają i choć wnioski są obiecujące, nie powinno się ich traktować jeszcze jako zalecenia medyczne.


Ranking produktów na Odchudzanie - Październik 2021 r.

Czym są tabletki na odchudzanie oraz analiza.

Ostatnia aktualizacja rankingu: 14.10.2021

 

Olej MCT w sporcie

Średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe MCT zyskały popularność nie tylko wśród osób odchudzających się, ale także sportowców. Co spowodowało zwiększone spożywanie tego składnika wśród osób aktywnych fizycznie? Z pewnością duże znaczenie ma tutaj fakt, że olej MCT stanowi doskonałe źródło energii, szczególnie u osób, przebywających na diecie nisko węglowodanowej. MCT może zostać wykorzystane jako alternatywa dla glukozy, a wyprodukowane w wątrobie ketony przedostają się do mózgu, zwiększając także poziom skupienia i koncentracji.

Badania przeprowadzone na gryzoniach dowodzą, że regularne spożywanie tłuszczów MCT może przyczynić się do zwiększenia wydajności i poprawienia efektów w sporcie. Oczywiście potrzeba jeszcze bardziej szczegółowych badań na ten temat, aby móc określić związek pomiędzy zwiększoną ilością energii, a spożywaniem oleju MCT za wiarygodny.

Inne właściwości oleju MCT

Szacuje się, że tłuszcze MCT mogą łagodzić dolegliwości niektórych chorób układu pokarmowego. Wiąże się to z ich nieco innym wchłanianiem (przechodzą one do wątroby bezpośrednio z przewodu pokarmowego). Do trawienia oleju MCT niepotrzebne są niektóre enzymy, co znacznie usprawnia cały proces i umożliwia odciążenie całego układu pokarmowego. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko powstawania dolegliwości, które mogą być związane z pogorszonym wchłanianiem lub nietolerancją niektórych składników spożywczych. Badania na grupie 40 kobiet wykazały także, iż spożywanie oleju MCT może pomóc w utrzymaniu odpowiedniego poziomu cholesterolu we krwi.

Udowodniono także przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze właściwości oleju MCT. Badania przeprowadzono głównie na oleju kokosowym, który okazał się być dobrym sposobem na zwalczanie wielu groźnych dla zdrowia drobnoustrojów. Eksperymenty pokazały, iż olej z kokosa może redukować ilość grzybów Candida albicans nawet o 25%. Hamuje także rozwój bakterii Clostridium difficile. Za te właściwości odpowiadają głównie kwas kaprylowy, dekanowy i laurynowy, czyli rodzaje tłuszczów MCT.

Dlaczego warto stosować olej MCT?

Stosowanie oleju MCT
Choć badania nad pełnym działaniem zdrowotnym oleju MCT wciąż trwają, niektóre testy już wykazały, że jest to produkt, na który warto zwrócić uwagę. Sprawdza się szczególnie jako źródło energii u osób na diecie ketogenicznej lub innych dietach o niskiej podaży węglowodanów. Dodatkowo, obiecujący jest związek tej substancji z szybszym spalaniem tkanki tłuszczowej, wiele wskazuje bowiem na to, że może on przyspieszać spalanie kalorii i przyczyniać się do zwiększonego uczucia sytości.

Olej MCT ma również znaczenie dla łagodzenia objawów niektórych chorób układu pokarmowego, dzięki czemu może okazać się pomocny podczas terapii. Co więcej, badania pokazują, że może on pomagać w utrzymaniu dobrego poziomu cholesterolu. Jego właściwości przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne zostały potwierdzone badaniami.

Wszystkie dostępne informacje na temat oleju MCT wskazują na to, że jest to substancja, którą warto wdrożyć do diety, gdyż może ona przyczynić się do zwiększenia motywacji do działania, a także poprawy skupienia i uwagi, jak również sprzyja przyspieszeniu żmudnych procesów odchudzania.

Olej MCT – Analiza

MCT to średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które zyskały uznanie wśród dietetyków oraz sportowców, ze względu na to, że mogą wspomagać odchudzanie oraz zwiększać poziom energii i wydajności na treningach. MCT to substancje, charakteryzujące się nieco innym sposobem trawienia, gdyż przedostają się bezpośrednio do wątroby, co ułatwia ich wchłanianie. Najlepszym źródłem kwasów MCT są oleje, głównie kokosowy oraz palmowy, aczkolwiek możemy kupić także olej MCT jako suplement diety. Badania wykazują wiele ciekawych właściwości kwasów MCT, co sprawia, że stanowią one ciekawy produkt dietetyczny, który warto wdrożyć do menu, zwłaszcza w przypadku prowadzenia diety nisko węglowodanowej.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *