Dawkowanie L-Argininy

Odpowiednia dawka L-argininy dla Ciebie zależy od tego, co dokładnie chcesz osiągnąć poprzez jej przyjmowanie. Ponieważ jest to suplement diety często stosowany w celu poprawy wyników treningu (sportowego), można znaleźć różne specyfikacje ilościowe dotyczące dawkowania argininy w tym kontekście.

Substancja ta jest również stosowana w leczeniu utraty wagi i wysokiego ciśnienia krwi. To całkiem normalne, że nie jesteśmy pewni, czy niewłaściwa dawka substancji może wywołać działania niepożądane. Dlatego ważne jest, aby z odpowiednim wyprzedzeniem poinformować się o tym fakcie. Nie inaczej jest z dawkowaniem L-argininy.

Jaka jest dzienna dawka argininy?

Trudno jest podać ogólną informację na temat wymaganej dziennej dawki L-argininy. Dzieje się tak dlatego, że ten aminokwas jest również wchłaniany z pożywienia. Osoby, które stosują zdrową i zrównoważoną dietę, mają naturalnie niższe zapotrzebowanie na dodatkowe składniki odżywcze niż osoby cierpiące na ich niedobór.

Ponadto, indywidualnie dobrana dawka zależy w dużej mierze od celu, jaki chce się osiągnąć poprzez dodatkowe przyjmowanie argininy. Dlatego tym ważniejsze jest informowanie.

Jaka jest odpowiednia dawka L-argininy?

Ponieważ dawkowanie L-argininy zależy w dużej mierze od celu, jaki chce się osiągnąć poprzez jej przyjmowanie, zalecane ilości mogą się czasem znacznie różnić. Zasadniczo jednak dawkę podaje się w mg i wynosi ona zwykle od 2000 mg do 5000 mg. W przypadku niektórych produktów informacje podawane są również w gramach. Jeśli lek jest przyjmowany w postaci kapsułek, dokładna dawka jest podana na opakowaniu.

Jeśli wybierzesz proszek, możesz go również dozować za pomocą łyżeczki lub miarki. Pół łyżeczki do jednej łyżeczki odpowiada 3 g lub 5 g argininy. Najlepiej popijać dużą ilością płynu. Przyjęcie tej dawki może również poprawić przepływ krwi i dystrybucję glukozy oraz obniżyć skurczowe ciśnienie krwi.

Jaką dawkę argininy stosować przy odchudzaniu?

Uważa się, że arginina może również pomóc w utracie wagi. Znany badacz Guoyao Wu przeprowadził badania i stwierdził, że arginina może powodować zmiany w metabolizmie. W tym procesie organizm magazynuje mniej tłuszczu. Stymulacja syntezy białek zachodząca w mięśniach może również stymulować proces utraty wagi.

Dawka L-argininy, która jest odpowiednia do utraty wagi, zależy również w dużej mierze od diety. Zasadniczo podstawowe dzienne spożycie powinno wynosić 3000 mg. Po konsultacji z lekarzem można sprawdzić, czy można stosować większe dawki.

Jakie jest dawkowanie L-argininy dla kulturystów?

Przyjmowanie argininy jest szczególnie zalecane w kulturystyce. Uważa się, że ten niezbędny aminokwas wspomaga budowę mięśni. Może również zwiększyć siłę i wytrzymałość. Jednak głównym celem w kulturystyce jest zwiększenie masy mięśniowej. W takim przypadku zaleca się stosowanie dawki L-argininy przekraczającej 5 g dziennie. Szczególnie skuteczna okazała się na przykład następująca dawka:

  • Przyjmuj od 3000 do 5000 mg argininy na pół godziny przed wysiłkiem fizycznym. Najlepiej przyjmować ją na pusty żołądek.
  • Po uprawianiu sportu zaleca się ponowne przyjmowanie do 3000 mg.
  • Rano należy również przyjmować od 1000 do 3000 mg argininy.

Należy pamiętać, że jeśli przyjmujesz argininę w postaci proszku lub płynu, powinieneś zażyć ją 15 minut przed treningiem.

Jakie jest dawkowanie L-argininy w innych celach?

Arginina jest aminokwasem, który może być wykorzystywany na wiele sposobów. Oprócz wymienionych już zastosowań, może ona przynosić korzyści organizmowi także w inny sposób. Przegląd innych zastosowań można znaleźć tutaj:

  • Układ odpornościowy: uważa się, że ten aminokwas pomaga wzmocnić układ odpornościowy. Do 5000 mg na dobę.
  • Wysokie ciśnienie krwi: L-arginina może pomóc w regulacji wysokiego ciśnienia krwi. Do 5000 mg na dobę.
  • Detoksykacja: Substancja stymuluje metabolizm mocznika. Twoje ciało lepiej się odtruwa. Do 6000 mg na dobę w krótkim okresie czasu.
  • Płodność: Jako aminokwas, arginina bierze udział w tworzeniu komórek spermy. Przyjmowanie większej ich liczby może zwiększyć płodność. Do 6000 mg na dobę.
  • Zwiększona wytrzymałość: Arginina poprawia krążenie krwi w organizmie. Z tego względu może również pomóc w leczeniu impotencji. Do 6000 mg na dobę.

W przypadku zaburzeń erekcji arginina może mieć również pozytywne działanie w połączeniu z wyciągiem z kory sosny. Połączenie dawki L-argininy nieco powyżej połowy dziennego zapotrzebowania z około 40 g Pycnogenolu może wspomagać naturalne tworzenie się długotrwałej erekcji.

Poziom cukru, tłuszczu i cholesterolu we krwi można obniżyć już po spożyciu dwóch trzecich zalecanej dawki dziennej. Należy pamiętać, że dawki podane w tym artykule są jedynie sugestiami. Jeśli chcesz osiągnąć określone cele za pomocą argininy, w razie wątpliwości zawsze najpierw skonsultuj się z lekarzem. Doradzi on również inne możliwości leczenia.

Jaka dawka L-argininy jest odpowiednia dla dzieci?

Suplement diety L-arginina może mieć pozytywny wpływ na hormony wzrostu. Z tego względu może być już zalecany dla dzieci. W takim przypadku aminokwas jest zwykle dostępny w postaci płynnej, ponieważ jest łatwiejszy do przyjmowania przez dzieci.

Zalecana dawka dla dzieci również wynosi 3 g dziennie.

Należy jednak upewnić się, że u dziecka nie występują żadne skutki uboczne ani reakcje niepożądane związane z przyjmowaniem leku. Nie jest to koniecznie związane z argininą, ale może być reakcją na inne składniki suplementu.

Dawkowanie L-argininy – ważne fakty

Dzięki optymalnej dawce tego ważnego aminokwasu można regulować ciśnienie krwi i krążenie.
W przypadku stosowania L-argininy w celu uzyskania lepszych wyników sportowych, zaleca się przyjmowanie do 5000 mg przed ćwiczeniami.

Przedawkowanie argininy nie ma żadnych znanych konsekwencji dla organizmu, o ile nie przyjmuje się więcej niż 10 000 mg dziennie.

Kiedy wzrasta zapotrzebowanie na argininę?

Zasadniczo osoba stosująca zbilansowaną dietę powinna spożywać ten aminokwas w wystarczających ilościach z pożywieniem. Możliwe jest jednak, że zapotrzebowanie na L-argininę wzrasta. Jest to możliwe na przykład w następujących przypadkach:

  • Ciągłe wykonywanie ciężkiej pracy fizycznej
  • Masz zdiagnozowaną chorobę naczyniową
  • Przeszedłeś operację lub doznałeś poważnego urazu.
  • Twoje ciało wciąż rośnie
  • Jesteś pod wpływem silnego stresu
  • Jesteś bardzo podatny na infekcje
  • Uprawiasz więcej ćwiczeń fizycznych (sport)
  • Masz wysokie ciśnienie krwi

Nie należy jednak samodzielnie diagnozować niedoboru argininy. Lekarz może poinformować o korzyściach płynących z uzupełniania tego aminokwasu podczas odpowiedniej wizyty.

L-arginina może poprawić samopoczucie

Wielokrotnie wspominano, że L-arginina może mieć również pozytywny wpływ na zaburzenia lękowe. W tym przypadku istnieją dowody na to, że połączenie go z innymi suplementami może przynieść jeszcze większe korzyści.

Arginina na szumy uszne – jak działa ten aminokwas?

L-arginina jest również regularnie wymieniana jako zalecenie w przypadku szumów usznych. Szumy uszne mogą być spowodowane niedostatecznym krążeniem krwi. Przyjmowanie argininy poprawia krążenie krwi, a tym samym zmniejsza szumy uszne.

Wpływ L-argininy na układ sercowo-naczyniowy

Już kilkakrotnie wspominaliśmy, że odpowiednia dawka argininy może pomóc we wzmocnieniu układu sercowo-naczyniowego. W rzeczywistości L-arginina jest uważana za prekursora NO w organizmie. Tlenek azotu odgrywa ważną rolę w organizmie. W tym sensie aminokwas ten może zwiększać przepływ krwi.

Wiele problemów z układem sercowo-naczyniowym wynika ze zwężenia naczyń krwionośnych, co zmniejsza przepływ krwi. Prowadzi to do wysokiego ciśnienia krwi, które ma wpływ na serce. W tym przypadku aminokwas ten może okazać się pomocny. Regularne przyjmowanie dwóch tabletek podczas posiłków może również obniżyć ciśnienie krwi podczas snu.

Przyjmując przez dłuższy czas dawkę L-argininy uzgodnioną z lekarzem, można uzyskać efekt zapobiegawczy dla układu sercowo-naczyniowego. Badania wykazały jednak, że istnieją znaczące różnice między działaniem argininy pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Arginina zwierzęca może mieć odwrotne działanie. Dlatego nie zaleca się jego stosowania.

