Cheat day

Zdrowe odchudzanie nie może obejść się bez odpowiedniej diety, która zazwyczaj wymaga pewnych restrykcji żywieniowych. Gwałtowna zmiana trybu życia może nie być zbyt dobra szczególnie dla naszej psychiki. Mózg, który przyzwyczajony jest do czerpania przyjemności ze spożywania niezbyt zdrowych przekąsek, może traktować nową dietę jako przykrą konieczność i będzie starał się przekonać nasze ciało, że jednak potrzebujemy zjeść coś „niezdrowego”.

Każdy specjalista potwierdzi, że dieta, która ma wykazać dobre efekty, nie może być dla odchudzającego męką. Jeżeli podejdziemy do tego w ten sposób, jesteśmy zgubieni, ponieważ nie wytrwamy w naszych postanowieniach. To właśnie chęć szybkiego schudnięcia bez konieczności stosowania restrykcji żywieniowych przez długi czas sprawia, że tak wiele osób decyduje się na diety niedoborowe, które, owszem, wpłyną na zmniejszenie wagi, jednak będzie to głównie usunięcie wody, a do tego zwiększy się ryzyko efektu jojo.
Redukcja psychicznych i psychologicznych konsekwencji, związanych z odchudzaniem jest głównym powodem, dla którego niektórzy dietetycy dopuszczają niewielkie oszustwo w postaci cheat meal lub cheat day. W dosłownym tłumaczeniu oznacza to oszukany posiłek i oszukany dzień. Warto zapoznać się z tymi pojęciami, aby wiedzieć, czy ich stosowanie w diecie to dobry pomysł.

W tym artykule omówimy szerzej pojęcie cheat day i cheat meal, przedstawimy, jak takie praktyki oddziałują na organizm i odpowiemy na pytanie, kiedy są uzasadnione, a kiedy lepiej z nich zrezygnować.

cheat day opinie

Czym jest cheat day? Charakterystyka pojęcia

W tłumaczeniu z języka angielskiego cheat day to oszukany dzień. Dotyczy on oczywiście diety i ma oznaczać dzień odstępstwa od wyznaczonych restrykcji żywieniowych. Przykładowo, osoba, która przez 6 dni w tygodniu nie je słodyczy, słonych przekąsek, fast-foodów i nie pije alkoholu, 1 dzień może pozwolić sobie na pewne szaleństwom i nie trzymać się ustalonych zaleceń.

Dietetycy mają różne zdanie na temat takiego oszustwa. Jedni uważają, że może to być dobre dla psychiki osoby odchudzającej się, zwłaszcza na początku diety, inni twierdzą, że absolutnie nie można sobie na coś takiego pozwolić, gdyż całkowicie niweczy to starania, dokonane przez cały tydzień. Jak zwykle, prawda leży mniej więcej pośrodku.

Warto zaznaczyć, że nie przy każdej diecie będzie możliwość zastosowania cheat day. Na przykład w diecie Paleo eliminuje się niektóre potrawy, na które nie można sobie pozwolić żadnego dnia. Podobnie jest z dietą ketogeniczną, wymagającą ścisłego przestrzegania pewnych zasad. Metody stosowania oszustw w diecie bywają zróżnicowane i sposób ich wdrażania może wyglądać inaczej, w zależności od stosowanej diety oraz indywidualnych celów.

Jakie korzyści niesie ze sobą cheat day?

Zdania na temat dnia oszustwa są podzielone nawet wśród specjalistów, jednak nie można zaprzeczyć, że niesie on ze sobą pewne korzyści. Są one na tyle istotne dla samopoczucia osoby, znajdującej się na diecie, że spora liczba dietetyków zachęca do tworzenia sobie tego typu odstępstw, o ile oczywiście będą one przeprowadzane raz na jakiś czas, a nie staną się normą. Wśród zalet stosowania cheat day wyróżniamy:

  • uczucie nagrody – po wielu dniach przestrzegania restrykcji i stosowania się do warunków diety, dzień, w którym w końcu możemy zjeść coś innego, może być traktowany jako rodzaj nagrody za starania;
  • zapobiega tygodniowym zachciankom – jeżeli pozwolimy sobie na jakąś niekoniecznie zdrową przekąskę lub zrobimy luźniejszy dzień, niekoniecznie dostosowując się do diety, łatwiej nam będzie utrzymać restrykcje w ciągu tygodnia;
  • zachęta do dalszych działań – według badań, stosowanie dnia oszustwa dla wielu osób może stanowić zachętę do tego, aby w kolejne dni w dalszym ciągu kontynuować dietę;
  • eliminowanie nudy – dieta odchudzająca nie powinna być monotonna, jednak nawet pomimo rozmaitego jadłospisu, czasem chce się czegoś innego. Cheat day w pewien sposób zwiększa różnorodność diety i zapobiega rutynie;
  • uzupełnienie kalorii i składników odżywczych – nie dla każdego cheat day oznacza opychanie się słodyczami i fast-foodem. Czasem jest to po prostu jedzenie zdrowych produktów, ale o wyższej kaloryczności. Daje to możliwość uzupełnienia pewnych niedoborów, zwłaszcza w przypadku bardzo restrykcyjnych diet.
Przeczytaj również:  Cellulit wodny a cellulit tłuszczowy – Jak odróżnić?

Jak często można pozwolić sobie na cheat day?

Samo stosowanie cheat day nie ma określonych i sztywnych zasad, głównie dlatego, że w dalszym ciągu traktuje się ten trend bardziej jako widzimisię osoby odchudzającej, zamiast faktyczny element diety. Mimo wszystko, jeżeli chcemy osiągnąć jakiekolwiek efekty, związane ze zmianą trybu życia i wprowadzeniem zdrowszego odżywiania, stosowanie cheat day nie powinno być nagminne.

Niektórzy mówią o jednym dniu w tygodniu, przeznaczonym na cheat day i dla niektórych osób może to być zwyczaj, który nie zaszkodzi zbyt wiele, przy czym dla innych będzie wiązał się z dużymi problemami w kontynuowaniu diety i osiąganiu efektów.

Warto zauważyć, że nie każda osoba jest na diecie po to, aby schudnąć. Osoby aktywne często decydują się na prowadzenie zdrowego trybu życia, stawiając na dietę bogatą w zdrowe, wartościowe posiłki, aby uzupełniać składniki odżywcze i szybciej budować mięśnie. Dla nich cheat day jeden dzień w tygodniu nie wywoła poważnej szkody, zwłaszcza jeżeli są oni zdeterminowani do tego, aby kontynuować ćwiczenia i dążyć do wymarzonego wyglądu sylwetki. A takie osoby zazwyczaj nie mają z tym problemu.

Kłopoty pojawiają się u osób z nadwagą lub otyłością, którym często trudno jest pozostać na diecie, a jeden dzień całkowitych ustępstw może skutkować przybraniem na wadze. W takich przypadkach nie zaleca się wprowadzania do diety odstępstwa, jakim jest cheat day. Zazwyczaj dietetycy są tu bardzo restrykcyjni, choć dla względów psychicznych często pozwalają swoim klientom na cheat meal.

Czym jest cheat meal?

Cheat meal stanowi nieco łagodniejszą wersję oszukanego dnia i oznacza oszukany posiłek. Nietrudno się domyślić, że w takim wypadku odstępstwo od diety nie dotyczy całego dnia, a jedynie jednego posiłku. W praktyce wygląda to tak, że czasem, gdy nie mamy czasu na gotowanie (np. jesteśmy w podróży) lub po prostu naprawdę już trudno jest nam wytrzymać na diecie, możemy sobie pozwolić na zjedzenie, przykładowo hamburgera lub pizzy. Jednak w tym przypadku również trzeba liczyć się z umiarem.

Cheat meal nie odnosi się bowiem do jednego posiłku każdego dnia, a do jednego posiłku raz na tydzień lub nawet rzadziej. Głównym celem cheat meal jest aspekt psychologiczny. Chodzi o to, że po pewnym czasie trzymania się nowego trybu życia, można dojść do etapu nazywanego „zmęczeniem dietą”. W takich chwilach ludzie bardzo często się łamią, ponieważ dieta staje się dla nich męczarnią i czasami wolą „rzucić to wszystko” i wrócić do być może niezbyt zdrowego, ale za to komfortowego stylu życia. U niektórych osób cheat meal, stosowany raz w tygodniu może zapewnić zwiększoną motywację do tego, aby trzymać się ustalonych zaleceń poprzez urozmaicenie diety i niedopuszczenie do uczucia “zmęczenia”.

Cheat day czy cheat meal – co będzie dla mnie lepsze?

Decydując się na oszustwa w diecie, trzeba pamiętać, że organizm każdego człowieka jest inny. To właśnie dlatego dużą wagę należy przywiązać do tego, aby stworzyć indywidualny plan dietetyczny i treningowy, które będą dostosowane do osobistego zapotrzebowania i wymagań oraz wyznaczonych celów.

Przeczytaj również:  Brak uczucia sytości - 5 wskazówek

Ze względu na masę ciała czy inne tempo metabolizmu, niektóre osoby będą mogły pozwolić sobie na cheat day częściej, niż inne. W żadnym przypadku jednak ani cheat day, ani cheat meal nie powinny stać się częścią rutyny. Ich zadaniem jest okresowe odejście od diety, które nie powinno występować częściej niż raz w tygodniu.

Osoby, decydujące się na pomoc dietetyka, powinny wraz ze specjalistą ustalić, czy mogą sobie pozwolić na cheat day, czy jednak cheat meal od czasu do czasu będzie lepszą opcją.

Ile kalorii można spożyć podczas cheat day?

Tutaj kwestia jest indywidualna i wszystko zależy od zapotrzebowania kalorycznego oraz ewentualnej nadwyżki lub deficytu kalorycznego w diecie. Niektórzy specjaliści zalecają, aby podczas cheat day nie liczyć kalorii i po prostu jeść, na co się ma ochotę. Czasem jednak nie będzie to korzystne, ponieważ jeżeli zrobimy nadwyżkę w postaci 1500-2000 kcal. nasz organizm nie będzie w stanie tego wszystkiego spalić i siłą rzeczy odłoży pozostałości w postaci tkanki tłuszczowej. Oczywiście niektóre osoby sobie z tym poradzą, stawiając na bardziej intensywne treningi, jednak ci, którzy mają problem ze zrzucaniem wagi, mogą nie być zadowoleni z efektów takiego luzowania.

Najczęstszą metodą przeprowadzania cheat meal lub cheat day jest spożywanie takich samych ilości kalorii, lub nadwyżka do 200-300 kcal w porównaniu do standardowego dnia. Różni się natomiast jakość posiłków, gdyż wtedy możemy pozwolić sobie np. na frytki lub tortillę. Przy oszacowaniu, ile kalorii zawierają cheat produkty, można ustalić sobie dzienny jadłospis.

Kaloryczność cheat day powinna być dostosowana do indywidualnej diety, choć niektóre osoby mogą sobie pozwolić na to, aby w ogóle nie liczyć wtedy wartości energetycznej posiłków. Trzeba pamiętać, że niezależnie od tego, czy prowadzimy dietę, aby przybrać na masie, czy też po to, aby schudnąć, w całym procesie bardzo ważny jest komfort psychiczny. Jeżeli taki oszukany dzień ma nam przynieść satysfakcję i zmotywować do dalszego przestrzegania restrykcji, warto jest sobie na niego pozwolić, oczywiście z umiarem i zachowaniem pewnych standardów.

Czy cheat day sprawi, że przybiorę na wadze?

Niektóre osoby narzekają, że po dniu oszustwa ich waga pokazuje zwiększone wartości. Może się tak zdarzyć, jednak dla uspokojenia warto dodać, że w większości przypadków nadmiarowe kilogramy będą dotyczyły nagromadzonej wody. Oczywiście nie będzie to regułą i w dużej mierze znaczenie będzie miała faktyczna kaloryczna ilość, spożyta w ciągu okresu oszustwa. Jeżeli przesadzimy z nadwyżką kalorii, nasz organizm odłoży pozostałości w tkankach, które potem mogą przerodzić się w tkankę tłuszczową.

Psychologiczne aspekty stosowania cheat day

Według psychologów i dietetyków stosowanie cheat day ma uzasadnienie psychologiczne. Specjaliści twierdzą, że takie działanie może pomóc niektórym ludziom wytrzymać w restrykcyjnej diecie przez dłuższy czas, co przedłoży się na lepsze efekty odchudzania. Potwierdzają to nawet niektóre badania. W 2016 roku przeprowadzono testy, które wykazały, że stosowanie cheat day, aby zaspokajać różnego rodzaju zachcianki, odbiegające od zaleceń dietetycznych, sprawiało, iż osoby odchudzające się zachowywały motywację do utraty wagi.

Ciekawe wyniki dało też badanie przeprowadzone w 2014 roku, kiedy to osoby, kojarzące ciasto czekoladowe z czymś pozytywnym, uzyskały lepsze wyniki utraty wagi, niż te, które czuły się winne z powodu zjedzenia takiej słodkości. Oznacza to, że przeprowadzenie cheat day powinno być robione z dużą swobodą i traktowane jako przyjemność, a nie oszustwo.

Nie można zapominać o zachowaniu umiaru, ponieważ przejadanie się słodyczami czy niezdrowymi przekąskami, może doprowadzić do problematycznej psychologicznej reakcji łańcuchowej, którą trudno będzie powstrzymać.

Kiedy cheat day to zły pomysł i dlaczego?

Cheat day nie zawsze jest dobrą opcją, a dietetycy, którzy zdecydowanie odradzają jego stosowanie, z pewnością znajdą dla tego uzasadnienie. Trzeba pamiętać, że spadek tkanki tłuszczowej uzyskiwany jest w dużej mierze poprzez dopasowanie ilości spożywanych dziennie kalorii do konkretnej osoby oraz przez określenie danej ilości makroskładników w indywidualnym menu. Przykładowo, stosując deficyt kaloryczny w ilości 300 kcal, po kilku dniach powinniśmy zauważyć, że waga zaczyna maleć. 300 kcal dziennie generuje 1800 kcal deficytu kalorycznego przez 6 dni. Jeżeli siódmego dnia wykonamy cheat day, który będzie przekraczał tę ilość, zaburzymy wszystkie nasze starania i doznamy rozczarowania.

Przeczytaj również:  Kurkuma na odchudzanie

Oczywiście nie będzie tak w każdym przypadku, ponieważ wszystko zależy od indywidualnych czynników, takich jak tempo metabolizmu, czy też wysiłek fizyczny wykonany danego dnia. Każdy z nas zna chyba osobę, która nie ogranicza się w jedzeniu, a wcale nie przybiera na wadze. Bierze się to z tego, że taki ktoś ma bardzo dobry metabolizm, który zapewne jeszcze wspomaga ćwiczeniami. U innych osób jest odwrotnie, jedzą niewiele, a jednak waga pozostaje w miejscu, ponieważ metabolizm jest zbyt wolny, aby szybko spalać kalorie.

Czy cheat day będzie dla ciebie dobrym, czy złym pomysłem? Na to pytanie trudno jest odpowiedzieć i prawdą jest, że decydując się na takie odstępstwa od diety, każda osoba musi najpierw poznać siebie. Przeprowadzanie oszukanego dnia może okazać się niekorzystne także dla osób, mających skłonność do przejadania się i słabą wolę. Cheat day lub cheat meal powinny mieć charakter okresowy, a jeżeli uważamy, że posmakowanie innego jedzenia sprawi, że nie będziemy mogli już z niego zrezygnować, lepiej nie ryzykować.

Czy są jakieś alternatywy dla cheat day?

Najlepszą alternatywą dla cheat day, jest wspomniany wcześniej cheat meal. Jeżeli już nie potrafimy wytrzymać na diecie i uważamy, że potrzebujemy jakiegoś odstępstwa, jeden dodatkowy posiłek o wartości 500-1000 kcal nie powinien nam poważnie zaszkodzić. Oczywiście, jeżeli będzie spożywany okresowo. Zaleca się, aby nie robić takich wyjątków częściej, niż raz w tygodniu.

Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że dla niektórych grup osób, nawet taki drobny grzeszek będzie niedozwolony. Osoby z insulinoopornością i cukrzycą powinny wystrzegać się dodatkowych posiłków, zwłaszcza jeżeli mają one wysoki IG. Już niewielka ilość dodatkowych cukrów może niekorzystnie wpłynąć na całą gospodarkę cukrowo i nie tyle zniweczyć efekty odchudzania, co spotęgować objawy, związane z chorobą.

Decydując się na cheat day, należy uwzględnić także ogólny stan zdrowia. Cierpiąc na problemy z żołądkiem czy jelitami, musimy zwrócić uwagę na jakość oszukanego jedzenia. Może się zdarzyć bowiem tak, że oszukany dzień nie wpłynie niekorzystnie na naszą wagę, ale za to skończy się źle dla naszego samopoczucia, a szczególnie – funkcjonowania układu pokarmowego.


Ranking produktów na Odchudzanie - Lipiec 2022 r.

Czym są tabletki na odchudzanie oraz analiza.

Ostatnia aktualizacja rankingu: 04.07.2022

Cheat day – podsumowanie

Cheat day to pojęcie, które oznacza w tłumaczeniu oszukany dzień. Jest to termin, nawiązujący do odstępowania od diety, poprzez spożywanie produktów, które nie są dozwolone w codziennym menu. Niektórzy dietetycy twierdzą, iż cheat day może pobudzić do pracy metabolizm, jednak głównie jest on stosowany ze względów psychologicznych. Badania wykazały bowiem, że niektóre osoby, które od czasu do czasu pozwalają sobie na pewne przyjemności bez poczucia winy, potrafią efektywniej wytrwać w diecie i osiągają lepsze efekty odchudzania.

Cheat day oczywiście powinien być przeprowadzany z głową, a kaloryczność posiłków, choć może być zwiększona, to nie na tyle, aby mogła spowodować przyrost wagi. Nie każda osoba powinna decydować się na przeprowadzanie cheat day. Nie ma szczegółowych wytycznych do wykonywania takich oszukanych pomysłów, a częstotliwość ich przeprowadzania powinna być dopasowywana indywidualnie, ponieważ każdy organizm może w inny sposób zareagować na dodatkowe kalorie.

Autorem artykułu jest Alicja Król

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.