Jakie są alternatywy dla L-argininy?

To, czy istnieją alternatywy dla L-argininy, zależy od konkretnego powodu, dla którego chcesz przyjmować ten aminokwas. Ogólnie rzecz biorąc, istnieją jednak produkty, które mogą mieć równie pozytywny wpływ na organizm i samopoczucie.

L-karnityna

W przypadku odchudzania L-karnityna jest często przedstawiana jako alternatywa dla L-argininy. Składa się z metioniny i lizyny i pomaga utleniać i rozkładać długołańcuchowe kwasy tłuszczowe, co może być pomocne w zmniejszaniu procentowej zawartości tkanki tłuszczowej i masy ciała.

Żeń-szeń

Jeśli chcesz stosować argininę w celu zwiększenia potencji, żeń-szeń może być dobrą i szczególnie naturalną alternatywą. Ten potężny korzeń może delikatnie zwiększyć erekcję bez znaczących skutków ubocznych, które czasami wywołują odpowiednie leki na receptę.

Magnez

Podobnie jak L-arginina, magnez obniża ciśnienie krwi i jest ogólnie ważną substancją dla naszego organizmu. W połączeniu z potasem może nawet pomóc w zaburzeniach rytmu serca.

BCAA

Ten również stosunkowo dobrze znany suplement jest często zalecany do budowy i regeneracji mięśni. Dlatego też jest ona regularnie wymieniana przez ekspertów jako alternatywa dla L-argininy.

Czy L-arginina jest zdrowa?

Arginina jest aminokwasem niezbędnym dla organizmu. Jest zatem zdrowy. Oczywiście, zależy to również od dawki. Niedobór argininy może objawiać się na wiele sposobów:

  • Masz problemy z gojeniem się ran
  • Jesteś szczególnie podatny na infekcje
  • Masz bardzo wysokie ciśnienie krwi
  • Cierpisz na bezsenność
  • Jesteś ciągle niespokojny

Dotychczas nie są znane żadne skutki uboczne przedawkowania L-argininy. Aminokwas ten jest stosowany jako suplement diety w różnych dziedzinach, np. w leczeniu nadciśnienia tętniczego i szumów usznych, arytmii serca oraz w celu wzmocnienia mięśni.

Badanie zostało przeprowadzone przez Uniwersytet w mieście Meksyk. Według tego badania L-arginina stosowana jako suplement diety podczas ciąży może zmniejszyć ryzyko rozwoju stanu przedrzucawkowego. Pewien wpływ mogą tu mieć także dodatkowe witaminy.

Przydatne fakty i informacje na temat dawkowania L-argininy

Spojrzenie na wymienione dawki pokazuje, że dawkowanie L-argininy jest bardzo ważne dla sukcesu, jaki chcesz osiągnąć stosując ten aminokwas. Nawet jeśli nie wiesz dokładnie, ile argininy powinieneś przyjmować z pożywieniem każdego dnia, wiesz już, że przedawkowanie jest mało prawdopodobne.

Należy jednak zawsze zwracać uwagę na ilość przyjmowanych pokarmów i w razie wątpliwości skonsultować się z lekarzem. Dotyczy to również osób, które nie tolerują argininy. Poniżej przedstawiamy kilka faktów na temat dawkowania argininy.

Czy L-arginina może być przyjmowana na pusty żołądek?

L-arginina może być przyjmowana na pusty żołądek. Jest to nawet zalecane, zwłaszcza jeśli przygotowujesz się do treningu. Należy jednak pamiętać, aby przyjmować suplement z odpowiednią ilością płynów.

Kiedy należy przyjmować dawkę L-argininy?

W zasadzie nie ma znaczenia, kiedy zażywa się L-argininę. Jedynie w przypadku chęci poprawy wyników treningu należy przyjmować go przed treningiem i niewielką dawkę po treningu. Może również pomóc obniżyć ciśnienie krwi przed snem. Kiedy odpoczywasz i relaksujesz się, arginina może pomóc organizmowi lepiej się oczyścić.

Podsumowanie

Dawkowanie L-argininy jest interesującym tematem, szczególnie dla sportowców. Substancja ta jest aminokwasem, który może wspomagać różne procesy zachodzące w organizmie. W zasadzie już teraz dostarczasz go w wystarczających ilościach poprzez swoją dietę. W niektórych przypadkach jest to jednak niewystarczające. Stosując odpowiednią dawkę argininy w postaci suplementów diety, możesz wspomóc swój organizm.

Chociaż wielokrotnie udowodniono, że dawkowanie tej substancji nie może być niewłaściwe, a przedawkowanie występuje tylko w dużych ilościach, należy mieć świadomość, że przyjmując suplement diety, zaburza się równowagę organizmu. Dlatego warto zapytać lekarza o optymalną dla siebie dawkę L-argininy.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany